auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 323: 323F 1.6i GLX 1990 - Probleem: Inhouden bij het rijden

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 323 F 1.6i GLX U9

Beste Mensen,

Ik heb een probleem met een Mazda 323 F 1.6I GLX U9 uit 1990. Ik hoop dat me iemand kan helpen met het onderstaande probleem. Ik ben er al een maand mee bezig.....

De bovenstaande auto houd namelijk in bij het rijden, en de motor zelf schud driftig heen en weer als je de motorkap open doet. Het lijkt er echt op dat de auto maar op een paar pitten loopt, maar dit is niet zo. HEt lijk er gewoon p dat de auto gewoon niet wil als je op het gas duwt. Je bent nog te bang om in te halen op de auto weg omdat de auto gewoon niet komt.

De volgende onderdelen zijn al vervangen:
- Bougiekabels
- Bougies
- Verdelerkap
- Rotor
- Water temperatuur sensor
- En sensor op de moter aan de linkerkant, met een groene bovenkant (weet de naam even niet meer)

Het vreemde is dat het probleem opeens optreed en nu al een maand bezig is. Tevens vind ik het vreemd dat wanneer de stekker van de sensor wordt afgehaald (de sensor waar ik de naam niet van weet en de groene bovenkant) de motor wel goed loop en ook power heeft en vooruit gaat als je het gas pedaal intrapt.

Wanneer je de stekker erop aansluit dan loopt de auto niet, hij houd in gaat niet meer vooruit, rijdt gewoon egt beroerd.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het bovenstaande probleem. Alles is welkom.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Roger

Geplaatst door

Roger_Mazda (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Roger, bedoel je de sensor boven op het inlaatspruitstuk met de groene stekker???

Dit is de ECT (koelvloeistof temperatuur voor motor regeling)

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Hoi Jack,

Hartelijk dank voor je reactie. Het betreft inderdaad de sensor die boven op de motor zit ietwat aan de linkerkant met de groene stekker. Deze zit ietwat diep verwerkt in de bovendeksel van de motor zelf, tegen de injectors aan. De stekker en het uitstekende stekker gedeelte van de sensor zijn inderdaad groen van kleur.

Zelf weet ik niet wat het probleem kan zijn. De (ECT) sensor is vervangen, maar als we de stekker aansluiten dan loopt de auto niet, heeft geen power, en als we de stekker er af laten, dan heeft de auto wel power, en rijdt redelijk goed.

Om al voorbeeld te noemen is het voor ons met deze auto niet mogelijk om op d auto snelweg in te halen. Als je namelijk wilt inhalen en op het gas drukt,, dan komt/ wil de auto niet. Dan ben je nog te bang om in de auto te rijden. Tevens moet ik wel erbij vermelden dat de motor van de auto zelf flink schokt onder de motorkap en de motor ook een zwaarder geluid heeft als normaal (eerst).

Jack, heb jij misschien nog meer info over dit probleem of wat het kan zijn. Ik hoor het natuurlijk heel graag van je.

Alvast bedankt voor de eerdere info.

Gr. Roger

Roger_Mazda 0

17 jaar

Dat de sensor niet kapot is, had ik wel gedacht.

Als je de stekker los neemt meet de PCM een oneindige weerstand, en neemt de PCM een temperatuur aan
van -40 gr.C, dwz. dat de motor meer benzine krijgt en hoger in toeren gaat lopen.

Jou probleem kan in dit geval verschillende oorzaken hebben;

1) brandstofdruk te laag
2) compressie te laag
3) distributietiming niet goed
4) inlaatlekkage
5) niet goed werkende LHM (luchtmeter)
enz. enz. enz.

laat ook de foutcodes uitlezen en PCM resetten!

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.