Hallo,
De dynamo van mijn tribute laadt niet meer bij. Ik wil hem zelf gaan vervangen maar heb daar eerst een paar vragen over:
Is dit werk te doen voor een amateur die redelijk kan sleutelen?
Zijn er tips/trucks en handigheidjes om er bij te komen?
(In ieder geval het spatscherm binnen verwijderen zag ik)
Is de dynamo dezelfde als van Ford Mondeo en/of Mazda 6?
Alsvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoofdwerk
Dynamo vernieuwen
0,70 uur
omvat:
Aandrijfriem de-/monteren
Elektrische leiding(en) losmaken/bevestigen
Dynamo de-/monteren
Succes.
Dank je Hans,
Dat is drie kwartier dus dat moet redelijk makkelijk te doen zijn.
Zo op het eerste gezicht zit het allemaal dicht op elkaar,
vandaar dat het mij wat lastiger leek.
We gaan aankomend weekend eens kijken.
10 jaar
Vandaag de dynamo er uit gehaald met de buurman die proffesional is.
De dynamo bleef eerst hangen op de bussen waar de 2 bevestigingsbouten in draaien, deze moesten terugetikt worden.
Dynamo 2x getest op een proffesionele testbank: laadt prima, 14,2 volt.
Alles weer teruggebouwd, aansturing doorgemeten door buurman die dat wel begrijpt: alles klopt en dynamo laadt 14,2 volt.
Proefritje gemaakt met controleapparaatje voor laadspanning: Laadt prima.
Thuisgekomen motor uitgezet en direct opnieuw gestart: GEEN laadstroom meer!
Iemand een idee? Toch de dynamo die bij warme motor stopt met laden?
10 jaar
Als je hem op contact zet brand dan wel het dynamolampje ?
Waarom was het volgens jou de dynamo?
Wat merkte je op, wilde die niet starten?
10 jaar
Kaleido:
Ja, dynamolampje brandt bij contact aan en ging uit met het starten en lopen van de motor.
Conradus:
Zaterdagavond ging na ongeveer 5 minuten rijden het licht steeds zachter branden en viel de motor uit.
Een dag later de auto opgehaald, wilde net niet meer starten(accu leeg). andere accu geplaatst en naar huis gereden (half uur).
Thuis spanning gemeten op de accu met draaiende motor: 12,4 volt.
Vandaar 1e conclusie dynamo verdacht.
Zo direct ga ik nog even de stekker bij de ecu controleren, daar zag ik namelijk ook iets over staan bij een Mondeo.
Maar eerst koud starten en kijken wat er gebeurd.
10 jaar
Zojuist koud gestart, dynamo laadt bij.
Afgezet en opnieuw meerdere keren gestart: laadt niet bij.
Stekker van ecu losgehaald, schoongeblazen en ingespoten met contactspray: laadt niet bij.
Directe massa van minpool op dynamo en daarna van pluspool op plus van dynamo: laadt niet bij.
Straks nog eens proberen als motor weer helemaal koud is.
10 jaar
nogmaals geprobeerd bij koude motr: laadt niet op.
van het weekend weer verder
10 jaar
Meet eens rechtstreeks op de B+ op de dynamo
Als hij niet laad , is het dynamolampje dan uit ?
Als hij niet laad , geef dan eens een tik op de dynamo en kijk eens of je reactie ziet.
Ha Kaleido,
als hij niet laadt is het dynamolampje uit.
tikken op de dynamo hebben we geprobeerd, hielp niet.
Met B+ bedoel je de stekker op de dynamo en 1 van de 3 draden?
Dat lukt nu niet meer, maar gaan we snel doen.
Wat moet ik dan meten en waar tussen?
10 jaar
De dikke rode draad op de dynamo , 14.2 v
opgelost
Bleek toch de dynamo zelf te zijn.
Vanochtend weer geprobeerd en laadde eerst wel bij later niet meer.
Opnieuw op de testbank gehad om te testen onder belasting en de dynamo deed direct al niets meer.
Bedankt voor het meedenken
10 jaar
Ik zou graag willen weten hoe dit is afgelopen daar ik nu zo'n zelfde probleem heb met mijn mazda tribute 2001 te bereiken onder febakker@hotmail.com bij voorbaat dank
8 jaar
Bakmel, Lees de laatste bericht van Jospeug! Daar staat de oplossing beschreven
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Tribute of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar