Lancia Delta: koppeling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

als ik m'n koppelings pendaal intrap,hoor je na 2 sec.geratel bij m,n bak............hij schakelt ook slechter,zeker naar z'n achteruit!?
Als de koppeling vervangen moet worden zijn er dan nog tips voor me,en waar ik zeker rekening mee moet houden tijdens het de-en monteren.


mvg marco

marco1602

Geplaatst door marco1602 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Delta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Alfamenke (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou eerst eens kijken of het zeker de koppeling is en niet de bak zelf.
Maar in beide gevallen moet het dan toch los.
Subframe in ieder geval losmaken, gaat de bak er veel makkelijker vanaf.

autounion (0), 15 jaar geleden

bijkomende vraag..
Is de koppeling van dit model ook nog af te stellen via de koppelingskabel of bij het pedaal.
mijn koppelingspedaal staat niet op gelijke hoogte met het rempedaal.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=autounion]mijn koppelingspedaal staat niet op gelijke hoogte met het rempedaal.[/quote]
Dit is nooit het geval........, pedalen staan nooit op één lijn.

Gr. paul

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

als je de koppeling intrapt draait er niks meer mee in je bak en zal je bak dat geluid niet veroorzaken heb jij geen hydraulisch bediende koppeling,is het niet zo dat je koppelingscilinder lekt waardoor na 2 sec.de olie druk afneemt en de koppeling begint in te grijpen

autounion (0), 15 jaar geleden

De koppelingskabel heeft an het eind ( bakzijde) een verstelbaar rond stuk met een borgmoer. Daarmee kan je de koppelingskabel " verlengen" of " korter" maken. Dit heeft ook invloed of de slag van het koppelingspedaal.
Dus vanaf intrappen tot aan de bodem van de auto. Als ik het verstelbare rondstuk een aantal schroefdraadgangen indraai wordt ook de koppelingshevel op de bak strakker tegen aanslag getrokken waarmee ontkoopeld kan worden. Draai ik nog verder door dan wordt in principe de koppeling als slippend gemaakt.

Draai ik hem te ver uit, dan is de vrije slag te groot , bij intrappen van het koppelingspedaal, wordt dan niet volledig ontkoppeld en komt de versnelling niet goed vrij. Ook dit kan dus geratel veroorzaken.

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

dus jij hebt een kabel

autounion (0), 15 jaar geleden

ja

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

ik vermoed dat je koppeling versleten is bij het vaster draaien van je kabel kan het ook zo zijn dat je pedaal steeds hoger komt te liggen als deze tenminste geen aanslag heeft,maar rammelen zal niet te verhelpen zijn door een afsteling,het is wat anders als je zegt ik trap hem in en hij komt niet goed vrij en kan moeilijk schakelen waardoor hij rammelt,als hij vrij staat en je trapt de koppeling in en je doet verder niks je probert niet te schakelen en hij begint te rammelen zal het toch je koppeling wel zijn

autounion (0), 15 jaar geleden

OK Ik probeer even een "juiste" stand in te stellen, waarbij de slag en vrijkomen van de bak het best werkt en de hoogte van het pedaal in de wagen nog acceptabel is.
Dan zal ik de "doorsliptest"doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Delta of stel zelf een nieuwe vraag.