auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Land Rover Discovery: Heet worden bij caravan trekken in de bergen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI

Beste Landroverfreaks, Mijn Discovery heeft het in de zomer altijd moeilijk als we met de caravan de bergen in gaan.
Zodra de eerste colletjes van 8 tot 10% zich aanmelden gaat de temp.meter naar het rode vlak. Even stil staan en dan gaat het wel weer. Maar als het te lang duurt voordat je de col over bent gaat na verloop van tijd ook het waarschuwingslampje branden dat de transmissie-olie te heet wordt.
Als we zonder caravan diezelfde berg op rijden is er niets aan de hand. Ook op de snelweg kan ik gewoon 120-140 km/h rijden ( zonder caravan )
En dat voor een auto die 3500 kg mag trekken.!!
Heeft iemand een idee.?

Bvd. Carroo

Geplaatst door

Carroo (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vermoedelijk radiateur inwendig / uitwendig vervuild waardoor de koelcapacaiteit verminderd is.

paulmichiel 0
badge

12 jaar

Beste Paul,
Dan zou ik toch ook al problemen hebben als ik met warm weer 140 km/h of nog harder rij.?

Carroo 0

12 jaar

Nee,dan heb je er niks achter hangen en meer rijwind.
Of je loopt de motor af te wurgen de berg op,in een te hoge versnelling met een te laag toerental.
Of idd de radiateur zit dicht.
Heb je de radiateur al eens bij een wasstraat schoon gespoten en wel van binnen naar buiten.
Moet je eens kijken wat een zooi eruit komt,vaak kun je al zien dat de lamellen dicht zitten met rommel.

primera p11 0

12 jaar

.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

Zit er toevallig ook nog een aircocondensor voor.?
Als er een caravan achter deze auto hangt moet er dan niet een grotere of extra oliekoeler geplaatst worden , schijnt bij bepaalde types voorgeschreven teworden.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

Het is niet een kwestie dat ik de berg zo snel mogelijk op wil, en in een te hoge versnelling rijden en dus een te laag toerental is geen sprake.
Het is een automaat en er zit inderdaad een airco condensor voor.
Zal de radiator een doorspuiten met een HD reiniger.
Inwendig reinigen met spul wat je koopt bij zo'n autoshop of krijg je dan troep uit de radiator op plekken waar je dat ook niet wil hebben.?

Carroo 0

12 jaar

Vaak zit de condensor vol vliegen en aanverwante soorten.
ik spuit het altijd in met insectverwijderaar even in laten weken en uitspuiten.
HD reiniger er niet tedicht bij houden want dan spuit je de lamellen van de condensor / radiateur kapot (weet je daarna zeker dat hij niet meer koelt)
Eventuele grill delen verwijderen zodat je er goed bij kan.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

We spreken hier over UITWENDIG reinigen ,niet over de binnenzijde van de radiateur.

primera p11 0

12 jaar

Tegen wie heb je het nu meneer primera p11 ik hoop tegen meneer carroo!

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

Je hoort of leest toch ook wel eens dat het koelsysteem inwendig gereinigd moet worden. Mijn vraag is dan alleen, als je dat doet met zo'n goedje uit de autoshops, dan krijg je wellicht troep uit je radiateur op andere plekken die dan daar weer problemen veroorzaken. Of zelfs lekkage aan je waterpomp.
Of moet de radiateur losgekoppeld worden en compleet doorgespoeld worden.?

Carroo 0

12 jaar

Dat klopt een koelsysteem wordt ook wel eens inwendig gereinigd.
Maar dan meestal als daar een duidelijke reden voor is.
Koelsysteem vervuild met roest door bv rijden met water in het systeem , olie bij het koelwater enz.
Als het koelsysteem niet vervuild is wat natuurlijk nooit met 100% zekerheid zo te zeggen is ,maar als er altijd de juiste koelvloeistof in gezeten heeft zou ik er niet vanuit gaan dat de vervuilling inwendig is
Als je inderdaad wilt spoelen zou ik dat doen met de radiateur los gekoppeld.
Weet je zeker dat er geen koeltechnische aanpassing gedaan hoeft teworden bij deze auto als je er een caravan mee gaat trekken?

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

Voor zover ik weet heeft er altijd koelvloeistof ingezeten en geen water. Lekke koppakking is ook niet aan de orde (geweest).
Over extra koelcapaciteit-aanpassingen wordt verschillend gesproken. Er zit al wel een extra oliekoeler naast de gewone radiateur. Die schijnt van de transmissiebak te zijn.
Verder is de visco koppeling van de fan ook in orde, thermostaat gaat gewoon open en dicht, geen koelvloeistof verlies. Systeem is goed ontlucht

Carroo 0

12 jaar

Hoikes ,

een nieuwe aangepaste koelradiator laten plaatsen is een mogelijkheid voor wagen die veel vermogen moet leveren .
Er zijn firmas die een andere koelradiator kunnen maken , even groot maar met groter koelcapaciteit .

jeromtje 0

12 jaar

Hoi Ferrie,ik bedoelde dat ook als advies aan carroo.
Dat zou ik ook als eerste doen alvorens kosten te gaan maken en de boel te vervangen.
Het is simpel en het kost je niks,hooguit wat schoonmaakmiddel.
Ik heb dit in het verleden met mijn primera gehad,temp liep langzaam op naar het rood met trekken en met name in het buitenland met warmte en bult op.
Destijds zeiden ze ook dat me radiateur inwendig vervuild was en nodig vervangen moest worden,auto stond op meer dan 2 ton en dan was het heel normaal.
Er zaten twee radiateuren in,de eerste was van de airco en de tweede was van het koelwater.
Ik zag bij inspectie dat de lamellen helemaal dicht zaten en bij de wasserette heb ik met het insproeien met de hand ook de voorzijde van de radiateur gedaan.
Er kwam een patij vuiligheid van vanaf en vanaf die tijd geen centje pijn meer,zware karren erachter,caravan,geen probleem.

primera p11 0

12 jaar

wat primera zegt klopt exact mij overkwam het zelfde een paar jaar geleden tijdens het rijden met carravan in de bergen,met een nissan almera diesel ltr , gewoon de radiator uitwendig schoongespoten en verder geen last meer.

gr Jaap

Jaap A 0

12 jaar

Oke primera p11 niets aan de hand (had ook niet anders verwacht)
Wat ik begrijp uit dit verhaal is waarschijnlijk de condensor en radiateur nog niet UITWENDIG gereinigd.
Wat primera p11 / jaap A / kaleido 1 aangeven is zeker het proberen waard aan de hoeveelheid vuil wat er dan uit komt is vast een conclusie teverbinden.
Als de boel gereinigd gaat worden inspuiten met een bv insectenverwijderaar inlaten weken en uitspuiten , niet te dichtbij anders ontstaat er schade aan het lamellenblok , spuit je dicht , is zacht aluminium .
Een radiateur alleen vervangen heeft geen zin , want als daar een totaal verstopte condensor voorstaat bereik je er niets mee.

kaleido 1 7430
badge vip badge

12 jaar

nog even ter aanvulling,, als je naar de condensor kijkt vanuit de motor ruimte zie je niet veel vervuiling.. ook niet als je door de grill naar de radiator kijkt, en dat komt (althans bij de Almera toen) omdat de openingen door de radiator groter waren dan door de condensor.. alles wat er wel door de radiator heen blaast, blijft op de condensor zitten. toen ik de condensor bij onze auto gedemonteerd zag was het net of er een plaatje karton op vast zat, zoveel vuil zat er op de condensor . deze hebben we voorzichtig afgeborsteld en daarna nat gespoten met wat warm water en een willekeurig . voor hande zijnd schoonmaak middel even laten inweken en daarna met een zachte straal schoongespoten, weer gemonteerd en nooit meer last gehad... zelfde ook eens gedaan bij een Opel omega,

nogmaals succes..

Jaap

Jaap A 0

12 jaar

Hoi Jaap, Ferrie, Primera.
Bedankt voor de tips en ervaringen. Zodra het weer het toelaat zal ik hem eens goed reinigen en dan in het voorjaar maar eens naar de Ardennen om de eerste serieuze hellingen te pakken.

Gr. Roy

Carroo 0

12 jaar

Als dat niet werkt,ja,dan zit er niks anders op dan de radiateur te vervangen.

primera p11 0

12 jaar

er staat helaas niet bij of het om een diesel of een V8 gaat.
check ook de V-riem spanning, een slippende V-riem kan betekenen dat de waterpomp niet snel genoeg meedraait en/of de fan niet snel genoeg draait of beiden!
mijn ervaring is dat je een slippende V-riem bij hogere toeren soms niet hoort.

een te arm mengsel of een verkeerd ontstekingstijdstip kan ook reden zijn waarom een motor onder belasting heet loopt.

ennuh... die 3500kg trekgewicht staat ook op het kenteken van mijn Range Rover Classic maar volgens mij gaat dat alleen op voor rijden in low range... (heb het ooit gelezen op een engels LR forum.)

JanSpeed5132 0

12 jaar

[quote=JanSpeed5132]er staat helaas niet bij of het om een diesel of een V8 gaat.[/quote]
Dat staat er wel ..is een 2.5 TDI Diesel.

Als de TS dan ook nog in de bergen rijdt met airco aan ? vergeet ie dat de airco compressor ettelijke pk's meer vraagt van het motor vermogen.
Dus wordt de motor nog meer belast, een sleurhut erachter, airco aan, radio, koelkast van de sleurhut, gewicht, enz, enz...

TheoStek 0
badge

12 jaar

ja inderdaad, ik zie het nu ook, helemaal overheen gekeken... dan is het verhaal over de ontstekingstiming ook niet van toepassing.

JanSpeed5132 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Discovery of stel zelf een nieuwe vraag.