Lancia Kappa: Kappa lekt diesel bij verstuiver

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 TD

Mijn Kappa 2.4 TD lekt diesel bij de 5e verstuiver.
Ik heb net de kop vervangen. De verstuiver zit goed aangedraaid.
Ook heb ik de verstuiver verwisseld met andere verstuivers maar het probleem blijft.
De brandplaatjes zitten in het blok, onder de verstuivers en die zijn nog heel.
Ook het plastic dopje zit op de verstuiver.
Toch blijft hij lekken. Heeft iemand een idee misschien?

Sambal

Geplaatst door Sambal (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Kappa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Alfamenke (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je ook NIEUWE brandplaatjes gemonteerd?

JAN/DODGE (0) PRO, 14 jaar geleden

???

Jan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

of de auto inmiddels weg gedaan ?

Sambal (0), 14 jaar geleden

Nee de auto rijdt nog steeds als een trein!
Inmiddels al weer 10.000 km gereden. Alleen hij blijft (licht) diesel lekken.
Na een rit van minstens 20 km staat het gat waarin de verstuiver in het blok staat gedraaid in een millimeter diesel.

Ik heb nieuwe brandplaatjes besteld bij verschillende bedrijven,
in Enschede bij een Lancia specialist en bij de lokale Lancia dealer.
In Enschede zouden ze de plaatjes al 2x opgestuurd hebben, maar ik heb nog niks mogen ontvangen.
Bij de dealer staat het al 2 maanden in back-order.

Toch denk ik niet dat het een probleem is met het brandplaatje.
Als ik namelijk het brandplaatje pak van bijvoorbeeld cilinder 3 en die verwissel met cilinder 5, blijft het probleem hetzelfde.
De schroefdraad van de verstuiver ziet er goed uit, en de verstuiver zit strak aangedraaid.
LockTite is misschien een oplossing, maar dan krijg ik hem er natuurlijk nooit meer uit en het wordt ook aardig heet.
Een andere verstuiver heeft ook geen oplossing gebracht.

Ik ben eigenlijk wel een beetje teneinde raad hiermee.
Maar rijden blijft ie prima doen en de lekkage is minimaal in principe. De diesel komt ook niet op hete gedeeltes, dus als het goed is ook geen brandgevaar. Wel een lichte diesellucht in het interieur bij file.
Heeft iemand nog een andere oplossing?
Hoor het graag!

JAN/DODGE (0) PRO, 14 jaar geleden

gescheurt bij het verstuivergat

Sambal (0), 14 jaar geleden

Is niks te zien, ook niet als het blok warm is.

JAN/DODGE (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kan er zo ook niks aan zien,dit is echt specialisten werk.
Kan een haarscheur zijn ,die bij 30atm.toch goed gaat lekken en brandplaatjes moeten steeds bij verstuiver verwisseling/loshalen vervangen worden.

Sambal (0), 14 jaar geleden

Edit:
Lek is weg!!
Erg fijn. Geen nare dieselluchten meer en een rustiger gevoel bij het aansteken van een sigaret in de auto:)
De motor lijkt ook mooier te lopen.

Wat was de oplossing? Eigenlijk heel simpel,
De laatste verstuiver heeft 1 toevoernippel en 1 'afvoernippel'
Die afvoernippel gaat natuurlijk nergens naar toe omdat het de laatste verstuiver in de rij is.
Daarom zit daar een plastic kapje op. Maar na 10 jaar was dit ding redelijk verteerd.
Ik dacht dat het wel meeviel maar van dichtbij zag je allemaal kleine haarscheurtjes etc.
Die nippel heb ik nu op een andere, definitievere manier, dichtgemaakt.

Tweede wat ik gedaan heb is nogmaals een andere verstuiver erin gedraaid.
Had ik al een keer gedaan, maar dat bracht toen geen verandering.
Het is nu in ieder geval opgelost. Blij dat het geen scheurtje in de kop was!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Kappa of stel zelf een nieuwe vraag.