Onze Kappa had normaal altijd een vrij lage bedrijfstemperatuur.
Vanmiddag schoot ineens de temperatuur omhoog en de boordcomputer gaf de melding "Engine System Control Failure".
Aangezien het peil van de koelvloeistof behoorlijk laag bleek te zijn, bijgevuld tot max. Na even draaien, waarop de temp. nogmaals omhoog schoot, was het peil gezakt en hebben we nogmaals bijgevuld. Dit bleek niet te helpen, de temperatuur ging na een minuut rijden weer omhoog.
Met stoppen, afkoelen, rijden, weer thuisgekomen.
De koelvin slaat wel aan, schakelt ook over naar hoge snelheid.
Hoe komen we er achter waar het probleem inzit? Kan het de thermostaat zijn, kan die ineens tijdens het rijden dichtslaan en dicht blijven staan?
Of kan het de waterpomp zijn? Is het te doen voor een amateur dit uit te vogelen en eventueel zelf te vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De koelvloeistof moet ergens blijven. Of je hebt ergens lekkage, dit kun je zien. Of je koppakking is lek en dan verbrand je de koelvloeistof. Dit kun je zien aan eventuele rook uit de uitlaat, wordt wit. Of..... het verdwijnt bij de olie, dan krijg je een witte smurrie aan de oliedop of peilstok. FF zoeken.
De koelvloeistof werd eruit gegooid doordat de temp. te hoog werd.... (denken we) Want het peil is verder normaal gebleven, de uitlaat rookt niet en we zien ook geen witte smurrie aan oliedop of peilstok.
17 jaar
Dit duid op een lekke koppakking. Voel, als de auto stilstaat aan bv de koelslangen naar de radiateur hoe deze aanvoelen. Start de auto en rijdt m warm. Als de slangen harder worden is t de koppakking. Door een lek(je) bouwt het koelsysteem druk op. Probeer maar ns. Ik hoor t wel
Jakkes.... lekke koppakking wordt een dure business....
De slang van de radiateur naar de motor wordt wel warm maar niet harder volgens mij. En de andere slangen idem dito.
17 jaar
Waar gooit ie de koelvloeistof eruit?
Expansievat.... als dat zo heet? gewoon via de dop, daar zit zo'n overdruk gaatje
17 jaar
Wat ook nog kan is dat het expansievat niet goed is. Bij VW's kan dat een oorzaak zijn.
Verder zou ik t niet weten vanaf hier, denk dat t dan toch de koppakking is.
Succes ermee en ik hoop voor je dat t een beetje mee zit.
koelsysteem is heel moeilijk te ontluchten van de kappa,kan eigenlijk alleen maar met gesloten dop en dan een stukje rijden maar helaas zal de motor dan weer gaan koken en de vloeistof er uit gooien,er zit namelijk een luchbel in het systeem die er niet zo makkelijk uit is.regelmatig en zeker niet te vol afvullen liefts zo laag mogelijk dus een kwart tankje vol, als eenmaal de lucht uit het systeem is kan daadwerkelijk goed bijgevuld worden.
Ik vermoed echter, dat , en dat is veel ernstiger de radiateur verstopt is geraakt, dit is eventueel een beetje op te lossen om het pijpje wat in de retourslang naar het expansie vat zit te verwijderen zodat de doorstroming iets vlotter gaat en de luchbel in het systeem ook wat eerder weg is.
anders zit er niets anders op dan de radiateur te vervangen. mits de thermostaat goed is natuurlijk, let ook goed op de retourslang naar het tankje dat daar voldoende vloeistof uitsroomt want anders zou het mogelijk kunnen zijn dat de waterpomp het niet meer doet. Ik hoop dat dit bericht niet te laat is voor jou succses. Loek.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Kappa of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar