Tijdens uitlezen PCM volgende code: P0134:00-24 O2 circuit No activity detected Bank1, Sensor1.
Bij de Mazda is de voorste sensor de A/F sensor. Verwarming element doorgemeten en keurig 3,5 Ω, Tijden deceleratie van de motor geeft de sensor meer dan 0,25mA af.
Ook voor de zekerheid de achterste Lambda sensor doorgemeten. Verwarmingselement 5,0 Ω, Rond de 1 Volt en tijdens deceleratie beneden de 0,3 Volt.
Alles via de OBD uitgelezen.
- Grafieken laten normale waardes zien.
- Uitlaat is gas dicht.
- Koelcircuit is in orde.
- PCM zelf test uitgevoerd, geen fouten.
Hoe kan het dat ik via de OBD de juiste waardes van de A/F sensor kan uitlezen maar dat de fout code continue terugkeert? (naar mijn mening leest de PCM de A/F sensor en stelt de waarde digitaal ter beschikking aan de OBD) De waarde van de A/F sensor wordt dus wel degelijk gezien door de PCM!
Wat is hier aan de hand. Toch de A/F Sensor vervangen of is de dure PCM aan vervanging toe?
Ik wil de klant niet op laten draaien voor een dure sensor als het toch de PCM blijkt te zijn (of visa versa)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Ron,
Mij is je grafiek die je hieronder heb geplaatst niet helemaal duidelijk, maar ik veronderstel dat je je voornamelijk heb geconcentreert op de verwarming van de lambdasonde. Maar wat is de waarde van het signaal van de lambdasonde? pendelt deze tussen 0 en 1 volt? en als dat zo is doet hij dat nog wel snel genoeg?
groeten Rien
Hallo Rien,
bedankt voor je reaktie,
Legenda voor de grafiek
1e lijn: Voertuig snelheid
2e lijn: Motor toerental
3e lijn: H2OS11 signaal in mA (Voorste sensor A/F Sensor)
4e lijn: H2SO12 signaal in volts (achterste Lambda sensor)
8e lijn: Heater H2OS11
9e lijn: Heater H2OS12
Andere lijnen hebben met brandstof trim en brandstof/lucht ratio te maken.
Volgens de grafiek krijgt de PCM een goed signaal van de H2OS11 binnen n.l.: meer dan 0,25mA tijdens deceleratie van de motor, precies zoals beschreven in het werkplaats handboek van Mazda.
Ook de H2OS12 geeft het goede signaal af n.l.: normaal rond de 1 volt en tijdens deceleratie van de motor minder dan 0,3 volt. Ook dit staat zo beschreven in het werkplaats handboek. Hoe snel die signaal zo moeten veranderen geeft Mazda niet aan.
De foutcode refereert naar de voorste Sensor en dat de PCM daar geen signaal van zou ontvangen. Dat ik het Signaal uit kan lezen via de OBD geeft aan dat de PCM het analoge signaal om zet naar een digitaal signaal en dus wel het signaal kan zien en daarom mijn vraag wie er nu fout is, de sensor of de Power Control Module?
Sorry voor de onduidelijkheid maar ik lig een beetje te slapen denk ik. H2OS moet natuurlijk HO2S zijn.
Das een lastige. Ik ben het met je eens dat als het signaal wordt weergegeven in obd, dat het er ook daadwerkelijk is, in obd mogen geen vervangende waardes weer gegeven worden.
Is de fout constant aanwezig en niet te wissen?
Dat zie ik eigenlijk nergens staan.
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Deze foutcode moet je niet interpreteren als er is geen signaal, maar het signaal verandert niet genoeg.
De grafiek is wat erg klein van schaal, maar het grootste deel van de tijd lijkt mij het signaal van lambdasonde 1 negatief te zijn.
Dat betekent een rijk mengsel. Dat wordt ondersteund door het signaal van lambdasonde 2.
Tijdens gas los zie je beide lambdasondes ongeveer gelijktijdig veranderen, dus de 1e sonde doet nog wel wat.
Heb je al een 4-gas meting gedaan? En wat is de uitkomst daar van?
Wat doen de short en long term fuel trim?
Allen bedankt voor het mee denken,
De fout code kan gewist worden maar komt na het starten van de motor weer terug.
De Short trim fuel trim bank1 sensor 2 (lijn 5) is continue 99,22%
De long term fuel trim 1 (lijn 7) varieert tussen -3,13 en 11,72%
(nog) geen 4 gas meting gedaan.
Ik zal proberen de schaal van de grafiek wat te vergroten om duidelijker de waardes in beeld te krijgen.
Thanks Gents
De short term fuel trim bij de lambdasonde 2 is niet interessant. 99.2% geeft hier aan "Niet Gebruikt"
Wat is lijn 6? Is dat de Short term Fuel Trim?
En lijn 10? Is dat de A/F ratio die bij de 1e lambdasonde staat? Wat zijn de waardes daar?
1,99 bij gas los zo te zien, maar bij gas geven? Schaal zegt 0,7 en dat is superrijk.
Hier een recente grafiek met minder data waardoor de waardes beter af te lezen zijn.
Klik op plaatje om deze te openen in nieuw venster
Legenda:
Lijn 1 Motor Toerental
Lijn 2 H2OS11 signaal in mA (Voorste sensor A/F Sensor)
Lijn 3 H2SO12 signaal in volts (achterste Lambda sensor)
Lijn 4 short fuel trim
Lijn 5 Long term fuel trim
Lijn 6 Heater Sensor 1
Lijn 7 Heater sensor 2
Hi OldFord,
lijn 10 is inderdaad de A/F Ratio, ik kan zelf ook niet zien of dat 0,7 of 1,7 is. de auto gaat dus nog een keertje aan de computer hangen.
Lijn 6 is Rear 02 Fuel trim - bank 1
Of de A/F ratio nu 0,77 (superrijk) is of 1,77 (superarm), goed is het in beide gevallen niet.
Wat ik op je 2e grafiek zie is dat beide lambdasondes tijdens accelereren (toerental piek) een arm tot superarm signaal produceren.
En dat op een initiele reactie na de Long Term Fuel Trim daar niet op reageert.
In de 1e grafiek reageert de short term fuel trim nauwelijks op die verarming (minder als 0,1%).
Het lijkt erop dat op dat moment de Long Term Fuel Trim bestuurd wordt via het signaal van de 2e lambdasonde.
A/F ratio van de 1e lambdasonde kun je mooi vergelijken met het lambda getal op de 4-gas tester.
Volgens mij klopt daar niet veel van.
Volgende 2 grafieken gemaakt.
Eerste grafiek is met de storingscode actief.
Tweede Grafiek is de Storingscode gewist en niet meer actief.
Duidelijk verschil in de waarde van de voorste sensor met fout code en zonder de fout code. Na het wissen van de code doet de voorste sensor gewoon weer mee. Maar wat veroorzaakt nu dat de voorste sensor tijdens de start niet gezien wordt door de PCM. Is dat de Sensor, de PCM of misschien toch een bedradingsprobleem in de kabelboom.
Legenda
Lijn 1: Motor toerental
Lijn 2: HO2S11
Lijn 3: HO2S12
Lijn 4: Long fuel trim
Lijn 5: AFR
Lijn 6: Actual Air Fuel Ration
Op de 2e grafiek valt het signaal van de 1e lambdasensor weer volledig buiten alle normale waardes.
Het verschil met de 1e grafiek is dat bij de 2e de boel opgewarmd is (te zien aan het voltage van de 2e lambda sensor).
Wat is de waarde van de A/F ratio in de piek naar beneden bij ongeveer 247 seconden in de 2e grafiek?
In de 1e grafiek zie je het ma signaal van de 1e lambdasonde nauwelijks reageren. De A/F ratio verandert zelfs helemaal niet.
Maar de Long Term Fuel Trim springt behoorlijk in het rond (zo'n 17% verschil).
Kennelijk vanwege de foutcode wordt het signaal van de 1e lambda sensor volledig genegeerd.
Kennelijk duurt het te lang voordat de 1e lambda sensor een redelijk signaal geeft en wordt daarom de foutcode gezet.
Hi Oldford,
Bij de 2e grafiek is de boel opgewarmd dat is correct.
De waarde van de A/F ratio op laagste punt is 0,75781250. Bij stationair komt deze terug naar 1.00
Ik denk dat ik toch de A/F sensor ga vervangen (de goedkoopste van de 2) Bij deze Mazda een klusje van 5 minuten. Je kan er makkelijk bij.
Ik hou jullie op de hoogte. (kan een weekje duren)
Na vervangen van de voorste Lambda sensor (A/F sensor volgens Mazda) is het probleem en foutcode niet meer terug gekomen.
allen bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar