close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Land Rover 88: 12V naar bobine via dynamo en relais

Bouwjaar: 1969, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.5 lt V8

Dag,
Mijn Rover P5b start niet meer. Ik heb inmiddels een nieuwe bobine, ontsteking en accu. Er komt géén vonk!Als ik het contact draai tot de startmotor draait, valt de spanning op de + pool van de bobine naar zo'n 6 V, te weinig blijkbaar om de bobine op te laden.
Lang gezocht, niets kunnen vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik wil nu een draad trekken van de dynamo naar de +-pool van de bobine, geschakeld door een standaard 12V relais, met de draad vanaf het contact als schakeldraad.

Twee vragen:
1. Hoe moet ik de drie dragen (1: van dynamo, 2: van contactslot, 3: naar bobine) aansluiten op het relais;
2. Wat is de minimale spanning die het relais nodig heeft om te schakelen?

Dank!

Groeten
Guus

Geplaatst door

jgvanloo (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een relais heeft minimaal 10-11 volt nodig. Dus met 6 volt schakelstroom gaat 'm dat niet worden.
Je hebt 2 alternatieven: Controleer het contactslot waarom daar maar 6 volt uitkomt ( ook bekende kwaal bij o.a. Opel en VW, die verbranden ) of leg een draad met een extra schakelar parallel naar de ontsteking.

moderator 0
badge

11 jaar

Bedankt moderator,
Wat bedoel je met een parallelle draad? vanaf de accu? en wat voor schakelaar moet daar dan tussen?

Groeten
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Vanaf accu kan maar ook vanaf de aanvoerdraad v/h contactslot. Daar zal ook 12V op staan. En dan gewoon een aan/uit schakelaartje er tussen. Origineel is wat anders maar werken doet het wel. Eventueel schakelaartje op een niet-zichtbare plaats zetten. Heb je eventueel ook nog een soort van anti-diefstal. Wel even afzekeren met een 5 of 10 amp. zekering.

moderator 0
badge

11 jaar

Ok thnx!
ik ga t proberen.
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Ik heb dit geprobeerd, en ik krijg nu inderdaad vanaf de bobine-kabel een lekker krachtige vonk (bobinekabel van de distributiekap afgehaald en koper deel bij het motorblok gehouden, toen gestart)! Echter naar de bougies toe komt er maar een zielig vonkje door (ik heb de kabel van één van de bougies getrokken en daar een reserve (nieuwe) bougie opgezet. Tegen het motorblok gehouden en gestart). Ik heb daarna de distributie kap schoongemaakt, rotor licht geschuurd, contactspray gespoten, maar geen succes.

Maar misschien moet er helemaal geen grote vonk van de bougie afspringen?
Thnx
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

wat is een zielig vonkje ? blauw of oranje.
Elektrodeafstand wel goed van de bougie ?
Die contactspray zou ik meteen verwijderen , geeft een berg narigheid.
Wat is de weerstand van je bougiekabels ?
Wil de auto niet lopen met deze vonk ?

kaleido 1 6870
badge vip badge

11 jaar

Teveel weerstand op de bougiekabels? probeer de bougie eens te laten vonken via de bobinekabel.

Mausx 0

11 jaar

Dag Kaleido en Mausx.
Hier de antwoorden:
- vonkje is oranje
- bougiekabels zijn onlangs vernieuwd: blauwe Magnecor-kabels
- auto wil niet lopen

Ik heb één bougie losgehaald en had toch wel twijfels over wat ik zag: op zich mooi lichtgrijs, maar enigszins gecorrodeerd aan de rand van de schroefdraad. Dus ik heb net nog maar eens nieuwe bougies besteld: Champion L87YC (Rover rijdt op LPG).
Bedankt voor jullie reacties, ik houd jullie op de hoogte.

Groeten
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Heeft deze ontsteking nog contactpunten? volgens mij wel.
Een oranje vonk is niet goed, moet blauw zijn.

Condensator al vervangen? Dat zal het moeten zijn.

Mausx 0

11 jaar

Zit er geen voorschakelweerstand systeem tussen 12 Volt voeding en bobine geplaatst?
Tijdens starten 12 Volt op 6 Volt bobine en tijdens het rijden 6 Volt.
Was de originele bobine 12 of 6 Volt?
Een 12 Volt bobine geeft dan een storing die hierop lijkt.

JSV 0

11 jaar

Hallo allemaal,
Mijn Rover heeft een Flamethrower electronische ontsteking. Deze is onlangs vernieuwd alsmede de bobine. Heeft steeds goed gelopen!

jgvanloo 0

11 jaar

Jgvanloo,
Als het een elektronische ontsteking betreft zou ik nooit direct 12 Volt op de bobine zetten.
Elektronica vindt dit niet leuk.
Waarom is alles vervangen?
Plaats het oude weer eens terug en vervang stap voor stap met het nieuwe.
Is maar een advies.

JSV 0

11 jaar

Hij krijgt toch wel benzine ?

kaleido 1 6870
badge vip badge

11 jaar

Hallo JSV en Kaleido
@JSV: sinds ik twee jaar geleden met electronische ontsteking ben gaan rijden is het vermogen, het verbruik en starten enorm verbeterd! Ik ben er zeer tevreden mee.
Ik kan helaas niet de oude situatie terugzetten want die heb ik destijds weggegooid (was een oude aftermarket electronische ontsteking van Rolls Royce, die defect was geraakt).

@Kaleido: de Rover rijdt op LPG. Ik heb een startknop gefabriceerd voor onder de motorkap en kan bij het starten de LPG-verdamper horen aanslaan. Nu er één bougie uit is ruik ik uit die cylinder ook het gas. Dus dat zit wel goed! Ik wacht even de nieuwe bougies af (die verwacht ik dit weekend of anders begin volgende week) en dan meld ik terug of dit de oplossing was.
Bedankt tot nu toe.
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Aj aj... 7 van de 8 bougies er goed uitgekregen. de 8e zat helaas goed vast. Hoewel ik er op lette voorzichtig te draaien met de ratel, heb ik denk ik toch de zeshoekig schroef op de bougie dolgedraaid!! Ik krijg hem er nu niet meer uit. Iemand nog een tip??

Thnx
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Heb je een 6-kant bougiesleutel of een 12-kant?
Zit er geen rommel onder en naast de bougie zodat de bougiesleutel er niet ver genoeg overheen kan?

moderator 0
badge

11 jaar

ik gebruik een zes-kantige sleutel. Ik heb er met een zaklamp opgeschenen, maar zag geen vuil. Is een 12-hoekige beter? Ik denk dat ik het er nu maar bij laat zitten en hoop er op, als de motor eenmaal start en warm is, dat de bougie wat losser komt te zitten...

jgvanloo 0

11 jaar

Nog even één vraagje: heeft t zin om bij het indraaien van de bougies deze in te smeren met bv vaseline?

jgvanloo 0

11 jaar

Nee, niet met vaseline, wel met hittebestendig vet zoals kopervet.

moderator 0
badge

11 jaar

Ok bedankt.
Ik heb nu keramisch vet gebruikt, schijnt beter te zijn dan kopervet. We gaat t zien.
Groeten
Guus

jgvanloo 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover 88 of stel zelf een nieuwe vraag.