close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: Instabiel stationair en afslaan bij koppeling intrappen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik rijd een Mazda GLX 626 1.8 Wagon uit 1998.
Km. Stand: 116.000, benzine

Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem:

Stationair loopt de auto niet stabiel.
Ook zakt mijn toeren te snel als ik de koppeling intrap, waardoor de motor geregeld afslaat.
Dit gebeurt ook met warme motor.
Instabiel lopen doet de motor ook als de choke nog werkt, alleen slaat die dan (meestal) niet af.
Onder het rijden heb ik verder nergens last van (ook een beetje, zie onder)

Op 95.000 km heb ik mijn (long-life) bougies vervangen.
Ook onlangs de luchtfilter.

Eerst dacht ik dat het wel aan de bougie kabels zou liggen.
Dus even een oud setje er opgezet, wat ik nog had liggen. Maar dit maakt geen verschil.

Voor dat ik nu nieuwe kabels ga kopen, die duur zijn….

Wat zou het kunnen zijn???? Toch de bougie kabels?


Ook heb ik er soms last van dat de motor in zijn 2 niet wil optrekken. En opeens trekt ie dan weer wel. In andere versnellingen heb ik hier nooit last van.
Ik denk dat dit een ander probleem is. Wat????
Of heeft het er toch mee te maken?

Geplaatst door

MvdH (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bovenop je gasklephuis zit je stappenmotor. Als deze vervuild is krijg je dergelijke problemen. Als je via deze site mij een mailtje stuurt, kan ik je wel een aantal foto's sturen hoe je dit zelf redelijk simpel schoon kan maken.

Het slecht optrekken in de 2e versnelling zal niet met de stappenmotor te maken hebben verwacht ik...

kasperht 0

17 jaar

Lijkt me een kapotte inlaatpakking te zijn!!!

Spuit op de plaats van de inl. pakk. met carbuclean of remmenreiniger, als het toerental veranderd is de pakking lek. (Ik denk bij de 1e cilinder)

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Jack,

Het lijkt inderdaad aan de inlaatpakking te liggen.
En ook bij de eerste cilinder

Morgen even een halen en dan weten we het zeker.

Moet ik nog ergens rekening mee houden bij het vervangen?

MvdH 0

17 jaar

Had ik inderdaad even niet aan gedacht, de inlaatpakking :)

Bij vervanging is vooral de beschikbare ruimte lastig. Ook wil de EGR-aanvoer nog wel eens stevig vastzitten. Even goed heet maken wil wel helpen....
Klus is toch wel een paar uur werk als je het niet eerder gedaan hebt.

kasperht 0

17 jaar

Gisteren even gekeken.
Moet bij alle schroeven kunnen en kan het meeste gewoon vastlaten zitten.
Maar hoe het echt gaat lopen....

Kijken of ik vandaag een pakking kan krijgen en ik denk zaterdag dan te gaan klussen.
(Misschien vanavond al, maar buiten met dit weer......

Ik laat het jullie weten.

En Kasperht, Het schoonmaken van de stappenmotor ga ik zeker doen.
Maar één ding tegelijk om vast te kunnen stellen waar het nu aan gelegen heeft.

Ps. Wat is de EGR? En waar zit ie? Al gaat het toch wel lukken :)

MvdH 0

17 jaar

EGR zit aan de onderkant van de inlaat, vlak achter het gasklephuis. Deze zorgt voor recirculatie van uitlaatgas. Er loopt dus een buis tussen de uitlaat en de inlaat. Kom je vanzelf tegen als je bezig bent. Succes!

kasperht 0

17 jaar

Afgelopen zaterdag de inlaatpakking vervangen.
De EGR gevonden en er flink wat tijd aan kwijtgeraakt om deze los te krijgen.

Maar het is allemaal gelukt en mijn Mazda loopt weer als een zonnetje.
Denk nu zelfs soms dat ie af geslagen is zo stil en rustig loopt ie nu stationair.
Maar zo hoort het ook.......

Iedereen bedankt voor zijn hulp

Groet,
Maarten

MvdH 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.