heren,ik heb het volgende probleem met mijn mazda:
als ik start bij koude motor slaat de motor wat moeilijker aan dan ik gewent ben,bij warme motor geen probleem.
gloeistiften gecontroleerd waarvan er een kapot was dus deze is vervangen,probleem nog hetzelfde.
als ik mijn contact aanzet gloeit volgens de controlelamp het gloeisysteem wel een seconde of 5.
nu heb ik gemeten op de aansluiting voor de gloeistiften en daar krijg ik vervolgens nog geen seconde spanning...
iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Valt allemaal te zien van de temperatuur van de motor en zo zal de computer beslissen hoelang ze zulle branden. maar als het echt vriest is dat het probleem. En als hij net gedraaid heeft en dan probeert u opnieuw heeft het geen zin om te meten hoelang ze branden.
zo ver was ik zelf ook al.
ik heb alles gemeten met koude motor dus dat kan het probleem niet zijn,zoals ik al zei heb ik ook geen problemen met een warme motor.
het verschil tussen de gloeitijd van het controlelampje en de werkelijke gloeitijd is het probleem.
als ik met warme motor gloei gaat de lamp ook meteen uit,alleen met koude motor geeft-ie aan dat-ie lang gloeit,allen doet-ie dat niet bij de gloeisiften...
Beste Fastbreakrijder,
Ik heb zelf een 626 ditd '99 met 216,000km op de teller...
Start slecht bij warm en koud weer ! dat wil zeggen motor draaid wel goed rond maar slaat pas na +/- 3sec. aan ! Ik heb een defecte bougie en de startrelais vervangen, maar net zo als bij jou "ditd" komt er maar zeer kort spanning op de relais !!!
"Pitje" schreef..Valt allemaal te zien van de temperatuur van de motor en zo zal de computer beslissen hoelang ze zulle branden !
Zit er een apart temperatuur sensor die dit meet ? en zo ja, waar kan ik hem vinden ?
17 jaar
Zoek eens verder op 'ditd start slecht'. Het kan ook de brandstofpomp zijn. De een zegt pomp reviseren, de ander dat de grote moer op het hogedrukgedeelte moet worden aangedraaid...
17 jaar
Nico, bedankt voor je reactie,
maar als een diesel niet (nog geen seconde) voorgloeid zal dit dan niet de reden zijn van het niet gelijk starten ? De voorgloei relais klikt aan en gelijk weer uit !
17 jaar
Goeie vraag. Ik wacht altijd dom tot het lampje uit gaat :-) Ik zal eens luisteren of ik het relais kan horen. Volgens mij is er al eens een posting geweest waarin werd verteld dat er bij dit type diesel nauwelijk wordt voorgegloeid als het niet erg koud is.
17 jaar
probeer maar eens hoe het starten is als je de gloeistiften zelf even laat gloeien door een draad rechtstreeks van de accu+ een seconde of tien op de gloeistiften te houden.
bij mij zat het probleem bleek later ook in de pomp,niet in het gloeien...
Ik heb vanavond de gloeistiften rechtstreeks aangesloten, +/- 8sec. laten gloeien en toen gestart....
en pas na +/- 3sec. slaat de motor aan ! Nog steeds het zelfde dus !
Waar zit de temperatuur sensor ? zit ie soms net onder de inlaatspruitstuk half achter de diesel pomp ? ( waar je net niet bij kan !!! )
Als het nodig is... weet iemand een goede en betaalbaar dieselpomp revisie bedrijf ? En wat vraagt men hiervoor ?
17 jaar
als je dit geprobeerd hebt kan het eigenlijk niet aan het gloeisysteem liggen, mits de gloeistiften goed zijn.
wat een pomprevisie kost is geheel afhankelijk van wat er stuk is, maar het meest voorkomend zijn een defect hogedrukgedeelte of een defecte spillvalve.
kosten zijn dus geheel afhankelijk van wat er stuk is.
Mijn 323DITD van 1999 heeft ook problemen met het starten als de temperatuur wat gaat dalen. Bij zo'n 16 graden gaat het nog wel goed maar iets daaronder is het wel wat moeizamer. Je merkt dat het niet meer van een leien dakje gaat en lijkt 't of er een cilinder wat tegenwerkt. Heeft iets van terugslaan. Zelf denk ik ook dat het een van de gloeibougies is. Maar als ik dit verhaal zo lees kan het dus ook aan de brandstofpomp liggen. Waar zit trouwens die moer die in een van de bijdrage's werd genoemd?
17 jaar
Die moer zit tussen de hogedruk aansluitingen van de pomp. Als het temperatuur afhankelijk is, dan denk ik eerder in de richting van de gloeibougies.
17 jaar
Beste Wilbert,
Kan het zijn dat de distributiesnaar niet op tijd staat ? is namelijk pas vervangen !
17 jaar
ik neem aan dat je dan het probleem van het starten meteen gemerkt zou hebben na de riemwissel.
als dit zo is, is het natuurlijk zinvol om het even te (laten) controleren.
ik vermoed zelf echter dat het probleem in de pomp zit.
komt regelmatig voor bij deze km-stand...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar