Deze zomer nieuwe remschijven en remblokken geplaatst.
Merk dat de rem linksvoor al een tijdje wat piept vooral in het laatste deel van de remweg.
De remschijf ziet er ook wat minder glad uit vertoont wat groffe groeven terwijl de rechterzijde er spiegelglad uitziet.
Na een ritje is de schijf t.ov. de andere veel heter geworden.
Auto langer tijd stil laten staan om af te laten koelen en toen een stukje gaan rijden zonder noemenswaardig te remmen.
Na controle blijkt de linkerschijf weer heet te zijn terwijl de rechter nog gewoon koud aanvoelt.
Conclusie: de schijf loopt aan ondanks dat er niet of nauwelijks geremd wordt.
Omdat alles niet al te lang geleden volledig is vervangen snap ik niet helemaal wat er nu aan de hand moet zijn.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem zit in de remklauw of de bediening daar van.
Geleidepennen van de remklauw schoonmaken en licht invetten.
(remklauw moet heen en weer kunnen schuiven)
PS: er is voor de remklauwen ook een revisiesetje te koop.
Dat niet alleen. Je moet de remcylinder een paar keer helemaal indrukken (potje van de remvloeistof open doen) en dan weer met het rempedaal een stuk naar buiten duwen. Controleer de remcylinder ook op roest ( roest=vervangen) en kijk of de stofhoes helemaal dicht is. Deze procedure kun je het beste aan beide kanten uitvoeren.
14 jaar
Even een theorie over wat er nu stroef loopt of vast zit:
Als de geleiders stroef lopen zal de remtang niet voldoende terugkomen nadat er is geremd, dit veroorzaakt het aanlopen aan de buitenzijde van de schijf.
Als de zuiger stroef loopt zal de remtang de blokken aan weerszijden van de schijf niet voldoende lossen en lopen de blokken aan weerszijden aan.
De schijven zien er links en rechts anders uit door het aanlopen, er zitten duidelijk diepere groeven in de linkse schijf.
Zitten die groeven nu aan de linker en rechterkant van de zelfde schijf dan zit naar mijn mening de zuiger vast en zitten ze alleen aan de buitenzijde dan zitten de geleiders vast.
14 jaar
Of gewoon een professional het laten repareren, voordat er ongelukken gebeuren.
[quote=oldford]Of gewoon een professional het laten repareren, voordat er ongelukken gebeuren.[/quote]
Precies...
Bedoel je de remcilinder of de remzuiger?
Ga maar eens een revisiesetje kopen en de boel maar eens gewoon vernieuwen.
Waar aan kan ik trouwens zien dat ik met een professional te maken heb?
Zou willen dat ik dat vertrouwen had
14 jaar
[quote=conradus]Waar aan kan ik trouwens zien dat ik met een professional te maken heb?
Zou willen dat ik dat vertrouwen had[/quote]
Beste conradus, dat kan je nergens aan zien, maar menigeen hier op het forum probeert je te helpen.
Mocht je de gegeven adviezen in twijfel trekken, kan je beter naar een garage gaan en het door hen laten doen.
mvg,
Hans.
[quote=conradus]Even een theorie over wat er nu stroef loopt of vast zit:
Als de geleiders stroef lopen zal de remtang niet voldoende terugkomen nadat er is geremd, dit veroorzaakt het aanlopen aan de buitenzijde van de schijf.
Als de zuiger stroef loopt zal de remtang de blokken aan weerszijden van de schijf niet voldoende lossen en lopen de blokken aan weerszijden aan.
De schijven zien er links en rechts anders uit door het aanlopen, er zitten duidelijk diepere groeven in de linkse schijf.
Zitten die groeven nu aan de linker en rechterkant van de zelfde schijf dan zit naar mijn mening de zuiger vast en zitten ze alleen aan de buitenzijde dan zitten de geleiders vast.[/quote]
Ik maak bij dit soort problemen altijd de hele remtang schoon en haal de cylinder een paar keer op en neer. Aan beide zijden, als 1 kant slecht is, dan is de andere kant niet veel beter. Groeven hoeven niet direct een probleem te zijn; de remblokken zijn daar al op ingesleten tenzij het groeven met scherpe randen zijn.
14 jaar
Vandaag alles losgenomen.
