close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Lancia Delta: Stationair probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Het betreft een Lancia Delta 1.6 16v uit 1999.
Auto heeft een Vialle LPI systeem.
Het is een fase 3 motor, dus met kunstof inlaatspruit stuk.

Probleem;

Motor slaat af bij gas loslaten, en het in trappen van de koppeling. Bv vanaf 3000tpm gas los en koppeling in tijdens het rijden betekend afslaan. Toerenteller valt gewoon keihard terug naar nul.
Blijft hij toch lopen dan staat de motor eerst even te zagen om vervolgens iets verhoogd stationair te gaan lopen. Maar loopt dan wel mooi strak.

De volgende dingen heb ik geprobeerd/vervangen;

- gasklephuis 2 keer schoongemaakt
- gasklephuis vervangen voor een 2e handse
- gecontroleerd op valse lucht
- lambda signaal geeft meestal 600mV aan en pendeld bijna niet.
- en ik het de cilinderkop vervangen (niet voor door dit probleem maar eerdere reparatie, hier door zijn klachten echter niet onstaan)

Zelf zit ik nu te denken aan een MAP sensor of toch de lambdasensor.

Kan iemand mij misschien helpen? Mijn ideeen raken een beetje op!
Alvast bedankt,

mvg Jos

Geplaatst door

JosvandenBrink (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jos, ik weet niet zovel van deze auto, maar is ie uitgerust met een stappenmotor voor stationair toerental in het gasklephuis? En doet deze storing zich voor op gas EN benzine?

Erwin2907 0

18 jaar

Hoi Erwin,

ja dat heeft hij. Maar die heb ik al vervangen(voor een 2e handse)

Maar ik ben er naar de 2e keer meten achtergekomen dat mijn lambdasensor helemaal geen signaal meer afgeeft. Er zit nu ook een storing in genaamd "mengselregeling" . Dus waarschijnlijk verpest die lambdasonde veel... hopelijk veroorzaakt deze ook het stationairprobleem.

As. woensdag komt mijn sensor binnen, dan kan ik meer vertellen.
bedankt voor je reactie!
gr Jos

Dat zou heel goed kunnen, want als je lambdasonde niet meer werkt gaat je auto volgens mij in noodloop en kost uiteindelijk ook je kat, en dat kost dan weer... Ik heb voor jou nog wel een beschrijving van het vaille lpi systeem. Moet je wel bijlages kunnen ontvangen van 3 mb (pdf file)

Erwin2907 0

18 jaar

ik ben wel geïnteresseerd in die beschrijving van LPI...
Als dat wilt doen, dan zou ik daar blij mee zijn.

jullie hebben hem........ bij deze.

Erwin2907 0

18 jaar

Er zit ook nog een foutcode in nl P0170 Fuel Trim Malfunction. weet iemand wat deze storing betekend? En eventueel wat ik eraan kan doen?

gr

Autodata geeft het volgende voor Frequent stalling/ cutting out:

-air intake system/ vacuum leaks
-idle air contol valve
-Throttle position sensor
-Engine coolant temperature sensor
-Engine mamaghement system wirings/ ralays

Het is dus misschien handig om eens naar deze opties te kijken. Zit je nwe lambda sonde er al in?

Erwin2907 0

18 jaar

ja de nieuwe lambdasonde zit er al in. Maar zoals verwacht helpt het niets.

- inlaatspruitstuk ga ik er morgen maar weer afhalen, en controleren. alle vaccumslangen heb ik inmiddels
gecontroleerd en lekken niet.
- stappenmotor heb schoongemaakt en ook vervangen voor een andere (2e handse)
- gasklepmeter is dus ook vervangen(gehele gasklephuis)
- koelvl temp sensor geeft normale waarden aan, bij koude en warme motor.
- bedrading van de lambda sensor heb ik gecontroleerd, verder nog niet...

Het vreemde is dus dat ik een storting heb P0170 en mijn de short term fuel trim staat vast op -25... er moet dus echt iets mis zijn.

maar de zoektocht gaat door! bedankt voor het meedenken erwin.

gr

En wat zegt de garage over deze foutmelding? Als ze dat bij de garage niet weten, zou je eens een andere lancia garage kunnen proberen. Gewoon bellen welke melding je hebt en zeggen dat je eigen garage er niet uit komt. Er zit nog al kwaliteits verschil tussen de verschillende lancia garages heb ik gehoord. Misschien toch je motor management?

Erwin2907 0

18 jaar

Ik bij de dealer in nijmgen geweest en die geven idd allerlei mogelijkheden aan. maar alles heb ik al geprobeerd.

Zij zeggen dat ik hem anders een daar moet laten staan, maar dat zie ik niet zo zitten. Voor je het weet ben je honderden euro kwijt.

Nog even over de storing, de short term (of long term dat weet ik niet zeker) fuel trim staat vast op -25 dat zou betekenden dat hij een rijk mengels ziet...

dan zou ik dus een probleem hebben met de brandstof toevoer en niet met de lucht toevoer? Bovendien komt er na een nachtje stilstaan een pluimje uit de uitlaat, waarschijnlijk veroorzaakt door een lekke injector. Maar daardoor zou hij toch niet te rijk kunnen lopen?

Bovendien heb ik nu de stekker van de afsluiter van de LPG eraf gehaald, zodat ik zeker weet dat hij niet dubbel inspuit.

ik zou toch proberen te bellen, je weet nooit. Kijk hieronder eens naar deze link.

http://autoweek.nl/myreviewdealerdata.ph...

Erwin2907 0

18 jaar

Jos, Dit topic kom ik heel toevallig tegen (over je fuel trim melding):
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=39...

Ik denk dat e hier wel iets mee kan, het valse lucht verhaal komt wel weer terug, maar ook de lambda sonde en de map-sensor of lmm. Hoe heb je gecontroleerd op valse lucht?

Citaat Old Ford:

Long Term Fuel Trim (LONGFT) - Lange termijn mengsel regeling (aanpassing). Dit is het zelflerende deel van de mengsel regeling. Verplicht voor EOBD auto's volgens EU regelingen. Deze regeling dient afwijkingen door veroudering en slijten te compenseren. Ideal hoort deze op 0% te staan maar kleine afwijkingen naar boven en beneden zijn normaal. Maximale waardes verschillen per voertuig en dienen bij de fabrikant opgevraagd te worden. Maar als een LONGFT op meer dan 20% staat (zowel + als -) kun je er van uit gaan dat er iets niet goed is. Waarde veranderd niet tijdens Open Loop bedrijf. Waarde kan veranderen tijdens Closed Loop bedrijf indien de SHORTFT gemiddeld te veel van 0% afwijkt.

Short Term Fuel Trim (SHORTFT) - Korte termijn mengsel regeling (aanpassing). Dit is regeling die er voor zorgt dat het mengsel continue wisseld tussen arm en rijk. Wordt ook wel Lambda Integrator genoemd. Getal gaat naar (meer) negatief als de lambdasonde een rijk mengsel aangeeft en naar (meer) positief als de lambdasonde een arm mengsel aangeeft. Maximale waardes verschillen wederom per voertuuig. Gemiddeld dient de SHORTFT echter 0% te zijn. Wanneer deze te veel afwijkt zal de LONGFT verhoogd worden (bij gemiddeld te veel positief) of verlaagd worden (bij gemiddeld te veel negatief). Waardes alleen in Closed Loop bedrijf, in Open Loop bedrijf is SHORTFT gelijk aan 0 (nul).

Er is een LONGFT en een SHORTFT voor elke lambda bank (b.v. BMW zes-cylinders hebben 2 banken). Echter, de meeste managementsystemen hebben meerdere LONGFT's voor elke bank. Er is er 1 voor stationair draaien en 1 of meerdere voor deellast bedrijf. Welke EOBD nu laat zien is niet bekend en staat nergens in de voorschriften (althans ik heb het nog nooit kunnen vinden).

In Open Loop bedrijf is de SHORTFT van nul en generlei waarde.
In Closed Loop bedrijf kun je aan SHORTFT zien of het mengsel wisseld tussen arm en rijk en hoe snel het wisseld. Dit is dan wel een ervaringscijfer voor het type voertuig waaraan je meet. Als de SHORTFT bij een goed werkend voertuig nooit meer dan 8% (zowel + als -) is en bij een ander voertuig naar 12% of meer gaat dan werkt de lambdasonde te traag. Nogmaals, exacte waardes bij de fabrikant opvragen.
Aan de LONGFT kun je de mate van veroudering en slijtage zien bij een voertuig. Ook hier geldt dat de exacte waardes bij de fabrikant dienen te worden opgevraagd. Indien LONGFT er hoog is (b.v. 20% of meer) dan zou bijvoorbeeld de luchtmassameter of de map-sensor een te lage waarde kunnen afgeven. Het kan ook veroorzaakt worden door valse lucht als het voertuig een luchtmassameter heeft. Een erg lage waarde (-20% of nog lager) kan wijzen op valse lucht als het voertuig een map-sensor heeft.

Erwin2907 0

18 jaar

Hallo Edwin,

daar ben ik weer. Ik heb gecontroleerd op valse lucht met remmenreiniger en een multimeter op het lambda signaal. Samen met een bevriende automonteur hebben we dat gedaan en toen reageerde hij wel. Eenmaal thuis heb ik het front er afgehaald 9zoadt ik er beter bij kan) en weer geprobeerd of hij reageerde op de remmenreiniger, ditmaal helemaal niet! Toch heb ik het inlaatspruitstuk er maar afgehaald en gecontroleerd op gaten of scheuren. Ik heb niks kunnen vinden, het is wel lastig te zien want het bovenste gedeelte is van kunststof. De LPG injectoren heb ik nogmaals goed afgekit op de plek waar ze in het inlaatspruitstuk zitten.

Het probleem is duidelijk dat hij stationair te arm loopt, lambda sensor geeft constant 300mV af. En daardoor slaat hij dus af of bijna af. Dan kan dat valse lucht verhaal eigenlijk wel kloppen. Maar dat vind ik dus niet. Hij doet op LPG en benzine precies hetzelfde.

Nog even over de storing P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1). De integrator staat op -25, dat zou volgens jouw verhaal betekenen dat de lambda sensor een rijksignaal ziet, maar ik meet maar 300mV

Ik heb ook de MAP sensor gewisseld maar dit leverde geen resulaat op.

Overigens gaat de motor niet anders lopen als ik de stekker van de lambdasonde los neem, ook veranderd de storing niet. Dwz het wordt niet erger of beter.
Wat ik wel ga proberen is om hem zelf valse lucht te geven en dan te kijken wat er dan gebeurd.

Tot zover de stand. Zouden we anders eens samen kunnen kijken? Ik heb dan een universeel tester tot mijn beschikking + een multimeter.

gr Jos

Kun je het motor management niet een keer resetten, of de accupool loshalen voor een half uurtje.
Soms reset de boel zich en is de fout melding eruit.

primera p11 0

18 jaar

@Primera, ik denk niet dat je de storing reset door het loshalen van de accu kabel. Storingen worden meestal opgeslagen in de EPROM (als ik me niet vergis)

Jos,
Waar heb je het lambda signaal gemeten? Direct aan de sensor of "aan de andere kant van de bedrading"? Mogelijk dat de bedrading toch slecht is, hoe heb je de bedrading gecontroleerd? Ik krijg toch het idee dat daar iets niet goed zit, want geen merkbaar verschil als je de lambda sensor los trekt. Normaal gaat de auto dan in noodloop, wat je wel moet merken. Als het signaal goed bij je computer aankomt zou je die misschien kunnen laten testen bij Lancia? Als je die gericht kunt laten testen zal dat niet zoveel kosten denk ik.
Helaas krijg ik de elektrische schema's van Autodata niet aan de praat, anders had ik kunnen zoeken waar je signaal uit komt.
Een universele storingsuitlezer en resetter heb ik ook, maar werkt die op jouw auto wel? Het zou best kunnen, want fiat gebruikt het iso-9141 protocol. Maar is op benzine auto's pas verplicht vanaf bj. 2001. Trouwens wel de aanschaf waard, 50 euro.

Erwin2907 0

18 jaar

Edwin,

het maakt stationair niet uit of ik de lambda signaal losneem of niet, de motor gaat niet anders lopen (hoorbaar) en er ontstaat ook geen extra (nieuwe) foutcode. Heb wel een keer al de bedrading gecontroleerd, maar er zat toen geen verhoogde weerstand of onderbreking in.
Op toeren regelt hij wel mooi, en zie je op de multimeter het signaal pendelen. Maar stationair is het niet goed.

Ik zal de bedrading nog eens helemaal nalopen. Misschien dat er ergens een probleem zit.

Na nog eens te hebben gemeten, kom ik er achter dat wanneer ik de stekker van de lambdasonde losneem ik aan de kant van de benzine/lpg ecu nog steeds 350mV meer!?!??! Dat is toch vreemd....


Wanneer ik de stekker op de benzine ecu van losneem dan komt er opeens 450mV op dezelfde stekker te staan.

Wanneer ik vervolgens de stekker op de ecu van de LPG losneem valt de spanning weg tot 0V.

Ik heb nogeens gezocht naar de werking van de sonde. De 0,450 V is de voeding naar je sonde toe en wordt door de computer gegenereerd. Dat klopt dus. De sensor heeft een inwendige weerstad (4 ohm denk ik) Dus als je die aansluit valt je spanning door het vermogen dat je sensor opneemt. Dat je spanning verandert bij losnemen van de sonsor klopt dus. Maar hoeveel draden zitten er op jouw sensor? Ik vond het volgende op internet:

-------------------------------------------------------------------------------------
Je lambdasensor heeft als het goed is 3 of 4 draden:

-Signaaldraad (vaak zwart wit)
-(aparte massadraad voor signaal) (vaak zwart)
-Verwarmingselementdraad (meestal wit)
-Verwarmingselementdraad (meestal wit)

Voordat de lambda sensor werkt moet hij eerst een seconde of 30 opwarmen.

0.45V over de sensordraad betekent 'sensor not ready' (koud), sensor stuk of draad stuk (die 0.45V wordt door de computer zelf gemaakt door een elektronische schakeling, dit wordt niet gedaan door de sensor). Als de sensor wel 'ready' is, dan gaat hij, als je brandstofinspuiting correct functioneert, pendelen tussen 0.2 en 0.8V, zoals door anderen al beschreven.

Aangezien je wel de correcte weerstand meet (4 Ohm) en het verwarmingselement van je sensor dus in orde lijkt, zou ik eerder de voedingsdraden verdenken. Is de zekering van je lambdasensor nog heel en meet je 12V bij de sensor?

Tweede waar ik naar zou kijken is of de signaal draad (de draad waar je 0.45V op meet) goed doorloopt naar de sensor en niet beschadigd is of gebroken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Erwin2907 0

18 jaar

Edwin,

je verhaal over die 0.45V lijkt te kloppen, als hij op contact staat.
Maar signaal, 0.45V, lijkt te komen van de LPG ecu en niet van de benzine computer. (Zoals ik al vertelde; als ik stekker ecu lpg eraf haal heb ik 0V op de stekker. Zit de stekker wel op de LPG ecu, maar niet op de benz ecu dan heb ik ook 0,45V, signaal komt van LPG ecu denk ik dan.)

Het aantal draden klopt ook zoals jij opgeeft, en kleuren ook. Op de draad van verwarming heb ik 12V, massa zal ik nog controlleren. Maar die zekering is voor de verwarming toch?

De sensor moet goed zijn die is nieuw.

Je bedoelt dat ik de voedingsdraden van de sensor verwarming moet controlleren?

Ik heb nu trouwens geen 350mV meer constant tijdens stationair maar 70 mV?!?!?

Het rare is dat hij op toeren dus constant bv 2500rpm wel pendeld en dus regelt.

Hallo Jos, ik heb hetzelfde probleem bij mijn Lancia op gas , ook lpi Vialle. Heb jij de oplossing kunnen vinden?

groeten frank

frank600 0

17 jaar

Frank,

Heb jij dat probleem ook op benzine?

Jos,

op benzine niet zo. heel af en toe een klein dipje tot zo'n 700 toeren, maar dan slaat hij niet af. Op gas zakt hij dan naar zo'n 500 toeren, blijft heel eventjes hangen , en gaat weer omhoog. Af en toe slaat hij daarbij af. Het lijkt erger wanneer ik de airco aanzet....

frank600 0

17 jaar

Jos,

op benzine niet zo. heel af en toe een klein dipje tot zo'n 700 toeren, maar dan slaat hij niet af. Op gas zakt hij dan naar zo'n 500 toeren, blijft heel eventjes hangen , en gaat weer omhoog. Af en toe slaat hij daarbij af. Het lijkt erger wanneer ik de airco aanzet....overigens, welke bougies gebruik jij?. In het instuctieboekje staat NGK BKR6EKC. Volgens de automaterialen zaak zijn deze echter voor de 1.8 motor. Welke er bij mij nu in zitten weet ik niet, ik heb ze er nog niet uitgedraaid...

frank600 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Delta of stel zelf een nieuwe vraag.