Sinds de aankoop van mijn mazda 6 sportswagon enkele maanden geleden (occasie), heeft de auto bij het rijden steeds een beetje de neiging om naar rechts uit te wijken. Met andere woorden : op een perfect horizontale weg zal hij lichtjes beginnen uitwijken naar rechts. Op zich niet echt een ramp, maar je merkt wel dat je onbewust een minimale kracht zet op het stuur om dit tegen te gaan.
Recent heb ik tot 2x toe mijn auto laten uitlijnen, maar dat heeft er geen effect op. Ook de keuze van banden lijkt er niks mee te maken : zowel bij zomer- als winterbanden stelt zich dit kleine probleem.
Bij de bandencentrale vinden ze geen oplossing.
Wat ik wel vaststel tijdens het rijden, is dat als ik perfect rechtdoor rij en dan mijn stuur volledig loslaat, het stuur zelf ogenblikkelijk +/- 0,5 cm naar rechts draait en zo blijft staan. Precies alsof er zich een veertje ergens bevindt dat zich ontspant. Gevolg : auto trekt naar rechts. Wil je terug rechtdoor rijden, dien je het stuur terug 0,5 cm naar links te draaien en vast te houden.
Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
stefan geen oplossing maar let wel op dat de weg rond loopt en een auto bijna altijd naar rechts gaat.
dus om het tecontroleren moet je een recht stuk weg hebben zonder bolling.
groetjes jan.
Mijn Mazda heeft precies dezelfde eigenschap. Als je het stuur loslaat, dan draait het iets rechtsom.
Zou het in de stuurbekrachtiging kunnen zitten? Dat door de oliedruk het stuur iets wordt gedraait zodat je vanzelf in de rechterberm terecht komt als je in slaap valt?
Met mijn vorige auto kon ik op de snelweg bij 120 nog mijn jas uittrekken. Op dezelfde stukken weg lukt dat niet meer sinds ik de Mazda heb. Zelfde merk banden en bij hetzelfde bedrijf uit laten lijnen als m'n vorige auto.
17 jaar
Heb hetzelfde met Opel Zafira. ligt vaak aan wegdek wat veelal naar rechts afloopt. Linkerbaan trekt iets minder.
Lees zo net dat de achteras bepalend is voor de rijrichting (Google eens op innovam eat246zelf.pdf). Zal hier ook eens naar laten kijken.
17 jaar
Bijna alle mazda modellen hebben deze afwijking naar rechts. Na overleg met de importeur heeft deze mij laten weten dat er vanuit japan wordt gezegt dat het normaal is en gedaan is voor de veiligheid.
De 6 kan ook abnormaal naar recht trekken. Dit is op te lossen door de bouten van het subframe voor iets los te draaien en de auto een aantal keren in te veren zodat hij zichzelf zet. Daarna opnieuw uitlijnen.
Groeten,
Jan-Marcus
De hamvraag is natuurlijk: kan er iets aan gedaan worden? Ik vind dat een auto vanzelf rechtuit moet rijden. Steeds naar links moeten sturen is vermoeiend.
17 jaar
Als je niet wilt dat hij scheef af gaat slijten heel weinig. Of als het een 6 is de optie die ik al aangaf.
Verder doet hij het ook als je gaat spook rijden.
Hallo Stefan,
Wat Jan-Marcus zegt is correct, maaaaaaaar er zijn natuurlijk grenzen. Over dit probleem is een service bulletin waarin staat hoe je dit kunt oplossen. Het is een bepaalde procedure die je moet uitvoeren, oa 6 bouten los stuur geheel naar links draaien, doorveren en bouten weer vast. De draag en reactiearmen zitten onder spanning gemonteerd waardoor je tijdens rechtuit rijden een reactie naar rechts krijgt en dus de auto naar rechts trekt.
Laat dit uitvoeren en je bent van het probleem af, er zijn je al vele voor geweest!!!
Gr. Jack
aan allemaal, bedankt voor jullie reacties!
17 jaar
[quote=Jan-Marcus]Bijna alle mazda modellen hebben deze afwijking naar rechts. Na overleg met de importeur heeft deze mij laten weten dat er vanuit japan wordt gezegt dat het normaal is en gedaan is voor de veiligheid.
Groeten,
Jan-Marcus[/quote]
Veilgheid????
In Japan rijdt men LINKS!
Lol maar de mazda's die hier reiden worden voor de markt hier gemaakt. Anders zat het stuur aan de verkeerde kant.
oh ja , da`s waar.
trekken ze in Japan zeker naar links?
Ik vind het een uitleg van lik me r....
indd, ding moet rechtuit rijden, daarmee basta....eigenwijze jappen altijd..
Ik zou niet weten of dat zo is.
Maarja dat is alle info die in van de importeur krijg. Maar begrijp niet echt het probleem want het is niet super hindelijk. Of het is bij jullie abnormaal maar dan kunnen het ook nog wel eens de banden zijn.
Jan-Marcus, als je de procedure goed uitvoert volgens het bulletin, dan trekt die niet meer naar rechts en ik ben ook van mening dat een auto niet naar L of R mag trekken ongeacht de mening van de fabriek/importeur, het zou toch ook levensgevaarlijk zijn als ik met mijn 6 naar Engeland ga, en ik vindt het ook nog eens zeeeeer hinderlijk!!!
Mijn 6 stuurt in ieder geval lekker strak!!
Gr. Jack
Ik heb het bij deze ook niet zozeer alleen over de 6. Wat mij opvalt is dat alle mazda's dit gewoon in een kleine mate hebben. Zelfs als je op de linker kant van de weg rijd. Maar het is niet zo dat als je het stuur loslaat dat je naar de andere kant vliegt. Mischien komt het omdat ik ook veel met andere merken heb gewerkt dat ik dit waarneem. Tevens waar jij het over hebt bij de 6 is zeker wel hinderlijk.
Maar ik vind het met een nederlandse auto in engeland evengoed gevaarlijk. Heb hier ook vaak gereden met auto's met het stuur rechts en dan heb je totaal geen overzicht.
Ik ben het met Jack eens , een auto moet gewoon rechtuit rijden, Mazda of geen Mazda.
Wij hebben hier een Mazda , 2 Hyundai`s en een Mercedes en ze rijden allemaal als op rails.
Gewoon rechtdoor dus , zoals het hoort.
En als een auto , wat voor merk dan ook , naar rechts of links trekt moet de zaak uitgelijnd worden .
En dan niet alleen de voorwielen , zoals sommige shitfit bedrijven doen, nee......ook de achterwielen, z.g "vierkant" uitlijnen.
Je kunt de voorwielen wel "rechtuit "uitlijnen, maar als de achterwielen niet goed staan gaat de auto als een banaan over de weg.
Optie : ga naar een GOED uitlijnbedrijf en vraag om het uitlijn rapport , daarop kun je de afstellingen zien van voor en na het uitlijnen.
En dan ben ik benieuwd.
mvg,
Hans.
Nou ik heb mijn auto (323) 2 keer laten uitlijnen (voor en achter) en ook het subframe rechtgezet, maar hij blijft naar rechts trekken. Precies zoals Stefan het helemaal bovenaan omschrijft.
17 jaar
Dat zal allemaal wel , maar ik blijf erbij: als een auto GOED is uitgelijnd ,dat wil zeggen toespoor goed , wielvlucht goed , fuseelangshelling goed en de achterwielen staan goed ,KAN hij niet scheeftrekken.
mvg,
Hans.
En nog 1 die ik vergeten was: fusee dwarshelling
Voor diegenen die nog niet overtuigd zijn , heb ik wel een Pdf. bestandje waarin alles haarfijn wordt uitgelijnd,sorry uitgelegd.
maar jongens dan moet wel de weg recht zijn aanghezien de weg rond loopt gaan de wagens vaak ietsje naar rechts trekken als je het stuur los laat en dan maakt dus het merk niet uit.
groetjes jan.
[quote=Hans4040]En nog 1 die ik vergeten was: fusee dwarshelling
Voor diegenen die nog niet overtuigd zijn , heb ik wel een Pdf. bestandje waarin alles haarfijn wordt uitgelijnd,sorry uitgelegd.[/quote]
Nou Hans, ik lust we zo'n pdf'je.
Groet Richard
17 jaar
Oke, geef maar een e-mail adres.
Hans:
alvast bedankt
17 jaar
Probeer de banden aan de voorzijde eens om te wisselen van rechts naar links en omgekeerd. Waarschijnlijk sta je versteld van het resultaat. (ik tenminste wel)
Ik heb het idee, dat ze in Japan erg hun best doen, om een auto af te leveren, die je als bestuurder af kunt maken naar eigen inzicht... :) (of om de dealer aan het werk te houden)
Je kunt in ieder geval je hart ophalen. :)
Met vriendelijke groet,
Marco
17 jaar
bedankt nog eens voor al jullie reacties! Eergisteren heb ik mijn mazda eindelijk mogen binnenbrengen bij mijn garagist, nadat hij eindelijk doorhad dat het naar rechts trekken écht wel heel hinderlijk was. Hij ging het trachten regelen met de fabrieksgarantie, temeer omdat er bij Mazda idd een bulletin bestaat waar het probleem+oplossing in staat beschreven. Ik heb het bulletin eens rap mogen inkijken:
1. banden omwisselen (ik vermoed dat het om de voorbanden ging zoals JM Weststrate zei).
2. iets met het subframe en uitveren (zoals, dacht ik, Jack T en Jan-Marcus reeds vermeld hebben).
3. ?
4. ?
5. ?
Soit, puntje 1 is uitgevoerd en het verhelpt niks! Ik ga zo spoedig mogelijk over naar punt 2 en houd jullie op de hoogte.
nog eens : mijn beide uitlijnrapporten zagen er goed uit. Plus, het probleem situeert zich niet bij de banden, maar ergens anders. Je voelt gewoon continu een kracht in het stuur die naar rechts wil (zoals een opgespannen veer). Weet je wanneer ik perfect rechtdoor rij? => als ik mijn linkerhand laat rusten op het stuur (op het linkermiddenstuk op "9 uur"). Dus kan je moeilijk spreken van ontspannen autorijden.........
17 jaar
Hoi Stefan,
Als stap 2 goed uitgevoerd wordt, en het probleem niet opgelost is....., wil ik het laatste uitlijnrapport wel eens zien, en ervan uitgaand dat er geen speling in de wielophanging zit!!!!
Gr. Jack
Dag Stefan,
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ikzelf rijd een 626 van 2001. Ook deze auto trekt naar rechts. Navraag bij de dealer leverde na veel geblader in een handboek niets anders op dan de wielen van links naar rechts en omgekeerd te verplaatsen. Aanvankelijk met een redelijk resultaat, met nog steeds een lichte neiging naar rechts. Je wordt doodmoe van het tegensturen. Na verloop van een paar weken wordt het weer heviger. Het vergalt mijn rijplezier aanmerkelijk. Uitlijnen gaf geen resultaat.
Heeft de dealer jou een passende oplossing geboden??
Heeft iemand verder nog ervaring met de 626? Ik las ergens iets over het losmaken van bouten en dan inveren enz. De dealer gaf aan dat dat niet geldt voor de 626, maar alleen voor de 6. Is dat een correct gegeven????
Weet Jack misschien of er ook een oplossing is voor de 626??
Groet,
Marco
17 jaar
Hoi Marco,
De 6 heeft een heel ander onderstel als een 626. De metode van de 6 kan niet toegepast worden op de 626.
Ik doe mijn 6 vrijdag binnen voor stap 2. Ik houd jullie op de hoogte over het resultaat.
17 jaar
Hoi Stefan en Marco,
Ik heb voor jullie nog een tip; als de BOVENSTE VEERSCHOTELS ZWAAR DRAAIEN dan krijg je door het inveren van de auto (aan de voorkant) een rechtsom draaiende reactie op de schokbreker die het naar rechts trekken van de auto veroorzaakt (nadeel van 2 dezelfde spiraalveren). Laat de schotels ook ff chekken!!!
Gr. Jack
Jack, hoe kun je controleren of de veerschotels zwaar draaien? Is dat een kwestie van de bovenste bouten van de veerpoot losdraaien en de auto opkrikken totdat de veerpoot los komt en dan voelen?
17 jaar
Ja Nico, dat is de beste manier.......)
ik mis 1 ding van alle mazda-experts hier, er is namelijk door de fabriek een modificatieset beschikbaar gesteld om dit probleem zoveel mogelijk op te lossen. Hierbij worden de bovenste veerschotels vervangen door andere exemplaren. Deze hebben een ander draaipunt gekregen, waardoor het naar rechts trekken verleden tijd moet zijn. Ik heb al meerdere Mazda 6-en voorzien van deze set en het resultaat is verbluffend! Overigens zouden de dealers dit moeten weten!
Hoi Harald,
Dat hier andere veerschotels voor te krijgen zijn is me niet bekend!! Is dat service-bulletin zeker langs mijn neus voorbij gegaan. Ga het maandag gelijk opzoeken, ik wil en moet het gewoon weten!!!
Gr. Jack
Hey Jack,
ik weet niet of dit ooit op Mazdanet gestaan heeft. De set bestaat uit 2 veerschotels (die nu uit 2 delen bestaan i.p.v. 1 deel), 2 veerpootlagers (die komen tussen de beide helften van de veerschotel), volgens mij ook 2 nieuwe stofhoezen voor de schokbrekers en ik meen ook 2 nieuwe aanslagrubbers, maar dat laatste weet ik niet zeker. Als ik achter het onderdeelnummer kan komen dan zet ik die hier wel neer!
Zou er ook zo'n set voor de 323 van '99 zijn?
17 jaar
Nee die is er niet
Hoi Harald,
Je hebt helemaal gelijk, hier is een uitgebreid bulletin over, met onderdeelnummers. Het dateerd van 2004.
Ik heb er nooit gebruik van hoeven maken! Maar het is goed om te weten.......)
Dank hiervoor.
Gr. Jack
Graag gedaan Jack!
Deze oplossing werkt prima, heb al diverse Mazda 6-en op deze manier van het naar rechts trekken verlost...!
[quote=Nico8119]Zou er ook zo'n set voor de 323 van '99 zijn?[/quote]
Nico, je hebt al een lager er tussen, die de 6 niet heeft!!!!
Bij de 6 wordt er een lager gemonteerd om de draaiende reactie van de veer op te vangen.
Gr. Jack
Okido. Dan zal ik de veerschotels maar eens gaan controleren.
17 jaar
Een 323 uit 99 die naar rechts trekt dat zal wel te maken hebben met verkeerde uitlijning o.i.d., veerschotels controleren zal hier niks aan veranderen.
@ Jack T: heb je al zo'n modificatie uitgevoerd aan een Mazda6? Ben wel benieuwd wat jouw mening is hierover, ik heb er goede ervaringen mee.
Nog niet uitgevoerd Harald!!
Vanaf een bepaald VIN zijn ze vanaf fabriek uitgevoerd met draaiende veerschotels!!!
Gr. Jack
goed nieuws : het probleem is van de baan!! De dealer heeft stap 2 van zijn bulletin uitgevoerd en het resultaat is zalig. Mijn linkerpols is niet langer overbelast en de auto rijdt kaarsrecht! Niks spanning meer op het stuur. Een verademing dus. Wat er nu precies gebeurd is, weet ik ook niet 100%, maar aan de uitleg van de dealer te horen komt het erg hard in de buurt van hetgeen Jack T oorspronkelijk had voorgesteld (zie eerder).
Er zijn allemaal nieuwe stukken gebruikt, dat weet ik (mogelijk die stukken die harald bedoelt???). Ik heb een kleine 270 euro betaalt voor de stukken. De werkuren heeft de dealer op zich genomen. Mooie geste van hem, ware het niet dat hij mij quasi verzekerd had om heel het boeltje (uren+stukken) nog te kunnen uitvoeren onder de fabrieksgarantie, vermits het een gekend probleem is bij mazda. Niet dus.
Ondertussen ben ik die discussie reeds vergeten en bolt mijn 6 perfect.
17 jaar
[quote=Jack T]Nog niet uitgevoerd Harald!!
Vanaf een bepaald VIN zijn ze vanaf fabriek uitgevoerd met draaiende veerschotels!!!
Gr. Jack[/quote]
Vanaf welk VIN nummer is dat geweest? Mijn 6 trekt ook naar rechts wielen wisselen, uitlijnen enz enz geen rsultaat!
Mocht mijn 6-je hier niet al mee uitgerust zijn kun je mij dan helpen aan zo'n setje?
17 jaar
[quote=Jack T]Nog niet uitgevoerd Harald!!
Vanaf een bepaald VIN zijn ze vanaf fabriek uitgevoerd met draaiende veerschotels!!!
Gr. Jack[/quote]
Vanaf welk VIN nummer is dat geweest? Mijn 6 trekt ook naar rechts wielen wisselen, uitlijnen enz enz geen rsultaat!
Mocht mijn 6-je hier niet al mee uitgerust zijn kun je mij dan helpen aan zo'n setje?
17 jaar
Jack, wat is precies "een GOED uitlijnbedrijf"?
Mijn 626 uit '93 heeft ook een spanninkje die het stuur lichtjes naar rechts doet draaien, en dat is een aanslag op m'n linkerpols aan 't worden. Uitlijnen bij de Mazda-dealer zelf hielp niet, nieuwe Goodyear-banden en omwisselen ook niet.
Ik weet namelijk niet of Mazda destijds ook de achterkant heeft uitgelijnd...
17 jaar
Als je een auto uitlijnt dan pak je uiteraard de achterwielen ook mee. Immers, de uitlijnapparatuur neemt de achterwielen als uitgangspunt en berekend daaruit de (juiste) stand van de voorwielen.
Overigens, is er bij jouw 626 niet toevallig een draagarmrubber van de voorste draagarmen kapot? Dit geeft namelijk ook een "trekkend" gevoel in het stuur...!
" de uitlijnapparatuur neemt de achterwielen als uitgangspunt en berekend daaruit de (juiste) stand van de voorwielen. "
hier ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Immers, als de achterwielen niet goed staan neemt hij deze stand over op de voorwielen, wat resulteerd in een auto die zo krom is als een banaan.
Ergo: EERST de achterwielen goed zetten.
mvg,
Hans.
Klopt, dat moest er nog bij staan (even vergeten...blooos).
Geeft nix[img]http://djforum.free.fr/smileysmileysmile...[/img]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar