close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626 2.0 16v: 626 = MX6 = Ford Probe

Bouwjaar: 1994

Ik heb een Ford Probe 2.0 16v. In deze auto zit precies hetzelfde blok als in de 626(1993-1996) en de MX6(2.0 versie).

Hier mijn probleem:

Kort geleden op snelweg begon mijn auto plotseling te stotteren, de auto kon toen nauwelijks optrekken. Sinds toen start de auto niet meer in 1 keer op maar altijd in 2 keer. Hij verbruikt nu precies 2x zo veel benzine(1 op 5-6!). Ik heb de auto bij de dealer laten uitlezen, ze hebben fout code 80 gevonden maar ze wisten niet wat die code betekende! veel monteurs hebben mijn auto gezien en zeiden dat het waarschijnlijk aan de luchtmassameter ligt...die heb ik vervangen maar heeft niets geholpen alleen klein beetje verschil. Dat stotteren treedt trouwens op bij in een keer veel gas geven.

Geplaatst door

sam rashaan (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stotteren bij het vragen van vermogen duidt meestal op een probleem in het hoogspanningsgedeelte. dus bougiekabels. Als je heel langzaam gas geeft is het meestal niet aanwezig. De bougiekabels van deze auto/s slaan door naar massa en dat is te zien als je de huls uit het blok trekt, daar zit dat bij een of meerdere kabels een brandgaatje met een witte plek eromheen. Tijdelijke oplossing dichtkitten. Als de luchtmassameter defect is kun je alleen met veel gas en hoogtoerig rijden.....

blackbird 0
badge

20 jaar

bedankt voor de reactie, maar ik vroeg me af waarom ze dan wel een foutmelding hebben gekregen en zou de auto daardoor dan veel meer brandstof verbruiken? ik hoor trouwens geen elektrische tikjes tijdens het stotteren. Ik ga in ieder geval ook de bougiekabels vervangen want dat is mij nu ook weer vaker verteld!

sam rashaan 0

20 jaar

zal maandag eens even foutcode 80 opzoeken, volgens mij bestaat ie niet maar is het 8

blackbird 0
badge

20 jaar

ik ben u alvast dankbaar!

sam rashaan 0

20 jaar

Hallo ik ben er 99% zeker van dat het probleem ligt bij de bougiekabels. Best deze vervangen (NGK's) Maar misschien (weet niet of dit bij ford ook zo is) ook ns kijken naar de pakking van inlaatcollector. Deze zou soms ns durven valse lucht zuigen. Luchtmassameters breken niet bij mazda

dochyizegem 0
badge

20 jaar

ik probeer morgen(maandag) de bougiekabels vervangen, de bougies zijn pas vervangen en zijn NGK's. Hopelijk is probleem opgelost. Wat bedoelt u trouwens met inlaatcollector? voor of achter het filter?

sam rashaan 0

20 jaar

tussen blinkend alluminium stuk en motor maar probeer maar eerst de kabels en bougies

dochyizegem 0
badge

20 jaar

zoals ik al vermoedde, code 80 bestaat niet bij Ford probe en Mazda, wel code 8 (luchtmassameter) en code 10 (temp.sensor inlaatlucht). Waarschijnlijk is met uitlezen iets niet helemaal goed gegaan bij het tellen. Als je luchtmassameter 5 draden heeft zitten deze twee gecombineerd, bij 3 draden niet. dan zit je temp. sensor in het luchtfilterhuis.. Luchthoeveelheidsmeters gingen vaak defect, maar hoofdzakelijk op gas, maar dan is er alleen hoogtoerig met veel gas mee te rijden. Tip even storing wissen en kijken of ie terug komt. Vermoed dat er weinig mee aan de hand is. Signaal van de luchthoeveelheidsmeter kun je ook nog even nameten bij twijfel

blackbird 0
badge

20 jaar

Hardstikke bedankt allemaal!ik heb de kabels vervangen en stotteren is gelukkig helemaal weg!de motor is nog niet optimaal, het voelt bij veel gas geven alsof de auto meer lucht nodig heeft maar dat krijgt hij niet en er is benzine te ruiken bij de uitlaat als de motor draait, ik weet nu nog niet of de auto nog steeds veel zuipt maar kom binnenkort achter, ik heb nog steeds een andere luchtmassameter die wel zeker goed is(van iemand geleend)die zet ik na tank afrijden erop ter vergelijking...De auto heeft vroeger op gas gelopen trouwens en de temp. sensor zit in het luchtfilterhuis.



Over zelf coeds aflezen, ik heb ergens op het net gezien dat als ik bij de DIAGNOSES doos, TEN en GND met elkaar verbind dan kan ik de codes via het dashboard aflezen meer details zie je hier(bijna helemaal onderaan): http://www.klio.net/creasy/probe/pfaq.ht...

ik heb het nog niet geprobeerd en ga ik ook niet doen voordat ik zeker weet dat het wel zo kan.



Hoe kan ik trouwens de luchthoeveelheidsmeter nameten?

sam rashaan 0

20 jaar

Ten en GND kun je zonder problemen met elkaar verbinden, De mazda's hebben geen controlelamp, de ford wel? Moet je even proberen, verbind ze even en kijk of het lampje een code aangeeft, zoniet kun je even de stekker van de luchtmassameter lostrekken en nog eens kijken of de lamp dus code 8 aangeeft. Wissen door de accuklem los te maken en het rempedaal 10 seconden ingedrukt te houden. Signaal nameten: signaaldraad opsporen, bij mazda meen ik zwart/rood en meten, loopt bij oplopend toerental op van o,5 naar ong 5 volt. Als ie vroeger eens op gas gelopen heeft heb je natuurlijk wel meer kans dat ie defect is.........

blackbird 0
badge

20 jaar

Misschien beter eens de foutcodes wissen, batterij afkoppelen en minimum 1 minuut op de rem gaan drukken. Dan nog een herverbinden van de TEN aan massa. Wij hebben in al die jaren nog NOOIT luchtmassameter vervangen van dit type. Meestal zijn bougiekabels, vervuilde benzinefilter, te lang geplaatste bougies; of pakking inlaatcollector de reden. Ik zou me niet gaan blindstaren op luchtmassameter, best eens andere monteren en dan ns proefrijden.

dochyizegem 0
badge

20 jaar

Bedankt voor al die reacties, ik ga dat allemaal morgen proberen...
Prettige jaarwisseling toegewenst!

sam rashaan 0

20 jaar

hallo,

Het probleem van stotteren is opgelost door het vervangen van de bougie kabels. De auto gebruikt nog steeds heel veel benzine(2X zo veel). De auto:

- Start nooit in een keer maar 2 keer, altijd dus warm en koud.

- Bij koude motor wegrijden lukt bijna niet(houdt in tot bijna de motor afgeslagen is)tenzij ik veel gas geef(boven de 2000tpm)dit probleem is er niet als de motor warm is.

- Doortrekken kan niet, hij doet er heel lang over totdat de volle toeren bereikt is, dit probleem is niet als de auto niet in de versnlling zit.

- Top snelheid is max 145km/h harder kan de auto gewoon niet.



Ik hoop dat jullie weten wat er aan de hand is, ik heb trouwens afspraak gemaakt met de Mazda dealer ben benieuwd wat ze van denken ik laat het dan wel weten.



groeten,

sam rashaan 0

20 jaar

De auto is naar de Mazda dealer geweest, fout code 8 toch maar...meet pinnentje van de luchtmassameter was gebroken hij deed het dus niet meer. Ik heb een luchmassameer gekocht bij de sloperij(60 euro)en hij doet het perfect. De auto rijdt weer als een speer. Bedankt allemaal voor de reactie het probleem is eindelijk OPGELOST!!

sam rashaan 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.