Mazda 626: Distributieriem - bout krukaspoelie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: FS-LP

Na bijna een ton gereden te hebben is het weer tijd voor een nieuwe distr.riem. Riem, waterpomp, spanrol en spanveer heb ik al in huis. Nu was ik begonnen, en had al het e.e.a. los. Maar toen die stomme bout van de krukaspoelie... hoe krijg ik die centrale bout van de krukaspoelie los? Lijkt wel héél erg vast te zitten....

Groeten, Frans

frans3280

Geplaatst door frans3280 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Hans4040 (340) PRO, 17 jaar geleden

Auto in de eerste versnelling en op de handrem.
Als je er bij kan, gebruik dan een luchttol met dop.
Krukaspoelie bouten zitten erg vast en dat hoort ook zo.(157-166 Nm)

mvg,
Hans.

frans3280 (0), 17 jaar geleden

Klinkt op zich goed, maar weet niet of het gaat lukken: zal het morgen iig proberen.

Lastige is dat als beide voorwielen op de grond staan, je de moer lastig kan bereiken: je kan er in elk geval niet van boven bij. Maar ik zal eens kijken of het wil lukken met binnenscherm bij wiel weggehaald en wiel max. uitgestuurd...

robertverbeek (0) PRO, 17 jaar geleden

Sleutel 21 en met een hamer schokkend los slaan, zo vast zitten ze niet hoor.

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

en Frans, is het gelukt?

frans3280 (0), 17 jaar geleden

De weergoden hebben anders voor mij beslist: zowel zaterdag als de afgelopen 2 dagen had ik wél tijd om eraan te werken, maar in de regen blijf ik toch liever binnen...

Maar ik later zeker nog weten of het gelukt is :)

Hans4040 (340) PRO, 17 jaar geleden

misschien is een partytent een optie?
Daar schijf je hem onder en sleutelen maar.

mvg,
Hans.

frans3280 (0), 17 jaar geleden

Het is natuurlijk ook feest als je aan je auto mag sleutelen ;)

Maar voor komend weekend klinkt het weer beter: beetje zon, geen regen en niet al te koud. Denk dat ik dan maar weer een poging ga wagen. Voor die tijd toch weinig tijd....

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=robertverbeek]Sleutel 21 en met een hamer schokkend los slaan, zo vast zitten ze niet hoor.[/quote]
het is een japanner hoor
en daar zit elke bout VAST
en als moonteur slaan wij niet op onderdelen(als de klant het ziet)
en zekerniet als advies
heb gezien dat hele pouleis kapot waren
hadden gehoord los tikken
maar dan niet met een hamer van 10 kilo

robertverbeek (0) PRO, 17 jaar geleden

Knap als je een poelie kapot slaat als je de krukasbout losslaat met een hamer, als iemand onder een partytent voor de deur een krukas poelie bout wil losmaken en denk ik niet dat hij over een luchtsleutel met compressor beschikt ja dan zal je toch iets anders moeten of je kunt het met je tanden proberen los te maken.
Dus Frans gewoon sleutel 21, slaan met een hamer (niet op de krukas poelie volgens Jerry) maar op de sleutel want de enige oplossing voor een thuiswerker is deze manier. Iets wat vastzit maak je met schokken los!!

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

nou trukje dan voor thuis werkers
neem een leren broekriem
een balkje
sla hier op de gaatje vd riem spijkers in
riem om de poulie riem gaatjes over de spijkertjes
en je hebt een houder om de bout los te draaien
anders koop je een grote filter sleutel en do je t hiermee

frans3280 (0), 17 jaar geleden

De tip van de broekriem/filterhouder vind ik wel geinig.

Maar ik denk dat ik zaterdag eerst probeer met een huisgenoot die op rem trapt terwijl auto in 5e versn. staat roberts methode van voorzichtig lostikken te proberen. Heb met "voorzichtig" lostikken met rubberen hamer op sleutel wel vaker vastgeroeste bouten losgemaakt en met wat beleid moet dat best goedkomen lijkt me zonder dingen te beschadigen :)

Hans4040 (340) PRO, 17 jaar geleden

1e versnelling of achteruit, dan houdt je de motor beter tegen.

mvg,
Hans.

frans3280 (0), 17 jaar geleden

Ik gebruik de 5e altijd om de motor met de hand rond te draaien via het voorwiel...dan kan je het preciest werken (grote slag wielen nodig voor kleine rotatie krukas). Ik dacht dat dat ook het handigst is bij losdraaien bout: voor klein beetje beweging krukas moeten wielen grote slag maken, dus heb je maximaal remeffect....

Hans4040 (340) PRO, 17 jaar geleden

Wat jij wil, kijk maar wat het beste gaat.

mvg,
Hans.

kasperht (0), 17 jaar geleden

Ik heb vandaag ook de d-riem vervangen van mijn 626. Ik heb mijn broertje op de rem laten trappen terwijl de auto in een hoge versnelling stond (leek mij net als Frans logischer dan in 1, maar weet het niet zeker...het werkte in elk geval).
Vervolgens kon ik met een momentsleutel (lengte 50-60cm) door er goed wat kracht op te zetten de bout losdraaien...viel me heel erg mee moet ik zeggen. En op dezelfde manier weer met netjes 160Nm vastgezet....

frans3280 (0), 17 jaar geleden

Ik heb de auto uiteindelijk toch maar in zijn achteruit gezet, zoals Hans aanraadde. Huisgenoot trapte op rem, ik zet sleutel op de bout, en daarna met een paar ferme tikken met mijn rubber hamer op de sleutel kwam die uiteindelijk toch los...

Bedankt allemaal voor de ideeën, ik kan er weer een ton tegenaan...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.