auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Lancia Lybra: Inhouden bij warme motor, bij koude motor perfect lopen!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 5 cyl. 20V

Beste forummers,

Mijn onlangs aangeschafte Lybra wil maar niet goed lopen.
Ik krijg foutmeldingen die met het mengsel hebben te maken en de verwarming van de lambdasonde. (Mixture 1 strength (additive) en foutcode 0141 is er iets mis met de verwarming van de lambda sensor achter de katalysator)

Als ik plankgas geef houdt de wagen in bij de hogere toeren. Als ik half gas rijd, gaat het goed en doorloopt het blok netjes het gehele toerental zonder problemen. Maar ik wil natuurlijk wel af en toe kunnen planken :-)

Nadat ik alle standaardzaken heb gedaan (filters, olie, bougies) reed de wagen al wat beter. Na een reset popte de lambdasensor op als foutcode. (de mengsel code was de eerste fout die ik zag) Omdat ik die zelf ook al als eerste verdacht, heb ik die lambdasensor vervangen. Ook nu rijdt de wagen weer ietsje beter, maar nog niet zoals het hoort. Echter als ik 'm koud op zijn staart trap (als mechanisch onderlegd iemand doet me dat wel een beetje pijn :-) rijdt hij perfect en trekt ook tot in de hogere toeren tallen perfect door, gewoon zoals hij zou moeten lopen dus. Zodra de motor warm wordt (bedrijfstemperatuur) is het over en gaat hij slecht trekken en schokkerig optrekken.

Toen ik de PC eraan hing en keek naar de gasstand sensor en gasklephuis (beiden de volgende verdachten) viel mij op dat (met de verkeerde .def file!) ik een keurige respons zag bij het real time (nou ja, en subsampling dan) meten. Echter bij 3/4 indrukken van het gaspedaal zag ik dat hij ging clippen (vlakke lijn), zodoende vroeg ik me af of dit een defect is of dat het met de .def file te maken had of dat dit gewoon zo hoort. Als de wagen vanavond terug is zal ik een vergelijkende meting doen met de juiste.def file.

Als het echt de verwarming is van de lambda sensor zou ik er nog wel eens een zware dobber aan kunnen hebben... Ik dacht eigenlijk dat de verwarming van de lambdasensor alleen werkt als de motor koud is en dat daarna de uitlaatgassen de sensor op temperatuur houden? Kan het dan niet ook aan een temperatuursensor liggen?

Overigens wist men me bij Tuinder te vertellen dat ik maar 1 lambdasensor heb? (in de uitlaatbocht voorzijde, onderaan het blok)

Een andere verdachte is de lMM (als die er in zit) Is het een optie om die los te halen om te zien hoe de wagen het dan doet?
Het zou mooi zijn als ik eindelijk van de 5 cylinder zou kunnen gaan genieten zoals 't hoort :-)

Alvast bedankt voor de reacties!

Geplaatst door

HJ2 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

2001 valt onder de EOBD-regels en 1 van die regels is dat er NA de kat ook een lambdasonde zit.
Lambda-sondes moeten een temperatuur hebben van minstens 350 graden Celsius (750 zelfs bij een breedbandsonde), vandaar die verwarming.

Zo te horen doe je aardig je best om de katalysator te laten smelten. Vol gas met een haperende motor is funest voor dit onderdeel.
Gevolgen lopen uiteen van niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen, tot aan het smelten en daardoor verstoppen van de katalysator.
Als gevolg van de verstopping zal de motor afslaan en nooit meer aanslaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dat midden in de nacht in de middle of nowhere. Dat gaat een dure grap worden. Auto afslepen, taxi naar huis plus nog een nieuwe kat en mogelijk ook nog lambdasonde.

Ik heb geen idee, waar je mee uitleest. Is dat Lancia (Fiat) specifiek of EOBD?
Wat voor signaal geven de lambdasondes bij warme motor bij stationair en verhoogd (3000) toerental?

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo Oldford, bedankt voor de vlotte reactie.
Echter de inhoud geeft de burger wat minder moed ... ;-)

Misschien wat zorgen wegnemen: gaspedaalstand check ik natuurlijk niet met draaiende motor.
Het verhaal van de temperatuur is me duidelijk, die ga je nooit halen zo ver van de bron zonder bijverwarmen inderdaad.

Vreemd dat Tuynder zegt dat er in de 5 cyl. maar 1 lambdasonde zit, en jij denkt 2. Morgen even onder de wagen kruipen. Waar zou ik 'm moeten zien zitten?

Verstopte katalysator heb ik ook aan lopen denken, evenals een verstopt brandstoffilter. Echter die laatste heb ik ook al niet volgens tuynder...
De methode om dat te testen is loshalen van de verbinding tussen kat en spruitstuk, toch? Echter stationair en met half gas is er niets aan de hand...

Ik lees uit op de PC met de software van Sander (home brew, maar daarom niet minder functioneel) Vanmiddag heb ik een juiste .def file gekregen, eens kijken of dat nog wat oplevert

Waardes van de sondes ga ik meten en doorsturen.
Wat zou een handige aanpak van eliminatie van potentiele storingen zijn?

(Die Murphy was toch al niet mijn vriend)

HJ2 0

14 jaar

Wat is de motorcode? Staat op plaatje onder de motorkap achter het Italiaanse woord voor motor: "motori"
Weet je het type van de ecu die hier op zit?

Hoeveel ervaring heb je in het repareren van auto's in het algemeen en elektronika in het bijzonder?
Ik lees in je 1e post "Als ik plankgas geef houdt de wagen in bij de hogere toeren". Dat is dus de manier om je katalysator te vernielen.
Verder weet je niet of er een luchtmassameter op zit of niet.
Zou je dit niet beter aan een professional kunnen overlaten? Het hebben van een programmatje om uit te lezen wil niet automatisch zeggen dat je het probleem kunt vinden en/of repareren. Daar heb je gewoon te weinig tools voor.

oldford 0
badge

14 jaar

De wagen is met m'n vriendin mee (of eerder andersom). Ik heb een worddocumentje met een screendump van de logfile met de ECU identificatie meuk, ik neem aan dat dit is wat je bedoelt? Ik zie alleen geen optie om files toe te voegen ('k ben vers op dit forum :-) Ik kan hem wel even mailen of PB-en.

Ik ben een laatbloeier wat repareren van auto's betreft, (net een jaar bezig) maar ben wel behoorlijk technisch onderlegd. Ik heb o.a. raketmotoren getest en weet zodoende e.e.a. van data aquisitie enz. Verder de basics wat electronica betreft. Laat dat geen zand in de ogen strooien. Automotive is een heel ander vak zo heb ik al ondervonden :-)

Ik zit redelijk goed in m'n tools (elke dag een beetje beter) Helaas heb ik m'n lotus op mijn poetsbrug staan (ja, gefixeerd / ondersteund, we doen het wel veilig) zodat ik geen plaats heb voor de Lancia. De Lotus ligt uit elkaar om de wastegate te porten, ook nieuw voor mij, maar gaat me wel lukken. Nou, dat niveau dus :-)

Verder ben ik (nog) compleet onbekend met mijn Lybra, vandaar dat er een enkele noob vraag tussen zit!

Geeft dat de burger weer moed?

Groetjes,
Henk-Jan

HJ2 0

14 jaar

Met tools bedoel ik een voornamelijk een professionele 4-gas tester en eigenlijk een betrouwbare scanner.

Als de auto weer terug is kontroleer dan alle vacuüm slangen en slangetjes op scheuren, lekken, loszitten e.d.
Vergeet de carter ventilatie en het koolstof filter niet.

Is de uitlaat gasdicht? Vooral het 1e deel tot na de katalysator?

oldford 0
badge

14 jaar

4 gas tester heb ik nog niet nee, en die staat niet zo heel erg hoog op mijn verlanglijstje :-) (ik blijf een particulier)

Betrouwbare scanner... ach, de interface is zo spannend niet en het gaat om de juiste interpretatie van de output, dat zit 'm in de software. Ik kan de boel keurig realtime loggen op sensorniveau, zou ik dan nog problemen moeten verwachten aan de diagnosekant? (ik sluit niet uit dat ik er volledig naast zit hoor)

Ik ga jouw tips zeker opvolgen morgen!
Eerst even kijken of er nu 1 of 2 Lambdasensoren in zitten (!), dan vacuumgedeelte checken incl. carterventilatie. Alleen het Koolstoffilter, waar zit dat? Ik ken alleen een koolstoffilter voor het interieur, maar verder niet?

Wordt vervolgd!
Thanks, Henk-Jan

HJ2 0

14 jaar

Interface niet spannend? Tot dat de communicatie uitvalt en gammele software gewoon de laatst ontvangen data laat zien.
Loggen is leuk. Maar kun je bewijzen dat wat er op het scherm staat ook overeenkomt met de werkelijke waarde?

Tja, koolstoffilter. Je bent nog niet begonnen en je loopt al tegen de limiet van je kennis aan.

oldford 0
badge

14 jaar

Limiet van mijn kennis, sja... daarom post ik natuurlijk mijn probleem hier.
Kennis is er om uitgebreid te worden, dat lukt niet als je het nooit iets probeert. Gun mij dat nou :-)

Weten of een uitgelezen waarde (subsampling van de werkelijke waarde) overeen komt met de werkelijke waarde is wel hele complexe materie waar je je op gebied van kalibraties en stapelfouten begeeft. Dit is dan weer afhankelijk van sensorprincipe van de sensor (of eigenlijk moet je dus de gehele meetketen beschouwen met al haar eigenaardigheden e.d.) die je meet en aan de DAQ kant hoogstens afhankelijk van samplerate (die toch al gelimiteerd is aan de bussnelheid (CAN) en de nauwkeurigheid (aantal bits) is ook al gedefinieerd door de toegepaste bus. Gezien de busdefinitie vind ik dat dan niet zo spannend nee.

Het opslaan van fouten en het uitlezen van buffers is natuurlijk weer wel software-afhankelijk, dat ben ik zeker met je eens! Echter op het moment dat ik real time de lambdasensor of de gasstand of een andere sensor uitlees doet dat er niet zo veel meer toe, of zitten hier ook nog addertjes onder het gras?

Volgens mij hoeven we niet zo diep te graven en ben ik op zoek naar het component of de componenten die mijn probleem veroorzaken zodat ik ze kan repareren of vervangen. Inzoomen kan dan altijd nog. (okay, okay, ik dwaal af, excuseer)

Ik zou het fijn vinden als je in particulierentaal kunt zeggen waar dat filter zit en wat het doet, dan heb ik weer wat geleerd en kan ik weer wat zelfstandiger troubleshooten :-)

Cheers!

HJ2 0

14 jaar

Even een korte updat:

Ik heb ook de 2e lamdasensor vervangen (Tuynder had zich inderdaad vergist, maar eigenlijk had ik dit zelf moeten weten, en kan ik me niet achter toeleveranciers verschuilen ;-)

Ook heb ik alle slangen gecheckt op lekkages e.d. maar alles zag er prima uit. Ik heb alleen het koolstoffilter niet kunnen controleren omdat ik niet weet waar het voor is en waar het zit?

De problemen zijn nog als vanouds aanwezig, het is een kwestie van tijd totdat er weer storingen in de computer staan. Jammer genoeg rijdt de wagen dus nog steeds niet goed!

Blijft m.i. als eerste over het brandstoffilter (ik tank al geruime tijd V-power en heb 2x een injectiereiniger toegevoegd), maar ik weet niet waar dat zit.
Als tweede zou het toch iets met het gasklephuis of de klepstand uitlezing kunnen zijn.

Wie zou mij willen helpen net de volgende vragen?

1. wat is en waar zit het koolstoffilter?
2. Waar zit het brandstoffilter, of zit er alleen een zeef in de tank / bij de pomp?
3. Hoe zou ik het gasklephuis kunnen testen? Kan ik hier de stekker af trekken en dan rijden? (zodat de regeling wordt geby-passed en alleen de tabellen worden gebruikt?

Ik hoop dat iemend me wat verder op weg kan helpen :-)

Greets,
HJ2

HJ2 0

14 jaar

Beste Forummers,

Het probleem is opgelost.
Vanmiddag had ik wat meer tijd om me in de lancia te verdiepen. Na nogmaals mijn problemen tegen het licht te hebben gehouden (toerental, warm, koud, gasstand enz). En te kijken welke componenten er allemaal in de keten zitten, heb ik besloten eerst de LMM eruit te trekken. Dit had onmiddelijk resultaat, de wagen liep veel gelijkmatiger onder belasting / volgas. Hierna heb ik de LMM eruit gehaald en zag dat deze vuil was. Bovendien leek me een contact met de temperatuurvoeler niet helemaal jofel. deze heb ik met een tangetje goed vastgezet in zijn contactpunten. Na het intern reinigen, contactspray op de connector en opnieuw inbouwen heb ik een totaal andere wagen. One happy camper here! Straks alleen nog even het CEL resetten.

Ik hoop niet dat dit een voorteken is dat de LMM het helemaal gaat begeven, we zullen zien.

Heel erg bedankt voor alle hulp!
(ik ben alleen nog zo benieuwd naar dat koolstoffilter ?)

Groet,
Henk-Jan

HJ2 0

14 jaar

Ik denk dat Oldford het filter van het benzinedamp systeem bedoelt. De dampen die gevormd worden in de benzinetank gingen vroeger gewoon naar buiten, maar dat mag niet meer (milieu). Daarom is er een systeem om de damp van de tank af te zuigen (afzuiging door het inlaat spruitstuk). Deze afzuiging wordt ontlucht via een koolstof filter (geur absorberen)
Het verband van dit filter met de storing kan ik niet leggen, maar dat komt omdat ik er te weinig vanaf weet.

Erwin2907 0

14 jaar

Thanks Erwin!

Oldford, is dit het filter wat je bedoelde?

HJ2 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.