Remklauw los, geleiders schoongemaakt opnieuw ingevet.De remklauw schuift prima over de geleiders.
Daarna de zuiger eens bekeken voor zover dat kan nadat ik de zuiger wat naar buiten heb laten komen. Onder het stofrubber zie ik een mooi blinkende zuiger.
Enige malen daar binnen en buiten bewogen. Dat naar binnen drukken gaat best zwaar.
Alles weer terugezet rempedaal ingetrapt om de blokken te zetten.
Schijf loopt nog niet lekker en naar mijn gevoel te zwaar. Eventjes rondgereden en de schijf wordt weer heet terwijl de andere zijde koel blijft.
14 jaar
Begin te twijfelen of ik toch niet beter een nieuwe remklauw kan plaatsen. Maar als je de prijs hoort schrik je wel.
14 jaar
Hoe ver heb je de zuiger naar buiten laten komen? Een paar mm is niet genoeg. Ik klap de remklauw omhoog en laat de zuiger zover naar buiten komen dat de remolie in het potje bijna op is. Is het misschien tijd de remolie te vervangen? Neem ook gelijk de koppeling mee!
Terugduwen gaat makkelijk met een klosje hout op de cylinderranden en dan rustig aantrekken met een lijmtang.
14 jaar
Nou, ongeveer 1 tot 1,5 cm denk ik. Vind dat het terugduwen best met veel kracht moet. Wat zou nog meer als oorzaak van het blijven aanlopen kunnen? Hoe komt trouwens een schijf los van de blokken nadat er is geremd? Is dat door de kleine slingering van een remschijf misschien of komt de zuiger een beetje terug door wat andere krachten. Snap niet dat het ook maar aan een kant is terwijl vorig jaar zomer de remschijven en blokken werden vervangen. De andere schijf ziet er mooi en egaal uit en de linkerkant is ruw. Wat zou ik nog kunnen doen?
14 jaar
De zuiger komt terug omdat het rubber wat om de zuiger zit vervormd, door elastieke kracht zeg maar.
wanneer je remt komt het rubber iets mee naar buiten en als je de rem loslaat trekt het rubber de zuiger terug.
Daarom zei ik al: er zijn revisie setjes te koop, daar zitten nieuwe rubbers in en stofhoezen.
Waarschijnlijk loopt de zuiger zwaar door vuil en/of roest.
Haal de zaak uit elkaar, maak alles goed schoon en zet de nieuwe delen er in met rempasta van ATE.
Ik betwijfel of de remcylinder wordt teruggetrokken door het rubber. Daar gaat de cylinder veel te zwaar voor. Ik denk eerder dat er een beetje onderdruk op het remsysteem ontstaat waardoor de cylinder wordt teruggetrokken.
Overigens is het geen slecht idee om de hele boel uit elkaar te halen als ultieme poging de remtang nog goed te krijgen. Een handig stuk gereedschap hierbij is een tang om de remslang (zachtjes) af te knijpen zodat niet alle remolie wegloopt (dan hoef je naderhand niet het hele systeem te ontluchten). Zo'n tang kun je makkelijk zelf maken door twee stukjes opengezaagde 15mm koper of CV pijp op de bekken van een grip-tang te zetten.
14 jaar
Conradus,
Je moet toch echt je remtang demonteren en de zuiger compleet uit de klauw halen. Dit kan met perslucht. Lukt dit niet dan zorgvuldig met een grote waterpomptang te werk gaan. Dan zowel de zuiger schoonmaken en polijsten, alswel de remcilinder zelf. Na deze schoonmaak, beoordelen of je deze terug monteert of vervangt.
Tevoren zorgen dat je een revisieset hebt liggen.
Na montage moet je gehele remsysteem worden ontlucht.! Rondom.
Letop; dit is specialistenwerk!! Werken aan hydraulische remsystemen vereist kennis en ervaring. Onzorgvuldig uitgevoerde werkzaamheden, kunnen vervelende gevolgen hebben.!
Ik ben benieuwd.
S6
Ralf
Nico, geen idee hoe een remklauw werkt?
Werkingsprincipe:
Werking van een zwevende remklauw (losgelaten rempedaal)
Als je het rempedaal loslaat, zakt de hydraulische druk. De zuigerafdichtring (1) krijgt weer zijn oorspronkelijke vorm (2) zodat de zuiger terugkeert.
[quote=Hans4040]Nico, geen idee hoe een remklauw werkt?[/quote]
Jawel. Te vaak aan zitten sleutelen om te weten dat het rubber echt niet genoeg kracht heeft om de cylinder terug te trekken. Sterker nog, volgens mij kan het rubber bij een Mazda 323 van dit type de cylinder niet eens terugtrekken omdat het helemaal ingedrukt zit als je vrijwel nieuwe blokken hebt. Ik heb dezelfde auto en heb dit probleem zelf ook al eens gehad alleen minder erg.
14 jaar
Oke, wat jij wil....
[quote=Hans4040]Oke, wat jij wil....[/quote]
Dan moet je wel meteen het plaatje erbij posten anders weet ik niet welk rubber je bedoelt en krijgen we spraakverwarring :-)
14 jaar
sorry nico...ik was nog op zoek naar een plaatje om het wat duidelijker te maken.
Het doel van dat rubber, wat om de zuiger heen zit, is niet alleen zorgen dat de zuiger door de hydraulische druk naar buiten gaat,
maar ook weer terug.
Daarom is het van belang dat de zuiger EN de cilinder brandschoon zijn en dat er tijdens montage remmenvet gebruikt wordt, van bv ATE.
Hopende dat ik hiermee wat duidelijker ben..
mvg,
Hans.
Hans, Nico,
Ik heb ook wat zitten zoeken hoe het precies werkt. Dat afdichtingsrubber heeft twee funkties. Een om af te sluiten en twee om de zuiger iets terug te trekken na het remmen. Omdat de geleidingsstangetjes na een grondige schoonmaakbeurt prima schuiven moet het wel het niet terugkomen van de zuiger zijn. Zit niets anders op de remtang te demonteren en van nieuwe rubbers te voorzien. Leuk klusje maar niet zo goedkoop omdat zo'n setje rubbers welliswaar voor beide zijden bijna 100 euro kost. Dat is dan wel origineel maar een ander merk weet ook aardig wat het mag kosten. Iets er bij en je hebt onderhand een geheel nieuwe remtang, dat is dan maar voor een kant, maar ja ik heb het probleem ook alleen maar links voor. Zit te twijfelen dus elk goed advies is welkom.
14 jaar
Rep setje heb je voor 30,=
kijk even hier: http://www.onderdelendirect.nl/mazda/323...
Nog even dit. Is het wel verstandig de remleiding met een geprepareerde griptang af te knellen?
Kan die slang dat wel aan?
14 jaar
beter niet doen, en remolie verversen kan nooit kwaad
[quote=conradus]Nog even dit. Is het wel verstandig de remleiding met een geprepareerde griptang af te knellen?
Kan die slang dat wel aan?[/quote]
Niet te hard knijpen. Ik heb zo'n tang al een aantal keer zonder problemen gebruikt. Volgens mij zijn die tangen ook kant & klaar tekoop maar het is op de een of andere manier geen bekend stuk gereedschap. Ik kan me aan de andere kant haast niet voorstellen dat een garage voor het minste geringste alle remmen gaat ontluchten.
Met dit tooltje kan het overigens ook:
http://www.frost-auto.nl/?p=productsMore...
14 jaar
Met Nico eens...geen probleem, en zeker niet met een daarvoor ontwikkelde slangklem.
mvg,
Hans.
ik ben bij het dichtknijpen van remslangen toch altijd een beetje huiverig voor beschadiging binnenin bv loskomen tussen de twee lagen met dicht zitten tot gevolg( en weer slepende remmen), maar iedereen is er vrij in
ik gebruik waar mogelijk een dopje (bij voorbeeld een dopje van het ontluchtingsnippeltje) om de leiding dicht te houden en ontluchten is ook niet zo een probleem zolang je maar van het rempedaal afblijft
Ik heb de remklauwen losgemaakt.
De zuigers m.b.v. perslucht uit de cilinders gedrukt.
Zuigers waren behoorlijk aangeroest.
Schoongemaakt en nieuwe rubberen ringen geplaatst.
Alles weer in elkaar gezet, ontlucht en hij remt weer fantastisch zonder warm te lopen.
Het vrijelijk bewegen van de zuiger is en vooral het terugduwen ervan door de rubberen ring zorgt ervoor dat de remblokken niet meer aanlopen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar