Ik heb een 626 Ditd van 2001, origineel en altijd goed onderhouden. 180.000km.
Ik heb er nu het volgende probleem mee. De auto bokt op een koude motor. Als ik wegrij en ik kom boven de 1800 toeren gaat het fout. Onder de 1800 toeren heb ik geen last. Als de motor warm is lijkt er niets aan de hand.
De auto rookt niet, verbruikt niets meer of minder olie of diesel. Wat zou dit kunnen zijn?
De garage kwam er niet echt uit en verwees me door naar de dealer. De dealer leek me liever een nieuwe 6 te verkopen dan met een oplossing voor mijn 626 te komen. De dealer dacht dat het de (hoge druk?) brandstofpomp zou kunnen zijn. Aanschaf en vervangen is nogal duur.
Is dit logica, of wordt me een nieuwe auto door de neus geboord?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb inmiddels verder gezocht en wat zaken gevonden in de topics:
9439 + 47613 + 47591
Het zou neerkomen op de spillvalve op de benzinepomp. Eventueel de IDM module of een relais.
Hallo Erik, je noemt zelf alle mogelijke oorzaken, ik zou eens met het relais beginnen.
Hallo Eriks, Dit is een bekend iets bij de Citd motoren.
Volgens het instructieboekje is dit een beveiliging tegen het "blazen" met een koude motor. Onder een bepaalde temperatuur wordt de motor in zijn toeren begrenzd. Ik heb mijn 626 niet meer, dus ik kan ook niet meer in het boekje kijken waar dit nu stond.
Rustig wegrijden en zo snel mogelijk naar een hoge versnelling om de temperatuur zo snel mogelijk hog te krijgen dan is het "probleem" ook weer weg.
De 6 Ditd heeft een voorverwarmer om de motortemperatuur snel omhoog te krijgen en dat werkt uit de kunst.
18 jaar
Ik kan me niet voorstellen dat die beveiliging al zou ingrijpen bij 1800 toeren...dat is wel heel laag....
18 jaar
Kasper, je hebt gelijk!
Jack T, geef dan eens de oplossing voor het probleem. Ik kreeg bij 2 afzonderlijke Mazda dealers te horen dat het een beveiliging was en het stond dus ook in het instructieboekje. Zodra de temp.meter iets gaat aangeven is het probleem weer weg
18 jaar
Will02, ik heb dit probleem nooit eerder gehoort of gelezen, trouwens ik heb het zelfs nooit zelf ervaren ondanks dat ik al met honderden Ditd's gereden heb, maar ik geef je het voordeel van de twijfel ik zal het maandag voor je opzoeken of die niet hoger dan 1800 toeren loopt bij koude motor!!!, zeeeeeeer vreeeeeeeemd.
Ik heb zelf een Mazda met 2.0 Ditd motor. Bij een koude motor lijkt de motor langzamer te accellereren en minder koppel te hebben, maar het toerental kan in ieder geval oplopen tot 3000 rpm. Hoger heb ik niet geprobeerd.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar