Sinds enkele maanden is mijn auto meer brandstof gaan verbruiken, ondanks een onveranderde rijstijl en gereden afstanden per dag. Van 1:16 naar 1:13 à 14.
Bij het optrekken tijdens het rijden na en oprit of bij het inhalen zie ik via de achteruitkijkspiegel dan ook flinke rookpluimen achter de auto.
De garage waar ik vaker kom heeft via hun diagnose apparaat alleen een storing bij de EGR-klep waargenomen en heeft mij toen 2 bussen diesel Forte fuel conditioner op een volle tank laten doen en de motor gedurende de ritten, als de motor al warm was, een poosje op 4000 toeren laten rijden. Dit heeft echter niet geholpen. Toen was het advies de EGR-klep te vervangen.
Aangezien deze klep niet goedkoop blijkt te zijn heb ik eentje op de sloop gekocht en gemonteerd, maar het resultaat bleef ongewijzigd.
Ook is mij opgevallen dat ik vaker motorolie moet bijvullen. De auto start en rijdt verder normaal, geen vermogensverlies of onregelmatig draaien.
Heeft iemand op dit forum enig idee waar ik de oorzaak hiervan zou moeten zoeken??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probeer eens of je een plaatje tussen de EGR klep en het motorblok kunt plaatsen. Het storingslampje zal ongetwijfeld gaan branden maar je kunt dan in ieder geval goed controleren of het roken komt doordat de EGR open blijft staan.
2 Jaren geleden had ik geprobeerd om een plaatje tussen de klep en het blok te plaatsen maar toen ging het lampje branden en heb ik het plaatje direct weer verwijderd.
Ik zat te denken om de vacuümslang los te koppelen en dicht te stoppen, dan kan de klep toch ook niet opengaan of niet?
14 jaar
Slang los halen resulteert in hetzelfde: lampje aan.
Het enige wat zou kunnen werken (hoeft niet maar KAN) is een plaatje met 1 of 2 gaatjes van 6-8 mm er in.
[quote=oldford]Slang los halen resulteert in hetzelfde: lampje aan.
Het enige wat zou kunnen werken (hoeft niet maar KAN) is een plaatje met 1 of 2 gaatjes van 6-8 mm er in.[/quote]
Kun je mij ook vertellen wat voor materiaal ik voor het plaatje kan/mag gebruiken?
14 jaar
[quote=rkps]2 Jaren geleden had ik geprobeerd om een plaatje tussen de klep en het blok te plaatsen maar toen ging het lampje branden en heb ik het plaatje direct weer verwijderd.
Ik zat te denken om de vacuümslang los te koppelen en dicht te stoppen, dan kan de klep toch ook niet opengaan of niet?[/quote]
Daar gaat het niet om. Wat jij wil weten is of de EGR niet lekt. Dat kan alleen met een dicht plaatje.
Je kunt later altijd nog een plaatje met gaatjes plaatsen, maar dat helpt je nu niet om je probleem te achterhalen.
14 jaar
zijn de verstuivers niet versleten? heeft auto roetfilter? volgens mij niet weet niet zeker. zo ja wordt de goede olie dan wel gebruikt? als dat niet het geval is slipt het roetfilter dicht en blijft de motor regeneren. Waardoor hij dus alleen maar extra diesel inspuit om het roetfilter open te houden
Maar verstuivers willen ook wel is sneuvelen
Ik heb na 2 dagen rijden met de vacuumslang eraf geen verschil gemerkt, behalve dat ik minder, zo niet geen rookpluimen meer zag via de acheruitkijkspiegel. Wel gingen de motormanagement en antisliplampje branden. De verbruikswaarden van de boordcomputer bleven hoog aanwijzen. Ik heb toen de zaak gereset en heb afgelopen dinsdag de verstuivers eruit gehaald en laten nazien bij een dieselspecialist. Die merkte op dat de koperen afdichtringen onderaan de verstuivers inmiddels door mazda vervangen zijn door andere ringen. De oude ringen zagen er ook raar uit en hadden veel speling op de verstuiver. De verstuivers zaten trouwens erg vast in de kop en vol met carbon. Na weer 2 dagen rijden inmiddels geen verbetering qua verbruik via de boordcomputer ontdekt. Ik heb nu een afspraak met de garage om de verstuivers softwarematig in te regelen. Ook heb ik de oude originele egr-klep aan de vacuumslang gehangen met een stationair draaien motor en de klep ging mooi omhoog. Nu vraag ik mij af of dat wel zo hoort dat bij een stationaire draaiende motor de klep open dient te staan, of wordt dit door de electronica middels de aansluiting bovenop de klep geregeld, want ik kan daar niks over vinden in de manual. Om toch nog meer testen te doen ben ik van plan om toch maar een plaatje ertussen te monteren en weer een poosje te rijden, alleen moet ik eerst eentje maken.
Ps. er zit geen roetfilter in de uitlaat.
14 jaar
Kennelijk is de EGR klep in orde. Wat wel een probleem is, is dat de brandstof kennelijk niet goed verbrand.
Dit kan aan de verstuivers liggen, luchtfilter, turbo of aan de brandstof. Probeer eerst eens BP of Shell te tanken (gewoon de normale diesel) en kijk of het verbruik veranderd. Vervang ook eens het luchtfilter.
14 jaar
Ik heb vanavond alle filters vervangen en de olie ververst. Verbruik is nog niks veranderd volgens de boordcomputer. Ik tank 9 van de 10 keren Shell.
14 jaar
Afgelopen maandag avond heb ik de egr-klep met een plaatje afgedicht. Dinsdag op en neer naar het werk gereden en 's avonds bij het wegrijden begonnen de lampjes van de motormanagement en de antislipregeling te branden. Tot en met vanavond is de verbruikswaarde op de boordcomputer ongewijzigd gebleven, maar ik zie geen roet meer uit de uitlaat komen als ik snel optrek.
Kan het branden van de lampjes enig kwaad en is er een andere mogelijkheid om te resetten dan de minpool loskoppelen en de rem een poosje ingetrapt te houden?
Ik wil het plaatje van een klein gaatje voorzien en dan de boel resetten.
Wat is trouwens de voordeel van het afsluiten of vernauwen van de doorgang van de egr-klep?
14 jaar
Inmiddels is de auto vorige week maandag bij de mazda garage geweest om de computer uit te lezen waarbij men dit heeft gedaan:
"Uw auto is bij ons aangeboden om te controleren op foutcode's, de correctie factoren verstuivers en naar uw zegge een verbruik van 1:13,5.
Betreffende de PCM, foutcode's waren niet aanwezig, de correctiefactoren zijn aangepast ook is er een PCM (motorregelcomputer) software update uitgevoerd.
PCM software update mbt de mogelijkheid dat de emissie van CO en HC kunnen toenemen naarmate de kilometerstand oploopt."
Dit alles heeft geen verbetering gegeven mbt het verbruik en men zegt daar het volgende over:
"In uw e-mail kan ik lezen dat uw verbruik momenteel is : 1:14 à 14,5 vergeleken met November 2006 - 16km/liter
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
eenafwijking te zoeken is mbt motortemperatuur, indicatie koelvloeistoftemperatuur waardoor PCM een andere inspuiting hanteert.
Het probleem met de brandplaatjes isook niet onbekend voor mij, echter inhoudt dat alle lekkage via de brandplaatjses rechtstreeks in het smeersysteem van de motor komt met als gevolg het dicht slippen van de oliezeef, kanalen e.d., hetgeen ook inhoudt dat hierdoor de smering / koeling van de motor minder wordt.
Motorconditie zoals klepspeling, distributie timing e.d ?"
Intussen heb ik ook de airco opnieuw laten vullen omdat de auto erg inhield bij een ingeschakelde airco toen ik de auto had afgehaald.
Gaarne jullie mening over deze uitleg, want nu weet ik het niet meer :=(
14 jaar
Correctie waarde verstuiver zegt niet altijd alles, als je het goed wil doen zal je de verstuivers moeten laten beoordelen door een diesel specialist.
Ook kun je vragen bij de mazda garage of ze een brandstofretour lek test willen doen.
[quote=robertverbeek]Correctie waarde verstuiver zegt niet altijd alles, als je het goed wil doen zal je de verstuivers moeten laten beoordelen door een diesel specialist.
Ook kun je vragen bij de mazda garage of ze een brandstofretour lek test willen doen.[/quote]
Zie mijn bericht van 17-06, de verstuivers zijn al door en specialist doorgemeten en afgesteld.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar