close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 121: Haperend slot linker portier

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Het slot van het linker portier van de Mazda 121 1.3GLX van mijn vriendin hapert met openen. Het betreft hier een versie met centrale vergrendeling. Op bepaalde momenten lijkt de sleutel niet ´aan te grijpen´, hij klemt een beetje. Hierdoor reageert het slot niet en kan de deur niet worden geopend. Bij het sluiten levert dit verder geen problemen op. Bij het openen van de portieren vanaf de passagierszijde lijkt de centrale vergrendeling soms ook kuren te vertonen: de auto springt kortstondig van het slot, om daarna meteen weer op slot te springen. Waar kan dit aan liggen? Is wellicht de sleutel versleten, of is er meer aan de hand?

Groet,
Niki

Geplaatst door

Nivi01 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk een veertje van het slotmechanisme in het linker portier afgebroken. Komt vaker voor.........)

Jack T 0
badge

16 jaar

Ik ben vanmiddag bezig geweest met de demontage van de deurbekleding en het slot, alleen wil dat laatste nog niet helemaal lukken. Achter de deurgreep bevindt zich aan de binnenkant van de deur een zwarte unit die vastgekit zit (?) en die ik alleen met geweld los ga krijgen. Zonder deze unit te demonteren krijg ik de deurvergrendeling die hier achter 'klem' zit (en dus een aparte unit is), niet los. Hoe krijg ik deze twee delen gedemonteerd zonder iets te slopen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Niki

Nivi01 0

16 jaar

Je moet het sluitmechanisme (dus niet de deurgreep en de cylinder!) demonteren. Als je naar de zijkant van de deur kijkt, dan zie je een stuk of 3 boutjes zitten (meestal kruiskop of inbus). Deze moet je losdraaien om het sluitmechanisme los te halen. Vervolgens moet je de stangetjes loswippen en het sluitmechanisme uit het portier halen (zonder iets te verbuigen). Het laatste is even puzzelen, bij sommige auto's moet je nog een deel van de raamgeleiding demonteren. Als het veertje is gebroken zoals Jack zegt, dan kun je van een stukje rond verenstaal een nieuw veertje maken (de betere hobby winkel zou verenstaal moeten hebben).

Nico8119 0

16 jaar

[quote=Nivi01]Ik ben vanmiddag bezig geweest met de demontage van de deurbekleding en het slot, alleen wil dat laatste nog niet helemaal lukken. Achter de deurgreep bevindt zich aan de binnenkant van de deur een zwarte unit die vastgekit zit (?) en die ik alleen met geweld los ga krijgen. Zonder deze unit te demonteren krijg ik de deurvergrendeling die hier achter 'klem' zit (en dus een aparte unit is), niet los. Hoe krijg ik deze twee delen gedemonteerd zonder iets te slopen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Niki[/quote]
de zwarte kit moet je met een scherp mes lossnijden, dan komt de kap vanzelf los.

Jack T 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.