Hallo, ik heb hier een Lancia Delta 1.9TD staan van een vriend van mij.
De auto is onder het rijden slecht gaan lopen/ inhouden daarna weer even goed en dan weer slecht.
Leek een beetje op brandstoftekort.
Als je de motor nu start rookt hij verschrikkelijk en valt bijna uit.
Nu zijn er volgens mij ook een paar gloeibougies kapot, het voorgloeilampje blijft lang branden en knippert na het starten.
Dat is natuurlijk niet goed maar hij loopt zo beroerd/ onregelmatig dat dit niet het enige kan zijn.
Als je het gaspedaal intrapt reageert de motor er helemaal niet op.
Ook niet als je pompt met het gaspedaal.
De motor krijgt wel brandstof, ik heb de verstuiverleiding even los gedraaid.
Voor de zekerheid heb ik het branstoffilter vervangen.
De distributiekappen heb ik gedemonteerd en alles staat mooi op tijd.
Ik zat zelf te denken aan een defecte brandstofpomp.
Komt dit vaker voor bij deze motoren?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toch eerst maar de gloeiinstallatie op orde brengen, daarna verder kijken.
groeten Marcel
Ga ik ook doen maar het probleem is bij een warme motor begonnen.
Dan lijkt mij het voorgloeisysteem niet zo van belang.
Morgen ga ik nog even compressie meten, dan moeten de gloeibougies er toch uit.
ik weet niet of het ooit voorkomt, en of dit misschien vergezocht is, maar als een gloeier niet goed werkt, slaat de diesel tegen de zuigerwand ( bij koude motor), dit gaat gedeeltelijk weer mee terug door de uitlaat, maar omdat je geen ontsteking hebt, sluiten de zuigerveren niet goed, waardoor en ook een gedeelte mee in het carter loopt( smeerolieverdunning). Tot dusver gegeven feiten.
Dan nu een stukje problemshooting, indien deze hoeveelheid brandstof vrij ruim is, gaat deze verdampen nadat de motorolie op temperatuur komt, deze dampen gaan via je carterventilatie mee terug in de cilinder en voila, je hebt aan het eind van het liedje een te ruim mengsel.
Nogmaals het laatste stukje is giswerk, en weet niet of dit te ver gezocht is, maar het is een mogelijkheid.
Ik zou zeker wel compressiemeten als je de gloeiers eruithaalt, en daarna de motor goed warm laten lopen. hierna kijken of de problemen zich nog voordoen.
Succes Marcel
Distributie bedacht ik eerst maar die heb je bekeken. OOk de verstuivers nagelopen op openingsdruk, sluitdruk en dichtheid?
Check ook even alle carterontluchtingsslangen. Als daar ergens een verstopping zit krijg je ook hele spannende taferelen!
Update:
Verstuivers heb ik nog niet gecontoleerd.
Het lijkt echt een probleem op meerdre cilinders te zijn, dan zouden er een paar verstuivers tegelijk kapot gegaan zijn?
Gloebougies wel gechekt , die zijn allemaal okee (weestand gemeten en even lekker laten gloeien op de accu) en ik krijg ook spanning op de gloeibougies.
Carterontluchtingsslangen zijn allemaal open.
Compressie gemeten, cilinder 2 en 3 zo'n 20 bar, 1heeft 18 bar en 4 zo'n 14! bar.
Lijkt me niet echt fantastisch.
Ga zo nog ff kijken of er iets van een EGR op zit.
EGR zit erop, wilde ik al eerder mailen maar lukte niet. Zit achterop de motor ter hoogte van het brandstoffilter en het reservoir voor de stuurbekrachtging.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Delta of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar