close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 3: auto vliegt in de brandt na snel rijden

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6tdci

Ik ben vandaag in Duitseland geweest en op de terug reis was het lekker rustig op de snelweg, Ik was al een paar keer ingehaald door zo'n dikke duitse auto,
dus ik dacht eens even kijken hoe snel hij wi,l ik rij er nu al weer dik 10.000 mee rond en ik rij er nooit echt snel mee.
Dit was dus een ervaring die ik niet snel zal vergeten.
Ik rij 205 kmh op de teller en heb het gevoel dat hij nog sneller wil, ik moet even van het gas af want een ander gaat de linker baan op.
Ik rij nu weer 180 en de auto voor mij gaat weer terug naar rechts, ik geef weer volgas en kijk ook even in de spiegel.
Ik schrik me helemaal wild want ik zie allemaal vonken in het donker achter mijn auto.
Ik laat me uit rollen en doe snel de kap los, shit hij staat in de fik.
Gelukkig ligt er veel sneeuw achter de vluchtstrook en het vuur is vrij snel weer uit.
Ben naar een parkeerplaats gereden om te kijken wat de oorzaak is, ik zie dat er wat ommanteling bij de slangen verbrand zijn en wat isolatie materiaal,schade valt dus mee.
Ben toen maar naar huis gereden met een normale snelheid die ik altijd rij en geen last weer gehad.
Thuis nog maar eens goed kijken want ik had nog geen oorzaak gevonden, ik zie onder de turbo wat olie hangen aan de luchtfilterkant, dit komt bij wat verder zoeken uit de carterventilatie.
Waarschijnlijk heeft de warme turbo de olie laten branden, en zo verder gegaan naar de ommanteling van die slangen, dit zijn de 2 slangen die van de roet filter naar een censor gaan.
Nu mijn vraag, is dit normaal dat de carterventilatie zo vet is dat er olie in de turbo mag komen.
Auto heeft nu 126.000 km gelopen en is 3 jaar oud motor start en loopt verder heel goed.
Ik heb vroeger zelf 12 jaar bij Mazda gewerkt maar heb met deze motoren geen ervaring, dus ik hoop dat een Mazda Ford of Peugeot monteur zijn ervaring met mij wil delen voor een oplossing.
Alvast bedankt hoop ik.

Geplaatst door

beegie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is een normaal verschijnsel bij deze motoren dat er olie in de slang komt staan.
Soms zoveel dat maf sensor daar van onder de olie komt zitten.
Wij maken deze elke beurt schoon met remmenreiniger.

John Hommen 0
badge

13 jaar

Bedankt voor je reactie, ik zal die maf sensor ook maar eens schoon spoelen.
Ik denk dat het in de brandt vliegen een andere oorzaak is, dus niet het olie in de turbo.
Woensdag gaat het lampje branden motor storing, direct maar weer gekeken onder de kap, bij de plek waar hij gebrandt heeft.
Het valt me op dat waar de slangen van de roetfilter de bocht om gaan, richting shutbord, op de ommanteling een witte vlek zit.
Ik knijp in deze slang en voel hem kraken, ik trek aan de slang en hij breekt direckt.
Nu voel ik daar behoorlijk warm lucht uitkomen.
Dus ik denk dat daar de brandt van is gekomen.
Nu heb ik deze slangen voor nood eerst vervangen door brandstofslangen en ik voel regelmatig of die slangen nu ook warm worden, en dit gebeurt niet.
Heb een dealer gebeld om de slangen te bestellen en krijg te horen dat de slangen niet los te krijgen zijn alleen compleet met sensor.
Dit vind ik heel raar.
Zijn deze slangen van een apart soort rubber die tegen een hogere temperatuur kunnen?
Of kan ik de brandstofslangen laten zitten, want als alles aangesloten zit heb je blijkbaar geen doorstroming meer.
Dit zijn natuurlijk wel gevaarlijke situaties, zal ik zoiets ook nog moeten melden bij de importeur, want dit kan ook bij een andere mazda 3 gebeuren.
Hij gaat over twee weken ook voor een terugroep aktie voor de stuurpomp terug, zal dit ook gelijk maar even melden.

beegie 0

13 jaar

Volgens mijn zijn deze slangen van gewoon rubber waar ook geen bewapening in zit, aangezien hier biina geen druk op komt staan.
De temperatuur in deze slangen blijft ook relatief laag omdat er eigenlijk geen doorstroming door deze slangen is.

John Hommen 0
badge

13 jaar

Ik had zelf ook al het gevoel dat het zo wel goed was, maar je wordt een beetje onzeker door dit soort dingen.
Iedere keer als een andere auto stinkt denk je, is dat mijn auto en ga ik maar weer even kijken.
Bedankt voor de info.

beegie 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.