Mijn auto start de laatste tijd wat moeizaam, moet 3-4 seconden starten voordat hij aanslaat. In die tijd wordt er een behoorlijke zwarte wolk achter de auto geproduceerd. Wagen moest vandaag naar de garage voor APK en ik heb daar 's gevraagd e.e.a. te checken. Ze hebben het nodige doorgemeten en volgens hen is het iets mechanisch, waarschijnlijk de pomp of de verstuivers. De pomp is een paar maanden geleden gereviseerd, dus dan kan het haast niet zijn. Nu wil ik dus de verstuivers (laten) controleren en zonodig vervangen. Vraagjes:
- Zijn ze eenvoudig zelf te controleren? Ik las ergens: Wartelmoeren een voor een losdraaien en als stationair toerental niet verandert is DIE verstuiver defect. Klopt dat?
- Moeten ze altijd alle vier vervangen worden? Zijn ze te reviseren?
- Wat kosten die dingen (ongeveer)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Iets mechanisch is wel erg vaag. Controleer de gloeibougies eens en plaats een plaatje tussen de EGR klep. Hoeveel km heeft de auto gereden?
[quote=Nico8119]Iets mechanisch is wel erg vaag. Controleer de gloeibougies eens en plaats een plaatje tussen de EGR klep. Hoeveel km heeft de auto gereden?[/quote]
Ze bedoelen daarmee dat ze de elektronica (sensoren e.d.) hebben doorgemeten en dat dat goed is. Ik heb ze niet verder in detail laten zoeken.
Gloeibougies heb ik gecontroleerd en zijn volgens mij goed. Zitten er ook nog "slechts" 30000 km in.
EGR klep doet toch niet veel bij het starten?
Auto heeft 320000 gelopen.
17 jaar
Als de EGR klep lek is, dan kan er teveel uitlaatgas terug komen in de inlaat. Proberen is eenvoudig. Neem een smal strookje staal en klem dat tussen de inlaat en de EGR klep.
Heb je ook gemeten of er daadwerkelijk stroom door de gloeibougies loopt tijdens het voorgloeien?
17 jaar
-verstuivers zijn niet zelf te kontroleren.een verstuiver moet gecontroleerd worden op een testbank(inspuitdruk,verstuivingsbeeld etc)dus dit is niet zelf te doen maar moet gedaan worden door een dieselspecialist.
-verstuivers zijn te reviseren en ik zou ze altijd alle vier doen.
-geen idee wat de kosten zijn voor deze verstuivers....
-egr heeft niets met starten te maken maar ik zou doen wat nico zegt zegt en dat is dicht dat ding!
voorkomt een hoop ellende in de toekomst...
komt er wel spanning op de gloeibougies?
Nico, Wilbert, bedankt voor jullie reakties. Ja, er komt spanning op de gloeibougies. Ik moet nog 's nadenken over de EGR. Ik heb er (denk ik) geen problemen mee en dan blijf ik er liever af. Bovendien maak ik die auto liever niet nog vervuilender dan-ie al is...
17 jaar
Johan,
Lees mijn postings maar eens over de EGR klep, dan wil je het ding wel dichtmaken. Je maakt de roetuitstoot er flink minder mee. Ik kreeg begin deze maand nog een compliment bij de APK (323 met ditd) dat de waarde van de roetmeting zeer goed was. Bovendien is roet brandstof die niet/nauwelijks bijdraagt aan de verbranding. Zonde.
Verstuivers lijken me overigens niet waarschijnlijk of ze moeten alle 4 tegelijk de geest hebben gegeven. Bovendien zou je dan ook tijdens het rijden flinke roetwolken moeten produceren. Dat kun je goed zien als er iemand dicht achter je rijdt en dan flink gas geven (zijn bumperklevers nog ergens goed voor). Je kunt dan in je spiegel goed zien of je auto erg rookt. Rijdt de auto verder wel goed?
17 jaar
[quote=Nico8119]Johan,
Lees mijn postings maar eens over de EGR klep, dan wil je het ding wel dichtmaken. Je maakt de roetuitstoot er flink minder mee. Ik kreeg begin deze maand nog een compliment bij de APK (323 met ditd) dat de waarde van de roetmeting zeer goed was. Bovendien is roet brandstof die niet/nauwelijks bijdraagt aan de verbranding. Zonde.[/quote]
Ik heb die postings al eens gelezen en had de indruk dat dat gedaan was om extra vermogen te genereren? Overigens gaat het bij de EGR om het reduceren van de NOx uitstoot door verlagen van de verbrandingstemperatuur, niet om het roet.
[quote=Nico8119]Verstuivers lijken me overigens niet waarschijnlijk of ze moeten alle 4 tegelijk de geest hebben gegeven. Bovendien zou je dan ook tijdens het rijden flinke roetwolken moeten produceren. Dat kun je goed zien als er iemand dicht achter je rijdt en dan flink gas geven (zijn bumperklevers nog ergens goed voor). Je kunt dan in je spiegel goed zien of je auto erg rookt. Rijdt de auto verder wel goed?[/quote]
Ja, ik zie dat soms wel als ik flink doortrek, hoewel dat veeeel minder is als voordat mijn brandstofpomp is gerepareerd. De auto rijdt verder prima. Daardoor leek mij het verstuiververhaal ook wel plausibel: Bij het starten moet meer diesel ingespoten worden. Dat lukte die pomp eerst ook niet meer en daardoor startte de motor bijna niet meer. Als-ie een keer liep ging het verder best. Na de reparatie start-ie weer stukken beter maar niet optimaal (en heb ik ook weer veel meer vermogen bij lage toeren). Datzelfde kan gelden voor de verstuivers: bij starten net niet genoeg door vervuiling of slijtage, bij lopen weinig klachten.
Ik heb nu eerst een flesje injectorcleaner bij in de tank gegooid. Als het daardoor (iets) beter wordt weet ik denk ik wel zeker dat het de verstuivers zijn.
17 jaar
Ik heb de EGR dichtgemaakt om de motor, turbo en de uitlaat schoon te houden. Er zat bij mijn auto een dikke laag aangekoekte roet in het inlaatspruitstuk. Ik heb zo'n vermoeden dat de fabrikanten bewust gekozen hebben de auto's meer roet te laten produceren in plaats van NOx. Een EGR klep is goedkope oplossing om toch aan de destijds geldende milieueisen te voldoen.
Wat is er trouwens aan de inspuitpomp van jouw auto gebeurt? Spill-valve vervangen of is het hogedruk gedeelte gereviseerd?
17 jaar
ik denk zelf niet dat het de verstuivers zijn.
deze gaan zelden stuk en zeker niet allemaal tegelijk.
ik ben net als nico benieuwd wat er precies aan de pomp gedaan is.
een niet goed sluitende spill-valve zorgt namelijk ook voor moeilijk starten.
kijk eens naar de foto die nico heeft gepost, 21 oktober 2006.
dit word voorkomen door de egr dicht te maken.....
Is de klepspeling goed komt ook wel eens voor.
EGR zit er inderdaad op om NOx tegen te gaan, dit is ook in de vrachtwagenwereld een bekende toepassing, oa DAF en MAN gebruiken deze toepassing om euro4 en 5 normen te halen.
Nadeel van een personenwagen, ten opzichte van een vrachtwagen, is dat een personenwagen VEEL minder flink doortrekt, en dus de klepo dicht kan gaan zitten door vervuiling. Bij een vrachtwagen, die met 40 ton ergens in de Ardennen, Centraal Massief, Alpen etc rondrijdt, brand het systeem zichzelf zuiver.
Nadeel van een vervuilde EGR klep, is dat hij roet gaat VEROORZAKEN, dit is een gevolg van het dichtzitten, en NIET van de montage van de klep.
De nieuwere systemen die worden gebruikt, om de NOx tegen te gaan, zullen voorlopig niet op personenwagens worden toegepast, dit AD-BLUE systeem, is nu toegepast op vrachtwagens, en komt oorspronkelijk uit de scheepvaart. Dit systeem, voegt een soort amoniak toe aan het uitlaatgas, wat in een speciale katalysator omgezet wordt, samen met de NOx in Stikstof, en Zuurstof.
Dit is echter nog niet geheel Idiot-proof gemaakt, om ook in de personenwagens toe te passen. DWZ, AD-BLUE leeg, en je kunt nog normaal doorrijden, zonder problemen, maar met vervuiling.
Het is de bedoeling een waarschuwingssysteem toe te passen op vrachtwagens, dat als de Ad-blue op is, je na een bepaald aantal kilometers, de chauffeur getrakteerd wordt op een 50% vermogensafname. ECHTER, dit is nog NIET door in verband met de vele risico's die hieraan kleven ( 40 ton, tegen de Brennerpas omhoog, en dan ineens geen vermogen meer ??????????)
we wachten dus maar op een afdoende maatregel, die WEL de voordelen heeft, maar NIET de nadelen.
Groeten Marcel
Wilbert, Nico,
Bij de pomp is het hogedrukdeel gereviseerd. Zie een eerdere thread (november '06 ofzo). Volgens de mensen bij Terlouw waren de diverse kleppen in orde.
Klepspeling had ik ook aan gedacht. Dat is pas in het forum aan de orde geweest en is een klus voor de dealer, meen ik?
17 jaar
klopt.is misschien een goede stap om mee te beginnen.
hoeveel km heeft de auto eigenlijk gelopen?
is het lang geleden dat de kleppen zijn gesteld?
[quote=fastbreakrijder]klopt.is misschien een goede stap om mee te beginnen.
hoeveel km heeft de auto eigenlijk gelopen?
is het lang geleden dat de kleppen zijn gesteld?[/quote]
Auto heeft bijna 330.000 gereden. Wanneer de kleppen gesteld zijn weet ik niet. Zolang ik hem heb (sinds 210.000) is het niet gebeurd. Daarvoor weet ik niet. Staat iet in expliciet in het onderhoudsboekje. Ik heb de procedure nagelezen in "So wird's gemacht" en het lijkt nogal ingewikkeld. Is het een dure operatie?
17 jaar
kosten vallen wel mee vind ik.
als je zelf nog nooit kleppen hebt gesteld zou ik het niet zelf doen,maar gewoon even naar de dealer gaan.
binnen een uurtje moet het wel gepiept zijn...
en bij deze km stand is het ook geen overbodige luxe.
toen ik de kleppen stelde van mijn vorige auto (323f ditd) bij 2 ton, had ik écht wel wat te stellen.
Ik heb weleens geinformeerd bij de lokale Mazda dealer; als ik het goed heb onthouden moest het stellen van de kleppen rond de 250 euro gaan kosten.
17 jaar
kunnen ze net zo goed vragen of je even voorover wil bukken.
ik zou me in ieder geval behoorlijk genomen voelen...
quote Wilbert, binnen een uurtje moet het wel gepiept zijn...
volgens mij heb je gouden handjes!!!
Gr. Jack
nu begint het me weer te dagen.
verstuivers moesten er ook uit....
was ook al weer even geleden...
mijn fout!!!
Hoi Johan,
Even terug te komen op jou probleem, als ik jou verhaal lees dan denk 1e instantie maar aan 1 ding, en dat zijn de "gloeibougies", ondanks dat ze 30dkm. geleden vernieuwd zijn en dat ze spanning krijgen wil niet zeggen dat ze het ook doen!!!!!!
De enige goeie manier om ze te controleren is, allemaal eruit schroeven en ze stuk voor stuk even laten gloeien via de standaard bedrading van de auto (wel even massa maken).
Gr. Jack
Het heeft even gediuurd voordat ik de tijd had om e.e.a. te controleren. Ik heb vanmorgen alle 4 de gloeibougies eruit gehaald en gecontroleerd zoals Jack aangaf. Ze gloeien allemaal prima, dus dat is het probleem niet.
Het viel me bij het starten wel weer op dat er dan een behoorlijke blauwe wolk achter de auto komt. Ook als ik stilstaand flink gas geef komt er een aardige pluim uit. Kennelijk komt er voldoende brandstof in maar verbrandt het niet goed?
Johan.
17 jaar
lijkt toch echt een gloeiprobleem te zijn.
om de rest van het gloeisysteem te omzeilen zou je ook eens kunnen proberen om met een dikke draad rechtstreeks vanaf de accu spanning te zetten op de gloeibougies.
draad een sec of 10-15 vasthouden en even iemand laten starten...
Het kan een probleem zijn met de luchttoevoer. Haal de slang tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk eens los en kijk of dat veel verschil maakt. Dan sluit je in ieder geval het luchtfilter en de intercooler uit.
Of misschien is het inlaatspruitstuk compleet dichtgekoekt. Of toch een lekke EGR klep. Even een plaatje ertussen en dan nog eens proberen of het roken minder is. In combinatie met een vervuild luchtfilter worden de uitlaatgassen via een lekke EGR klep zo de motor weer ingezogen.
Wiblert: als het een gloeiprobleem is, dan moet de auto niet roken als je stilstaand flink gas geeft.
17 jaar
dat ligt eraan.
als hij dat doet vlak na het starten is het gloeisysteem nog steeds aan het gloeien.
het gloeien stopt volgens mij niet meteen maar gloeit nog enige tijd na om het de motor in de opwarmfase wat makkelijker te maken.
als de motor dus na het starten ook niet gloeit kan dit ook wat meer rookontwikkeling geven.
en de luchttoevoer,tsja een motor heeft bij het lage toerental met rondstarten natuurlijk zijn lucht nodig,maar dat ie zo weinig aan kan door een spruitstuk dat dichtgekoekt zit lijkt me sterk.
dan zou-ie vtv ook al wel problemen hebben gehad met het motorvermogen.
ik zou eens beginnen met kleppen stellen,zoals al een paar keer geadviseerd is.
ik weet niet of dit ondertussen al gedaan is?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar