Hallo,
Hier weer een verhaal:
In maart ben ik dan toch geswitched naar een "nieuwere" Mazda 626 Coupé, deze keer eentje uit 1989.
'n Paar dagen geleden reed ik naar huis, en plots haperde mijn autoradio, waarna hij helemaal uitging. Ook mijn richtingaanwijzer knipperde maar heel kort. Autoramen gingen ook heel langzaam open/dicht, en de verklikkerlampjes lichtten maar heel dof op.
Auto uitgeschakeld, waarna hij niet meer startte...
Nou had ik gelukkig mijn in november nieuw gekochte accu (van vorige auto) nog in de schuur liggen, dus deze in de auto geplaatst, en alles werkte weer!
Totdat ik nu weer hetzelfde probleem heb! Ligt dus niet aan de accu lijkt me...
Nadat de auto een tijdje (werkdag/nacht) heeft stil gestaan, start-ie weer, maar dit lijkt me van tijdelijke duur...
Wat oh wat kan het zijn, wat kost het, en kan ik het zelf?
Ik dacht misschien dynamo versleten/defect...? Iets met de spanningsregelaar ben ik ook al op Google tegengekomen...?
Thanx!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er brand geen lampje op het dashboard van dynamo?
In ieder geval is het duidelijk dat de accu niet bijgeladen wordt onder het rijden.
Dynamo stuk, vervangen/reviseren laten, vreemd dat ik niks lees over een dynamo lampje wat niet brand...
Inderdaad de dynamo laad niet of te weinig bij,een accu komt weer iets op spanning na een paar uur staan door een chemisch proces wat er in plaats vind.
Dat verklaard het weer starten na stilstand.
Hans
Nope er brandt (nog) geen verklikkerlampje op het dashboard...
En dat starten na enkele uren stilstand: blijft dat zo, of start-ie over een paar dagen helemaal niet meer?
Is het eenvoudig om zelf de dynamo na te kijken/repareren, of zal ik toch echt naar mijn garagevrienden moeten... En wat rekenen zij me...? :(
18 jaar
Eerst maar eens (laten) meten of de dynamo wel of niet goed laad.
Als blijkt dat de dynamo stuk is zou ik een ruildynamo er op zetten,als je
een beetje handig bent lukt dat je wel.
Wat zo'n ruildynamo kost weet ik niet maar dat kun je informeren bij een bedrijf
die dit verkoopt
Hans
de werking van de dynamo is als volgt te controleren: Meet bij een lopende motor de spanning tussen de + pool en de - pool van de accu. Deze moet tussen de 13.8 en 14.4 volt zijn. Sjaak
Dank, zal ik doen morgen! Maar ik vermoed dat het zeker lager is, aangezien de elecronica zwakjes werkt.
Moet ik dit meteen bij het starten doen, of na een paar km rijden? Ik meet allebei anders wel ff... :)
18 jaar
Als je dynamo net laad is de accu helemaal leeg straks, en zal ie ook niet meer "bijkomen" en te diep ontladen is voor een lood/zuur accu al helemaal niet goed - sulfateren de platen van.
Als je gestart hebt, en de dynamo zou goed zijn zie je de spanning snel oplopen tot de 14 volt.
Blijft ie op 13.2 of lager dan wordt er niet geladen.
wil je nu zeker zijn dat je dynamo defect is kun je ook even makelijk kontroleren bij draaiende motor verbruikers aan zetten en trek massa pool los --gaat motor nu uit kun je met zekerheid stellen dat dynamo defect is
(controleer ook de + draad vanaf je dynamo naar je accu japanse autos willen nog wel eens een conector ergens tussen maken kan gesmolten zijn).
Ik zou eerst beginnen met het controleren van de koolborstels.
Als die versleten zijn , eerst vervangen.
mvg,
Hans.
om koolborstels te vervangen meot je de dynamo demonteren een ruil kost rond de 175,-- euro
Dank voor de reacties! Misschien een domme vraag, maar waar vind ik die dynamo ergens onder de kap? Issie makkelijk te bereiken?
18 jaar
volg de riem op zijkant van je motorblok kom je hem wel voorbij is een aluminium ding met een paar draadjes en een stekker vaak heeft hij de kleinste poelie
Nou tot overmaat van pret start de auto dus nu helemaal niet meer :(
De garage vertelde me dat een andere dynamo 190 ex BTW zou gaan kosten! Dus dit grapje gaat me dus rond de 300 euro bij elkaar kosten, incl BTW en arbeidskosten?!
En het mooie is dat ik pas zaterdag terecht kan, als ik 'm vrijdag breng, maar ja ik moet dus ook in de tussentijd naar m'n werk. Er is natuurlijk geen tijdelijke oplossing om het ding aan de praat te krijgen, zonder de accu te mollen?
18 jaar
Het snelste is de dynamo eraf halen en de koolborstels controleren.
Als ze versleten zijn , nieuwe erin zetten.
Meestal is het een complete koolborstelbrug inclusief spanningsregelaar en zit met 2 schroeven aan de achterkant vast.
De 2 schroeven eruit draaien en je pakt de komplete brug eraf.
Kost ongeveer 40,=
Of een dynamo halen op de sloop.(maar dan weet je ook niet wat je krijgt)
mvg,
Hans.
Ik heb 'm zojuist naar een andere garage gebracht, die 'm misschien vandaag, anders morgen klaar kan hebben. De auto startte gelukkig nog op de oude accu, maar bij de garage aangekomen, was die ook weer leeg.
Ik heb de dynamo gezien, en ik zie mezelf nog niet daaronder schroeven... Ik kon rekenen op 200 euro zei de beste man, die me zojuist ook nog thuis heeft afgezet, wel zo handig.
Hopelijk volgt de garage het idee van Hans4040 op en ben ik maar rond de 50-100 euro kwijt, maar ja, denk eerder rond de 200.
18 jaar
frans t
Professional controleer jij altijd zo of een accu bijlaadt , dat ben je als professional toch niet zo geleerd denk ik ooit al eens van piekspanning ge hoord. ik vind dit een domme opmerking zeker voor mensen die van toeten noch blazen weten.
weet wel dit is een oudere auto maar als mesen dit doen met een jonge auto sta ik niet voor de gevolgen in
gr jan
[quote=frans t]wil je nu zeker zijn dat je dynamo defect is kun je ook even makelijk kontroleren bij draaiende motor verbruikers aan zetten en trek massa pool los --gaat motor nu uit kun je met zekerheid stellen dat dynamo defect is
(controleer ook de + draad vanaf je dynamo naar je accu japanse autos willen nog wel eens een conector ergens tussen maken kan gesmolten zijn).[/quote]
Deze manier van controleren of een dynamo bijlaad verbaasd mij ook,dit in geen aanrader ,zeker niet door een professioneel.
Hans
Inderdaad een vreemde manier.
Te meer omdat het logisch is dat de motor dan afslaat.
Want waar haald hij de ontstekingsspanning weg als de accu afgekoppeld is? (zonder massa)
mvg,
Hans.
Een simpele universeelmeter van een 10 euries geeft meteen aan wat er loos is.
Ik neem geen risico met het lostrekken van een accupool met een draaiende auto, niet met de prijzen van de electronica die erin zit in de huidige auto's...
Hallo ik herken dit geval meteen.
Met mijn auto een MB, heb ik hetzelfde meegemaakt. Onder het rijden vielen allerlei funkties uit terwijl de motor wel bleef lopen.
Bij de dynamo werd gemeten en leverde bijna 15 volt, terwijl meting bij de accu , bij lopende motor amper 12,4 volt gaf.
Na veel zoeken von ik het kabeltje naar de acco dat gebroken was en nog maar met één heel dun draadje de accu aan de rest verbond.
Succes
18 jaar
terugkomend op mijn verhaal over lostrekken van accu ben vergeten te vertellen dat ik een piekspannings brug over polen monteer /goed opgemerkt zal volgende keer bijzetten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar