Lancia Delta: Meer PK's uit oude diesel ..

Bouwjaar: 1999

Ik rijd op dit moment rond in een Lancia Delta 5deurs 90pk met een oude aangeblazen diesel van 90 pk.
Deze motor is "voldoende" te noemen op de snelweg (zelfs pitttig), maar door het grote gewicht van de wagen (1350 kg leeg) zijn de prestaties 0-60 en de hernemingen in lagere versnellingen niet echt om over naar huis te schrijven.

Weet iemand waar/hoe ik deze wagen iets meer koppel/vlotheid zou kunnen geven zonder daar al te veel drastische ingrepen voor te moeten doen? Het is niet de bedoeling dat de wagen een race-eend wordt (daar leent mijn rijstijl zich niet toe), maar een beetje meer "push" zou welkom zijn.

Aangezien het hier om klaarblijkelijk om een electronica-loze wagen gaat (gelukkig, de Italiaans electronica kennende) heb ik reeds uitgeken naar iets à la PowerBox, maar wie/wat/waar ?

Wagen is mijn eigendom, geen leasing of bedrijfswagen.

Vriendelijk bedankt!

JurgenT

Geplaatst door JurgenT (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Delta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Fredo (0), 19 jaar geleden

Wat bedoel je met "zonder daar al te veel drastische ingrepen voor te moeten doen"??? Is dit bedoeld op het vlak van kosten???
Je kan altijd je roetkatalysator leeg slaan, al je wagen er zo een bezit natuurlijk

Nollie8207 (0), 19 jaar geleden

Beste Jurgen,

Chippen kan inderdaad niet. Wat wel kan...

- Bleedvalve monteren (turbodruk verhogen)
- Brandstof pomp (mechanisch) aanpassen
- Katalysator verwijderen (kat vervanger eronder)
- Open luchtfilter monteren
- Grotere intercooler

Maar verwacht geen wonderen... alles bij elkaar kom je misschien aan hooguit 100-110pk...

gr. Nollie

* kijk anders ff op --> www.deltahpe.nl

JurgenT (0), 19 jaar geleden

Hij heeft net zijn groot onderhoud gehad, en samen met het opvullen van de airco en het vervangen van het airco-roulement rechtsvooraan kwam dat al gauw op een kleine 600¤ ..

Voorlopig dus geen ingrepen ..

Met welke van de bovenstaande wijzigingen zou de grootste winst gemaakt kunnen worden? (gesteld dat ik de motor niet half uit elkaar wil halen ..)

Nollie8207 (0), 19 jaar geleden

Met de bleedvalve...

gambafreak (0), 18 jaar geleden

De lancia delta 1.9 TD is in principe vlot genoeg. Ik heb het altijd een prettige auto gevonden, zeker op lange stukken.

De turbo is alleen wel van het type grote stappen snel thuis.

Het duurt even tot de turbo op gang is maar dan is er vermogen genoeg.

Daarom zal je hem in lage versnellingen en onder de 60 als traag ervaren. (Dan levert de turbo nog bijna geen druk)

Om dit motorkarakter er uit te krijgen moet je flink gaan verbouwen. Zonde van je geld, geniet van de Delta zoals die is of ruil hem in voor een moderne jtd, die zijn onderin wat feller (en eenvoudig te chippen).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Delta of stel zelf een nieuwe vraag.