close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626 hb 1.8i 16v glx: koppeling/versnellingsbak

Bouwjaar: 1992

Hoe merk je nou het verschil tussen een versleten koppeling en een kapotte versnellingsbak? Geleidelijk aan kan ik wat moeilijker schakelen.Eerst in de 1e en 2e versnelling maar nu begint het ook in de hogere versnellingen. Ik moet met de versnellingspook iets rustiger aandoen en ik moet hem iets meer in de versnelling duwen. Ik voel als ik mijn hand op de pook leg ook iets meer vibratie dan normaal.Koppeling piept echter niet en blijft ook niet hangen.

Geplaatst door

mark janssen (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De koppeling belemmerd het schakelen alleen wanneer bijvoorbeeld de koppelingskabel gebroken zou zijn en dat je de koppeling niet in zou kunnen trappen.

Kraakt de versnellingsbak bij het terugschakelen van 3 naar 2?
zo ja dan zal dit euvel hoogstwaarschijnlijk de syncromes ringen zijn.

deze kosten in feite niets, maar het is een hoop werk. want de versnellingsbak zal uit elkaar moeten.

DanteVortex 0

20 jaar

ikzou het oliepeil in de bak maar eens controleren
hetkan ook zijn dat koppelingskabel gerafeld is en dat hij steeds langer wordt
als de motoruit staat en hij schakelt makkelijk dan is waarschijnlijk de koppeling
je moet de slag controleren die de koppelings hevel maakt dan weet je of het de kabel is of de drukgroep

sarabande99 0
badge

20 jaar

Het heeft even geduurd maar ik heb dan toch de tijd gevonden om naar een aantal garages te gaan. Bij de eerste garage zij de monteur meteen al dat het niet aan de koppeling lag. Hij kraakt ook niet bij het schakelen. Hij heeft hem toen op de brug gezet en de versnellingsbakolie gecontroleerd. Het peil was in orde en de olie op zich ook. Toen heeft hij wat ik denk lagers? ingespoten die aan de schakelstang zitten. Hij zei dat de schakelstang erg beroest was en dat ik de olie 2 dagen moest laten inwerken, zou het dan nog niet beter worden dan moest ik naar een dealer om naar de schakelstang te laten kijken. Hij schakelt nu inderdaad een stuk beter maar nog niet zoals het was. Dus toch maar eens naar de dealer. Die vond de wagen niet slecht schakelen. Heeft toen onder de motorkap gekeken en zag dat er bij de schakelstang was gespoten. Hij zei toen dat het de schakelstang of de lagers hiervan waren. Er kan iets verschoven zijn waardoor hij iets minder lekker in de versnelling valt. Aangezien niemand van de garages ( in totaal 5 monteurs )hem slecht vond schakelen heb ik even besloten het hierbij te laten en nog niet tot een reparatie over te gaan. Wat ik nu wel begin te voelen is vibratie in het gaspedaal. Of dat iets te maken heeft met de schakelstang? Bedankt voor de reacties.

mark janssen 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.