Lancia Y: Geen 1ste en 2de versnelling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200 8v

Beste allemaal,


Wij hebben afgelopen week de koppelingsplaten zelf vervangen van onze lancia.
Hierbij hebben wij de versnellingsbak eraf gehad.

Nu alles weer is aangesloten blijft de versnellingspook naar links staan.
De 1ste versnelling is nu de 3.

Waarschijnlijk is het iets met de stang, als deze los is van de versnellingsbak dan staat de pook weer goed.
Kan het zijn dat deze op een verkeerde manier is aangesloten?

Graag hulp!

alex797979

Geplaatst door alex797979 , lid sinds 11 jaar geleden

7 Reacties

gerard0123 PRO, 11 jaar geleden

hallo alex

schakelde de auto voor de reparatie normaal?
zo ja, heeft u de schakelhevel goed terug gemonteerd?
en soms zijn de schakelkabels/stangen te verstellen om de pook te centreren

groetjes gerard

alex797979, 11 jaar geleden

Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie.
De auto schakelde okee voor de reparatie. Echter met een kapotte druklager viel er niet meer te schakelen.
Net heeft er iemand gekeken die zei dat het puur het afstellen is. Alleen weten wij niet waar we deze moeten afstellen.
Wij vermoeden onder de auto.

We gaan nu eerst kijken of het asje waar de schakelhevel op is gemonteerd in een verkeerde stand staat. Dan kunnen we dat uitsluiten.
Als dat het niet is dan gaan we morgen onder de auto kijken waar deze afgesteld kan worden.
Misschien weet u waar en hoe wij de pook gecentreerd afgesteld kunnen krijgen.

Ik hoor het graag, elk advies is welkom!

jeroenmonteyne PRO, 11 jaar geleden

Ik weet het nu niet zeker,is dit het type met 3 schakelstangetjes op de versnellingsbak? Anders zijn er volgens mij 2 die je kan omwisselen.

alex797979, 11 jaar geleden

Op de schakelbak zitten twee aansluitingen.

1. De stang met een klein verlengstukje dat op de schakelhevel wordt gemonteerd. Als deze los is dan staat de pook correct in het midden.
Zodra deze is gemonteerd, wordt de pook in de uiterste linkerpositie geforceerd. Waardoor de 1 de drie is, de 2 de vier, 3 is dan de vijf.

2. Er loopt onder de stang een kabel, welke is gemonteerd zit op de bak mbv een "kogel".

We hebben de stang er meerdere keren afgehaald, maar we krijgen hem er niet op met de pook goed gecentreerd in het midden, iedere keer verschuift de pook naar links.

Kan het zo zijn dat de pook gecentreerd moet worden, of afgesteld moet worden en hoe moet dit gebeuren?

alex797979, 11 jaar geleden

Gisteren hebben we gezocht naar een afstelmogelijkheid van de schakelstang. Deze konden wij niet vinden.
Vandaag zijn we bij de lancia dealer geweest, hij was bereid om te kijken wat het kon zijn.

Daar zijn we erachter gekomen dat in de versnellingsbak iets mis is. De stang en pook kunnen niet afgesteld worden. De schakelwartel waar de hevel op wordt gemonteerd blijkt niet in de goede stand te staan. Het advies is de bovenkant van de versnelling los maken en deze "wartel" goed terugplaatsen.

Dit gaan we morgen doen. Het blijft echter een raadsel hoe deze wartel verkeerd is komen te staan.
Hier door past de stang niet, enkel alleen door de pook naar links te forceren.

Wordt vervolg...... iemand nog advies over het openen (met beleid) van de bovenkant van het versnellingbak?

Ed yp, 11 jaar geleden

Ha Alex, als het gaat om een 1.1/1.2 motor uitvoering kun je alle info gebruiken van de Fiat Cinq/sei/Punto gebruiken. daar zijn voldoende vraagbaken van.

alex797979, 11 jaar geleden

Ik heb nu de reparatie en service manual te pakken, helaas staat daar niet in hoe de versnellingsbak zelf uitelkaar gehaald kan worden.

Misschien bestaat er een mogelijkheid tot het verkrijgen van een tech. tekening van de versnellingbak? Weten jullie zoiets te vinden?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.