Beste mensen,
Eind 2006 is de radiateur van mijn auto stukgevroren en vervangen door een gebruikt exemplaar. Bij een controle van het koelvloeistof-niveau vorige week bleek het expansievat helemaal leeg te zijn. Ik heb twee mokken koelvloeistof bijgevuld, de peilstok wees bijna FULL. Dat was een week geleden. Nu staat de peilstok halverwege FULL en LOW (peiling bij warme motor).
Conclusie is dus dat er koelvloeistof lekt.
Er is geen waarschuwingslampje gaan branden, ook vertoont de motortemperatuurmeter geen afwijkingen: op bedrijfstemperatuur staat deze iets rechts van het midden. Is altijd zo geweest.
Dit koelvloeistofverlies kan voor zover ik weet zeer vele oorzaken hebben, ik wil de auto niet zonder meer naar de garage brengen met de opdracht: zoek uit waar het aan ligt.
Ik ben mij ervan bewust dat het giswerk is, maar hoe waarschijnlijk is het dat er een defect is aan de waterpomp (ondichtheid) of moet het eerder in de slangen (goedkoop te repareren) gezocht worden? Of is de radiateur zelf de boosdoener? Is er iets af te leiden aan het tempo waarmee de lekkage optreedt? Ongeveer een halve liter per week lijkt het te zijn.
Hoe gevaarlijk is het hiermee door te rijden (uiteraard blijf ik zeer regelmatig peilen en zonodig bijvullen)???
Graag jullie hulp en advies, bij voorbaat dank!
Groet Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ga maar eens goed zoeken:
-Leg een stuk karton onder de auto: dan kan je makkelijker zien of er 's nachts ergens wat gelekt heeft (en waar)
-Mocht er niks lekken, ga dan op zoek naar witte sporen op bv. koelvloeistofslangen/radiateur: mogelijk lekt er alleen vloeistof bij warme motor: dan heb je kans dat het gelijk verdampt. Je ziet dan geen koelvloeistof lekken, maar wel een witte plek wat residu is dat achterblijft na verdamping.
Ook kan je de koelvloeistofslangen controleren op rare/geschaafde plekken
En bij waterpomp lekt het vrijwel via het gaatje aan de onderkant van de as van de pomp, dit kan je (evt. met lopende motor) op een brug vaak snel zien...
[quote=kasperht]Ga maar eens goed zoeken:
-Leg een stuk karton onder de auto: dan kan je makkelijker zien of er 's nachts ergens wat gelekt heeft (en waar)
-Mocht er niks lekken, ga dan op zoek naar witte sporen op bv. koelvloeistofslangen/radiateur: mogelijk lekt er alleen vloeistof bij warme motor: dan heb je kans dat het gelijk verdampt. Je ziet dan geen koelvloeistof lekken, maar wel een witte plek wat residu is dat achterblijft na verdamping.
Ook kan je de koelvloeistofslangen controleren op rare/geschaafde plekken
En bij waterpomp lekt het vrijwel via het gaatje aan de onderkant van de as van de pomp, dit kan je (evt. met lopende motor) op een brug vaak snel zien...[/quote]
Dank je Kasper ik heb je een PB gestuurd met een aanvullende vraag.
Arjan
17 jaar
Zorg wel dat jou radiateur tot aan de nek gevuld is!!!........ bij koude motor chekken!
Gr. Jack
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar