auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Xedos 6: Ontzettend hoog olie verbruik!!!

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

ik heb jullie advies hard nodig!
mijn xedos 6 1.6 16v uit 1995 verbruikt zo ontzettend veel olie! ik hoop dat jullie mij misschien kunnen vertellen wat er met mijn auto aan de hand is.

ik kwam hier plotseling achter toen mijn kleppen begonnen te tikken, olie er in en alles goed.
maar naar 2 weken weer gepijlt, en ik kon het olie pijl niet meer meten omdat mij pijlstok niet onder de olie zat.
weer olie er in. maar het gekke is dat als ik het olie niveau niet meer kan meten er toch maar steeds 2 liter olie in gaat en dat staat het pijl weer op F. nu denk ik dat ik misschien niet de juiste pijlstok in mijn auto heb.
ik dacht ook dat het probleem misschien aan het type olie lag. ik gebruikte namelijk een vol synteetische olie, en die ging ook naar een paar weken naar het niveau waar ik het niet meer pijlen kon.
ik heb misschien wel 4x met tikkende kleppen gereden, dit komt omdat ik er iedere keer van verbaas hoe snel de olie verdwijnt.

hopen dat julllie weten wat het zo kunnen zijn.

alvast bedankt voor jullie reactie!

groeten john gossen.

Geplaatst door

johngossen (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verschil tussen min en max op de peilstok is 1 liter, terwijl er in de auto meerdere liters olie zitten...

Als de auto opeens veel olie verliest zou mijn eerst gedacht zijn dat het ergens lekt. Kijk eens goed onder de auto (bij voorkeur met auto op de brug), en leg anders eens een stukje karton een nacht onder de auto om kleine druppels op te vangen.

Mocht die nergens lekken:
Let eens op of de auto blauw rookt vlak na het starten, en bij gas geven (vooral bij koude motor).
Ga daarna eens met warme motor op de snelweg rijden met een andere auto achter je. Laat dan in 1x het gas los en kijk of er op dat moment een mooie rookwolk verschijnt.
Ook kan je door een garage een lektest laten doen om daarmee te kijken waar een evt. olielek in de motor zich bevind.

kasperht 0

17 jaar

hoi john,

gebruik je de olie die je nu in de motor doet al lang of ben je recentelijk op een andere olie overgestapt?
2 liter is trouwens wel erg veel.
volgens mij is de carterinhoud van deze motoren maar iets van 3,5-4 liter.
voor de rest ben ik het helemaal met kasper zijn adviezen eens...

hallo kasper,
lekkerij was ook mijn eerste ingeving, maar dat is niet het geval. ik heb er even op gelet en inderdaat vlak na het starten en daarna direct weg rijden krijg ik een mooie blauwe rookwolk te zien. het op de snelweg met plotseling gas los laten heb ik nog niet geprobeert, maar misschien weet je nu wat er is.
ook heb ik er iets nieuws bij gekregen, bij een snelle bocht naar links gaat het olie lanpje branden. erg vreemd allemaal.
maar die blauwe rook na het starten weet je misschien wat dat zou kunnen zijn?

bedant voor jullie hulp tot nu toe!

groeten john gossen.

johngossen 0

17 jaar

Olielampje is onvoldoende oliedruk. als het peil minimaal is wil dit bij een scherpe bocht wel branden...

Zou kunnen dat de carterventilatie niet in orde is. Kijk eens of er veel olie in de slangetjes van de carterventilatie zit (hoe het bij de xedos 6 1.6 zit weet ik niet, maar meestal heb je 2 slangetjes: 1 van halverwege luchtaanzuigslang naar kleppendeksel en in van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk: eerste moet schoon zijn, tweede is normaal wel vettig)

Start de auto ook moeilijker? Ik zou in elk geval bij een garage een lektest laten doen om te kijken waar de olie de verbrandingsruimte in komt. Zou kunnen dat een olieschraapveer zijn beste tijd gehad heeft: dit merk je vaak aan blauwe rook bij starten/koude motor, maar is moeilijk met een lektest, of andere test, op te sporen.

Succes, Kasper

kasperht 0

17 jaar

hallo kasper.

ik heb echt Serieuze problemen met mijn auto. dinsdag heb ik olie er in gegooid vandaag inderdaad geen olie druk, alles weer op!!! tikkende kleppen weer gehoord. nu wil ik het pijl controleren en vond ik dikke olie drap aan mijn pijlstok. bij de olie dop er afdraaien vond ik nog meer dikke olie drap aan!
wat denk jij???

weg doen zeker of laten repareren.

johngossen 0

17 jaar

heb je al eens naar de bougies gekeken? Daar kun je het eea uit afleiden.

AS1 250

17 jaar

of bij de koppakking een oliekanaal doorgeslagen naar een cillinder.
ik zou idd eens beginnen met de bougie's.
kun je iig zien of het om een cil. gaat of om alle 4.

oke ga morgen meteen kijken hoe het met de bougie's is. ik neem aan dat ik moet letten of ze nat zijn van de ollie.

groeten john.

johngossen 0

17 jaar

goed kijken naar de kleur.
koffiebruin is goed.
bij jou zullen ze, of een paar wel zwart zijn.

Ik heb ook blauwe rook uit m'n uitlaat gehad en bij mij was het motorslijtage.
2 zuigerkamers waren uitgesleten waardoor er olie langs de zuigerveren en bougiekabels liep en daar de olie verbrand werd met als resultaat; blauwe rook uit de uitlaat.

Ik heb nu maar een ander motorblok gekocht en het euvel is opgelost.

mvr gr,

Maikel

maikelboy 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Xedos of stel zelf een nieuwe vraag.