Mazda 323: Heel veel blauwe rook bij koud starten.

Bouwjaar: 1997

Ik heb van mijn 323F 1.8 16 v.met hydraul.kleppen de cil.kop
laten reviseren door een revisie bedrijf. Dus n.w. kleprubbers en klepzitingen.Auto heeft op LPG gelopen.199 dkm.
Het probleem na rivisie is dat bij een koude start er uit de uitlaat dikke blauwe rook (olie)komt.Na +/- 100 meter is het over.Mijn mening is dat de kleprubbers de oorzaak van zijn.
Revisie bedrijf zegt dat kan niet,wel kan de onderblok bij het monteren vervormt zijn,of de motor is versleten.
Mazda zegt, er zijn twee soorten kleprubbers voor in en uitlaat.
Graag een duidelijke antwoord ivm garantie b.v.d. albert

Bonito

Geplaatst door Bonito (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Albert, zijn alleen de kleprubbers en zittingen vernieuwd?, dus der vanuitgaand dat de kleppen en geleiders nog goed zijn.

Laurens6460 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hio Albert, Ik denk dat het onderblok vervormt is, dit heb ik vaker gezien bij deze type's 323 dat na dat de cilinderkop er af is geweest dat hij heel veel olie gaat verbruiken. Na onderzoek bleeken de cilinders vervormt te zijn.

Bonito (0), 18 jaar geleden

Hallo Jack,
Ja de klepgeleiders en kleppen zijn goed.
Volgens mazda bestaat de kleprubbers uit 2 type's.
Waarvan 1 kleprubber 2 ringen heeft. Op welke klep hoort het ?

Bonito (0), 18 jaar geleden

Hoi Laurens,
Het verbruik wel veel olie +/- 1 lit.in anderhalve week.
Wat moet je doen om vervorming te voorkomen ?

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Albert, hou het olieverbruik maar eens in de peiling of het na de revisie meer is geworden, hij zal denk ik voor de koprevisie ook al olie verbruikt hebben.

Maar zoals jij het probleem beschrijft, lijkt het erop dat het in de kop zit!

Laurens6460 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi Jack, waarom denk je dat het in de kop zit ?
Als de geleiders en rubbers goed zijn wat ik wel aan neem na een kop revisie. blijft er weinig over. Waar denk je aan ?
Vriendelijke groet, Laurens

Bonito (0), 18 jaar geleden

Hoi Jack, Om de 10 dkm. wordt de olie en filters vervangen.
Ik gebruik 10w40 halfsynth.Mobil.
Tussen de beurten door gooi ik 1 lit.olie bij.

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi Laurens, als ik het probleem lees wat bovenaan deze topic staat, dan lijkt het me in de kop te zitten, maar aangezien het olieverbruik van 1-liter/10dkm naar 1-liter/anderhalve week is gegaan dan lijkt het me ook meer op een "hart-probleem"!!!

Dus het probleem is niet alleen het blauw roken tijdens de eerste 100 meter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.