close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Lancia Delta: Wastegate en dumpvalve

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 HF turbo

Mooi, nu heb ik een vraagje...

Ik ben bezig met de delta, en nu doet zich het volgende probleem voor:

Als je optrekt, ongeacht welke versnelling, voel je de turbo inkomen bij zo'n 2500 toeren. Je krijgt een korte duw in de rug, en dan opent de dumpvalve. Tenminste, zo klinkt het. De trekkracht neemt direct af, en je hoort hem afblazen. Zodra je dan bij een hoger toerental gas los laat, hoor je ook het typische geluid van een dumpvalve. Die wordt veel sterker. Maar het voelt alsof de wastegate gewoon opent, en daardoor de turbodruk afneemt. Het geluid is echter identiek aan de dumpvalve!

De dumpvalve zoals gemonteerd op de delta is GEEN VTA dumpvalve... En het lijkt door de korte duw in de rug, alsof de dumpvalve aangestuurd wordt (ik ga er vanm uit dat dit een dumpvalve probleem is, omdat ook het geluid daarvandaan komt en er erg sterk op lijkt.), dus niet geleidelijk aan opent. Het is echt plotsklaps... Tevens hoort het zo te zijn bij de Delta HF turbo dat het MAX lampje (oranje), die aangeeft dat de turbo een kortstondige boost krijgt, begint te branden bij vol gas. Dat gebeurt echter bij mij niet. De turbo zou in dat geval 0,85 bar moeten leveren, bij volgas, tegen de normale druk van 0,6 bar.

Greetz, Sjoerd

Geplaatst door

Luiehond (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij zijn er hier twee aparte problemen.
1. Afblaasgeluid: Mogelijk een lek in de route tussen turbo en inlaatspruitstuk.
Kontroleer alle slangen, slangklemmen en de intercooler op lekkage.
Kontroleer ook de standard gemonteerde dumpvalve op lekkage (zwarte bosch klep).
Inkomen bij 2500 toeren is normaal. Daaronder doet de turbo niets.
2. Max lampje. Dit moet inderdaad aangaan bij volgas.
Wat is volgas volgens de ecu? Voltage van gaskleppositie sensor MEER dan 4,75 volt.
Bij veroudering van deze sensor daalt het maximaal haalbare voltage tot 4,75 volt en lager.
Dan herkent de ecu geen volgas meer en gaat het max lampje niet meer aan.
Oplossing: nieuwe sensor monteren maar ook deze verloopt na een tijdje. De grens van 4,75 volt is erg kritiek.
Meestal haalt een spiksplinter nieuwe sensor niet meer dan 4,78 tot 4,80 volt.
Betere oplossing is eprom in de ecu aanpassen zodat de grens op 4,3 of 4,4 volt komt te liggen.
Meten gaskleppositie sensor waarde tussen pen 17 (+) en pen 1 (-) van de ecu.
Demonteer hiervoor de afdekkap op de ecu stekker. Er zijn 2 rijen pennen, 1 van 18 pennen
en 1 van 17 pennen. Pen 1 zit op de rij van 18 pennen.

oldford 0
badge

18 jaar

dit is heel simpel... we hebben hier te maken met puur vacuumlekkage een gevolg van een slecht vacuumslangetje, als het goed is komt er vanaf de wastegate een stuk slang die loopt vanonder het dachboard door naar de klokken en vaak daar gaat het mis, daar hard de slang uit.. met het gevolg van breuk waardoor dit probleem ontstaat.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Heej Paul, bedankt voor de oplossing! Het was het slangetje wat naar de turbodrukmeter in het dashboard loopt. Die was vlak voor de meter gebarsten, waardoor de dumpvalve veel te vroeg werd aangestuurd. Hij trekt nu als een beest!

Marum, @Oldford: De slang die naar de dumpvalve loopt zat ook een scheur in, die is inmiddels vervangen. Ik ga de sensor nog even opmeten... Ik krijg als maximale spanning: 4.52 Volt... Dus dat wordt even bellen om een nieuwe sensor.

Dan vraag 3: De eprom aanpassen... Wie doet dat, en de oernederlandse vraag: kosta dan???

Bedankt, Sjoerd

Luiehond 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Delta of stel zelf een nieuwe vraag.