close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: cilinderkop/zuigerveren stuk na 80000 kilometer?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5glx

In juli vorig jaar kocht ik een Mazda 323 voor 8500 euro met een kilometerstand van iets meer dan 60000 kilometer. De laatste tijd (sinds 75000 kilometer) vertoont de auto kuren: te laag toerental bij stationair draaien (tot aan afslaan toe), inhouden bij gasgeven, gerammel onder de motorkap, gaspedaal bleef hangen. Dat laatste is verholpen, maar de andere problemen niet.

De Mazda-dealer deed een compressiemeting, constateerde dat een cilinder achterbleef en concludeerde dat er een andere kop op moest. Een tweede garage zegt dat het de zuigerveren zijn. Gezien de symptomen (uitlaatgas in de carter, geen olie in het koelwater of andersom, het gerammel onderin) ben ik geneigd te geloven dat het de zuigerveren zijn.

Ik vraag me af hoe anderen daarover denken: cilinderkop of zuigerveren? Ook ben ik benieuwd of het normaal is dat na 80.000 kilometer de zuigerveren stuk zijn. Zou een ander probleem dan kapotte kop of kapotte zuigerveren de mindere compressie van een van de cilinders kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Tarballs (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je het laat repareren maakt het eigenlijk niet uit.
op het moment dat-ie los gaat moet de kop er toch af.
dan kunnen ze ook meteen zien of het de kleppen zijn die lekken of dat er verder gekeken moet worden.
na kleppen blijven alleen de zuigerveren over.....
maar 80000 is wel heel erg vroeg.
je weet natuurlijk nooit wat de vorige eigenaar heeft gedaan....

Bedankt voor je snelle reactie! Deel je mijn conclusie dat het eerder de zuigerveren dan de kop van de cilinder is? De Mazda-dealer bood me een kop aan en vervolgens de reparatie voor 775 euro. Mijn gevoel is dat ik de kop dan nog wel bijna zelf heb betaald. Bovendien had het waarschijnlijk net veel uitgehaald. Dat is niet goed voor het vertrouwen in de dealer, zeg maar.

Verder sta ik in (al is dat onmogelijk te bewijzen) voor normaal gebruik in de laatste 15000 kilometer. Dat zou betekenen dat het probleem al in de eerste 60.000 kilometer is ontstaan. Ik vind dat zo vroeg dat Mazda Nederland of anders de verkoper (Mazda-dealer) mij in de kosten tegemoet zou moeten komen en misschien zelfs aansprakelijkheid zou moeten accepteren. Ik vind namelijk dat ik van een Mazda-dealer redelijkerwijs mag verwachten dat een door hem als ,,in technisch goede staat'' afgeleverde auto niet mag zijn uitgerust met een onderdeel dat zo vroeg dergelijke gebreken vertoont.

Wat is de minimale en gemiddelde levensduur eigenlijk van cilinderkop en zuigerveren in dergelijke auto's?

Tarballs 0

17 jaar

het is natuurlijk moeilijk op afstand te zeggen,maar als je de klacht zo omschrijft zou ook ik eerder veren zeggen dan de kop/kleppen.
bij normaal gebruik zouden deze toch (en ik ben voorzichtig)makkelijk een ton of twee-drie mee moeten gaan.
of je hier iets van vergoed kunt krijgen?
ik weet het niet.
aan de ene kant mag je meer km's verwachten dus zou misschien een soort van coulance wel op z'n plaats zijn,aan de andere kant:het probleem is gekomen na 15000 km probleemloos te hebben gereden....

Ik ben een leek op dit gebied, de kennis die ik heb, deed ik in de afgelopen weken op vanwege dit probleem en mijn kritische inslag :-) Ik kan me niet herinneren dat ik de eerste tienduizend kilometer problemen heb gehad. Ik heb in ieder geval niet iets gezien of gehoord wat ik als een probleem kon duiden, maar dat zegt dus niet alles.

Kan een dergelijk probleem accuut ontstaan. Bijvoorbeeld door ergens tegenaan of overheen te rijden? Wat ik vreemd vind (als leek), is dat de eerste cilinder minder compressie geeft dan de andere drie. De waarden waren geloof ik 14, 14, 14, 6. Die andere drie zijn dus exact gelijk. Als het om slijtage gaat, zou je denken aan een montagefout of iets dergelijks. Waarom zou anders maar een van de vier zo slijten, terwijl de andere drie qua kwaliteit exact gelijk blijven?

