Het is me nu voor de tweede maal gebeurd dat na meer als een week de auto niet gebruikt te hebben je alleen het relais van de startmotor hoort ratelen.
Wanneer de auto regelmatiger gebruikt wordt is er niets aan de hand.
De geplaatste accu is nog geen jaar oud en heeft 70 Ah en een startcapaciteit van 315 A.
Bij de dealer is gecontroleerd op lekspanning maar dat was niet meer dan 0.15 A (normaal volgens hen, omdat het alarm,de boordcomputer en de radio dit verbruiken).
De accu is ook door de dealer doorgemeten en getest met een belasting van 500 A, alles prima in orde bevonden, de dynamo laadt goed bij met 14.4 volt.
Wat kan de oorzaak zijn?............. en als het aan de accu ligt, wat is dan een goede koop?
Met vriendelijke groet, Guy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is een vervelend probleem, ik heb het zelf bij mijn auto, een Toyota Starlet uit 1987, maar dan komt het voor dat ik hem langer dan 3 weken niet gebruik. Om elke keer de accukabels los te halen is geen optie, wel kunt u dat eens proberen of hij daarna wel start na 10 dagen, al bent u dan alle zenders kwijt en werkt het alarm niet. Maar dan weet u wel of het probleem de accu zelf is.
Dag Marcel,
De accu, zonder aansluitingen, loopt na een langere periode niet leeg en blijft dus gewoon vol.
De dealer vond de 315A start capaciteit wel verdomd laag voor een 70 Ah accu,...... zou dit het probleem zijn?
8 dagen X 24 uur = 192 uur X 0.15 A=28.8 A dat verbruikt is, er blijft in mijn gedachtegang dan niet zoveel meer over om te kunnen starten...........ik kan de hele beredenering natuurlijk helemaal fout hebben, vandaar de vraag op dit forum.
Bedankt voor je reactie!
Met vriendelijke groet, Guy
17 jaar
Ik weet niet welke capaciteit er nodig is om te starten, dat zal per auto verschillen. Wel weet ik dat wij een Opel Astra met een lege accu niet gelijk via de startkabels konden starten, maar dat eerst de accu van de Opel een minuut of wat moest bijladen omdat de startmotor anders alsnog te langzaam ronddraait om de motor te doen aanslaan. Of uw beredenering klopt weet ik niet, zoveel verstand heb ik er niet van, maar als van 70 Ah 28,8 weg is, dan is dat bijna de helft, want het probleem kan verklaren.
17 jaar
Als het nog steeds de orginele accu is dan is deze 6 jaar oud. En laten we eerlijk zijn, dat is de hoogste tijd om hem te vervangen (zeker als de auto minder gebruikt wordt, moet je van de accu op aankunnen)
17 jaar
kan zijn dat het in de dynamo zit, en dan ontlaad ie alleen als de rotor van de dynamo in een bepaalde stand staat, dus niet altijd.
Dag Sjaak,
Kun je over jouw opmerking een specifiekere uitleg geven?......en hoe dit dan mogelijk is?
Als je mij dan verteld hoe dat gemeten moet worden, kan ik dat door de technische dienst op mijn werk laten controleren.
17 jaar
Loris65, een lekstroom van 0.15A is veel te hoog, me lijkt dat er ergens een lampje oid blijft branden!!!
Een lekstroom van +/- 0.03A is normaal.........)
Gr. Jack
Dag Jack,
Jouw opmerking heeft me aan het denken gezet.
Multimetertje gekocht en ben aan het zekering trekken gegaan...........en jawel de allereerste zekering los geplaatst bij de accu was de boosdoener, deze zorgt namelijk voor constante voeding naar de trekhaak.
Zekering eruit gehaald en de waarde zakte van 0.16 A naar 0.03 A, probleem opgelost.
Bedankt, Guy.
17 jaar
probleem omzeild dus. Je hebt blijkbaar een te hoge lekstroom daar (soort kleine kortsluiting). Zou ik wel nader bekijken...
17 jaar
Is een betere bewoording, ja.....er zat geen water in de 13-polige stekkeraansluiting van de trekhaak.
Ik heb Brink trekhaken daarom gebeld, die hebben mij getipt om op de side van ECS-electronics te kijken aangezien zij de toeleveranciers van de bekabeling zijn, wanneer je dan "produkten" aanklikt en al je gevraagde autogegevens intoetst krijg je een complete schematische tekening over hoe het handeltje aangesloten dient te zijn.
Al met al zou ik de storing niet kunnen vinden dan is het geen ramp omdat die betreffende kabel bedoeld is voor als je een caravan hebt.....en laat ik die nou net niet hebben!
Met vriendelijke groet, Guy.
17 jaar
Kan het zijn dat het schakelaartje voor de stekkerdetectie defect is (of heb je een verloopstekker erin zitten). In de 13 polige zit vaak een schakelaar om een relais voor het mist achterlicht van de auto uit te schakelen bij aangekoppelde aanhanger, en dat verbruik van 100 mA kan wel kloppen voor een auto relais.
17 jaar
Als het buiten wat droger is geworden zal ik deze doormeten, bedankt.
Guy.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Xedos of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar