Mazda 323: Rammel rechtsachter (iets speling) met duwen en trekken aan het

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1500

Hallo,

Ik heb een denk ik beginnend probleem met de achterophanging van mijn Mazda 323f BA.
Tijdens het rijden en dan voornamelijk met lage snelheid klinkt het alsof er iets los in de achterbak ligt te rammelen, de achterbak is al gecontroleerd hoor.
Als ik aan het wiel duw en trek lijkt er iets speling te zijn maar ik weet niet waar de speling kan zitten, het lijkt niet het wiellager te zijn.
Weet of heeft iemand dit meegemaakt.

Groeten Ron

Ron10288

Geplaatst door Ron10288 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

zijn het niet de stabilisatorstangetjes die speling hebben?
komt vaker voor...

Ron10288 (0), 16 jaar geleden

Ik zou het even moeten controleren, ik moet zeggen dat ik met deze auto nog niet veel ervaring heb, hoe kan ik kijken of er speling inzit en zo ja moet ik hem dan vervangen?

gr Ron

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

aan de stangetjes zitten kogelkopjes.
deze mogen geen speling hebben.
dit kun je het beste controleren op een brug en dan met een bandijzer oid voelen of er speling is.
ik zou ze vervangen.
zijn niet zo duur en is in een half uurtje gebeurd.
(ik meen iets van 50,- p/s)

Ron10288 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je info,
Ik ga van de week even kijken, ik laat wel weten of het gelukt is.

Gr Ron

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Een half uurtje is wel erg optimistisch. Die krengen zitten doorgaans verschrikkelijk vastgerot. Meestal is er grof geweld (zaag, slijpschijf) nodig om ze los te krijgen.

De prijs kan lager. De Nipparts versie kost rond de 25 euro -dacht ik-.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Deze stangen dienen enkel om overhellen in de bocht tegen te gaan en hebben dan ook geen enkele invloed op vermeende speling op het wiel cq wielophanging. Speling komt nauwelijks voor bij deze Mazda's. Denk dat je het eerder moet zoeken in een veer die geknapt is, dat komt wel regelmatig voor. Als de veer korter word kan het wiel enigzins opgetild worden en dat kan als speling geintrepeteerd worden wellicht......
Natuurlijk komen de stabstokjes bij Mazda voor en achter ook regelmatig voor, maar dat geeft geen speling op het wielgeleidings element.

Sytze

Ron10288 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de info, ik ga alles even nalopen.
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

gr Ron

Harald1980 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=sytze]Denk dat je het eerder moet zoeken in een veer die geknapt is, dat komt wel regelmatig voor. Als de veer korter word kan het wiel enigzins opgetild worden en dat kan als speling geintrepeteerd worden wellicht......
Sytze[/quote]
Gebroken veren bij een 323 BA? Nog nooit meegemaakt. Is de auto toevallig verlaagd? Zou misschien een lekke schokbreker kunnen zijn, dit komt namelijk wél eens voor.

Ron10288 (0), 16 jaar geleden

Nee hoor de auto is op brede velgen na helemaal standaard, er zitten 15 inch velgen onder met 195-55-15 banden

gr ron

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Nico8119]Een half uurtje is wel erg optimistisch. Die krengen zitten doorgaans verschrikkelijk vastgerot. Meestal is er grof geweld (zaag, slijpschijf) nodig om ze los te krijgen.

De prijs kan lager. De Nipparts versie kost rond de 25 euro -dacht ik-.[/quote]
met een slijptol de moertjes doorslijpen, losdraaien lukt toch bijna nooit.
half uurtje werk voor twee kanten....
prijzen liggen tussen de 30 en 50,- afhankelijk van merk.

mijn ervaring bij een mazda die rammelt in de ophanging is dat het erg vaak de stab.stangetjes zijn.

auteur zij dat er speling LIJKT te zijn.
als er echt speling is, dan voel je die wel.

Ron10288 (0), 16 jaar geleden

Als ik het wiel vastpak en het naar voren trek voel je dat er iets van speling is. Hoorbaar is het voornamelijk met lage snelheid op eneffen wegen. Aan de wegligging merk ik helemaal niets.

gr Ron

cocker (0), 16 jaar geleden

Het zou kunnen dat je lager iets nagesteld moet worden.

Suc6

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

een wiellager hoor je niet rammelen....

hoor je het vooral bij korte, felle tikken op de ophanging?

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Harald1980][quote=sytze]Denk dat je het eerder moet zoeken in een veer die geknapt is, dat komt wel regelmatig voor. Als de veer korter word kan het wiel enigzins opgetild worden en dat kan als speling geintrepeteerd worden wellicht......
Sytze[/quote]
Gebroken veren bij een 323 BA? Nog nooit meegemaakt. Is de auto toevallig verlaagd? Zou misschien een lekke schokbreker kunnen zijn, dit komt namelijk wél eens voor.[/quote]
Misschien keur je minder dan mij......bovendien verdwijnen oude exemplaren als deze vaker uit het zicht van de dealer vanwege de tarieven. Ervaring leert dat bij dealers "nooit" kwaaltjes voorkomen bij het eigen merk....
Stabilisator verbinders zijn schering en inslag bij Mazda (ook op nieuwere modellen) echter hebben ze weinig tot geen invloed op eventuele speling bij een wiel geleidings element.

Sytze

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk dat de auteur 2 dingen heeft sytze.
versleten stab.stangetjes wat het rammelen verklaart en speling op een wiellager of idd geleidingselement...

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

[quote=fastbreakrijder]aan de stangetjes zitten kogelkopjes.
deze mogen geen speling hebben.
dit kun je het beste controleren op een brug en dan met een bandijzer oid voelen of er speling is.
ik zou ze vervangen.
zijn niet zo duur en is in een half uurtje gebeurd.
(ik meen iets van 50,- p/s)[/quote]
Weet je zeker dat er kogelkopjes op zitten? Ik had ooit een 323 BA uit '91 en daar zaten lange bouten in met afstandsstukken en ronde rubbers. Brezan heeft voor 9 euro een universele set te koop (bedoeld voor Opel) die op maat de maken is voor de 323 BA van '91.

Harald1980 (0) PRO, 16 jaar geleden

Nico jij haalt 2 dingen door elkaar. Modellen van '91 hebben als aanduiding BG, deze hebben inderdaad die lange bouten met afstandstukken en ronde rubbers. Vanaf '94 is er de BA deze heeft stabilisatorstangen met die ronde kogelkopjes. En die gaan inderdaad weleens stuk.

@ Sytze: ik keur dagelijks en kom daarbij genoeg tegen. Van mij zul je niet horen dat er geen kwaaltjes bestaan bij auto's van onze eigen merken. Gebroken veren heb ik bij de BA nog nooit meegemaakt, wel bij de BG.

@ cocker: achterwiellagers van een BA zijn niet afstelbaar.

Ron10288 (0), 16 jaar geleden

Hoi allemaal,

Het heeft een tijd geduurd maar het probleem is opgelost, het was geen gebroken veer maar een lekke veer die rammelde. Tevens ben ik er achter gekomen dat je de stabilisator stangen 1 malig kan loshalen en weer terug kan drukken.
Ook nu na 6 maanden heb ik nog geen problemen hiermee.

Nog bedankt voor alle informatie van jullie allemaal

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.