Tarballs 0

17 jaar

als het de zuigerveren zijn,denk ik eerder dat er een of meedere gebroken zijn,dan dat het door slijtage is gekomen.
wat ook zou kunnen is dat de motor een keer te heet is geworden en een aanloper heeft gehad.
er is altijd een oorzaak voor zo'n probleem maar niet altijd even makkelijk te achterhalen.
hebben ze eigenlijk voordat ze compressie gingen meten de klepspeling cecontroleerd?
en wat bedoel je met uitlaatgas in het carter?overdruk bij de carterventilatie?

Ja, dat bedoel ik. De klepspeling is gecontroleerd en die was prima, vandaar ook de onmiddellijke conclusie van de Mazda-dealer dat het dan 'dus' de cilinderkop moest zijn. De motor maakt overigen een tikkend geluid, op het moment dat ik gas geef. Als de motor stationair draait, hoor ik het niet.

Wat houdt een aanloper precies in? Als dat het geval zou zijn, zou de verkoper toch op de hoogte moeten zijn geweest. Hij is namelijk degene die de auto als eerste heeft verkocht en ook steeds in onderhoud heeft gehad.

Tarballs 0

17 jaar

tja,een dealer kan ook niet zien wat een klant tussen de beurten in met zijn auto uitvreet....
als jij overdruk in het carter hebt,durf ik voor 90% zeker te zeggen dat er zuigerveren gebroken zijn,mede door het tikkende geluid wat je hoort.
dit kan niet veroorzaakt worden door niet goed afdichtende kleppen.(ik snap de conclusie van de dealer ook totaal niet)
een aanloper krijg je doordat een motor zó heet is geworden en de zuiger hierdoor zover uitzet dat hij eigenlijk niet meer in de cilinder pas.
hierdoor zie je in de lengterichting van de zuiger beschadigingen ontstaan op de zuiger en cil wand,waardoor de zuigerveren niet goed meer kunnen afdichten.
maar een tikkend geuild duid op gebroken veren....
ik zou er niet te lang mee blijven rijden en laten fixen.
nu is het misschien nog te maken met een zuigerveersetje...

Je laatste zin klinkt hoopvol, in die zin dat het zo klinkt alsof het makkelijk en relatief goedkoop zou kunnen zijn. Enig idee van de kosten? In ieder geval erg bedankt voor je hulp. De Mazda-dealer bood mij een cilinderkop aan en bood aan die er voor 775 euro in te zetten (waardoor ik de kop volgens mij nog zo'n beetje zelf betaalde). Dat geld heb ik me in ieder geval bespaard, omdat het waarschijnlijk niets opgelost zou hebben.

Tarballs 0

17 jaar

zoals ik in #2 al schreef,de kop moet er toch af.
ook om een setje zuigerveren te vervangen.
ik denk dat dan snel duidelijk zal worden waar het probleem zich bevind.
kosten durf ik niet te zeggen;is toch afhankelijk van wat ze tegenkomen...

775 voor een kop inclusief montage is niet veel.
Je ziet het gauw genoeg als de boel losligt.

primera p11 0

17 jaar

Probleem is natuurlijk wel dat ik nu eigenlijk moet aantonen dat het probleem niet door mijzelf is veroorzaakt. Iemand enig idee hoe dat dan moet? Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: hoe is het mogelijk om de auto zo te gebruiken dat van vier goede koppen/zuigerveren er na 15000 kilometer eentje minder (te weinig, maar meer dan niets, tussen 6 en 9) functioneert, terwijl de andere drie het nog steeds evengoed doen (compressie 14-15)?

Tarballs 0

17 jaar

Laat een lektest uitvoeren!!! dan weet je gelijk waar het compressieverlies blijft, zonder demontage van de kop.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

jammer dat we 13 postings moeten wachten totdat iemand op het heldere idee komt om een lektest uit te voeren.

aan de andere kant moet ik ook toegeven, dat de kop er toch af moet, om de kwaal te bekijken.
en dan zeker aan het licht komt wat er aan mankeert.
de lektest geeft dus wel een idee waar het probleem is, maar het is alleen maar extra werk.

Investeer is in een goede diagnose, inderdaad een lektest dus!!!!! Gissen is MISSEN
Accepteer dat je gewoon pech heb, ook met een auto moet je mazzal hebben.

Een lektest geeft een juiste diagnose, en dan pas weet je waar je aan toe bent.

TesT 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.