auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 121: Houd in en schokt als je een bepaalde snelheid wil aanhouden

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i

Hallo,

Ik heb de stappenmotor en de LHM gewisseld (nieuwe geen sloop) en nu na 50km ongeveer te hebben gereden doet zich het probleem voor dat de auto vaker in houd als ik bijvoorbeeld 45 in de 3 wil rijden hij begint dan te stotteren / schokkende beweging als je rijd alsof hij geen benzine krijgt en dan wel weer. Hij slaat ook vaker af.

Moeten de onderdelen en het ECU nog aan elkaar wennen? Dus ingereden worden voor de juiste afstelling zo ja hoeveel km normaliter?


Bij voorbaat dank.

Geplaatst door

Mazda 121 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de foutcodes gelezen?? en zo nodig gewist..

Het wisselen van de stappenmotor(stationair toerental) en de LMM zal niet voor niets gedaan zijn. Is de juiste LMM geplaatst??? Wat was de reden??

Deze waren defect / vuil. Ik heb het ECU niet gereset.

Mazda 121 0

11 jaar

Doe dat eerst maar eens.. En als de storing zich weer lang genoeg voordoet, kun je opnieuw de foutcodes uitlezen en aan de hand ervan verder diagnose stellen.. Een veel gemaakte denkfout is het idee dat de foutcode's een defect aan in het onderdeel aangeven. De fout code signaleert echter meestal dat de werking van dat onderdeel wat niet in overeenstemming is met wat er normaliter gebeuren moet.

Ok ik was al van plan hem even te resetten en dan stationair warm te laten lopen. Ik weet dat de werking van dat onderdeel dan niet juist is maar dat kan ook komen door een kabelbreuk bijvoorbeeld.

Mazda 121 0

11 jaar

Stationair warm draaien hoort al 40 jaar niet meer.. Gewoon gaan rijden, beter voor de auto en het milieu...

Dat word toch vaker nog gezegd om het stationair toerental in te leren na een reset de andere meetinstrumenten word dan ook enigszins al ingeleerd.

Mazda 121 0

11 jaar

Ik heb hem gereset en het probleem lijkt meteen opgelost. Ik zie wel hoe de motor verder loopt. De eerste 40km zonder reset deed hij het ook goed maar niet 100% daarna kwam het probleem volledig terug. Het zal wel aan het gebeugen van het ECU hebben gelegen.

Mazda 121 0

11 jaar

Stationair toerental wordt gemeten door de ecu. Afhankelijk van de motor temperatuur en de mate waarin de motor wordt belast, weet de ecu of het huidige toerental omhoog of omlaag moet. Ook kan er geconcludeerd worden dat het correct is.. De benodigde stappen worden dan gemaakt..Onderscheid valt te maken tussen stappen en stapjes..De stappenmotor is daardoor behoorlijk snel...setten gebeurt eigenlijk elke keer als de ecu onder spanning komt te staan. Er worden dan stappen gemaakt, waardoor bv de stappenmotor helremaal sluit. De ecu weet hoeveel stappen er nodig zijn om helemaal open te komen. Omdat hij weet dat hij nu helemaal gesloten is, weet hij hoeveel stappen er nodig zijn om de ideale stand te bereiken... Die ideale stand is natuurlijk steeds een andere. Afhankelijk van het, door de fabrikant gekozen, patroon kan dat de laatst bekende of een bv gemiddelde van de laatste 10 standen zijn. Of een andere door de fabrikant bedachte stand. Vuil, wat er voor kan zorgen dat tijdens het setten de uiterste (mechanische standniet bereikt wordt kan roet in het eten gooien. Net als vernauwingen in het stelsel welke niet door de stappenmotor, maar door olie of bagger worden veroorzaakt.

Met het wissen van de zg foutmeldingen, wis je ook het deelvan de ecu waarin de zg noodloop procedure is opgeslagen.. De noodloop is bedoeld om bij defecten er voor te zorgen dat de motor blijft draaien... Door sommige functies uit te schakelen.
[quote=Mazda 121]Dat word toch vaker nog gezegd om het stationair toerental in te leren na een reset de andere meetinstrumenten word dan ook enigszins al ingeleerd.[/quote]

[quote=cor van jaarsveld]Met het wissen van de zg foutmeldingen, wis je ook het deelvan de ecu waarin de zg noodloop procedure is opgeslagen.. De noodloop is bedoeld om bij defecten er voor te zorgen dat de motor blijft draaien... Door sommige functies uit te schakelen.[/quote]
Dus als je bij een nieuwe auto één keer de foutcodes wist dan komt de noodloop nimmer meer terug?
Want als de procedure gewist is kan deze niet meer uitgevoerd worden.
Kennelijk heb jij andere ecu's gezien dan wij.
De procedures (meervoud) voor noodloop staan natuurlijk gewoon bij de andere procedures in het programma-geheugen. Het enige dat je eventueel extra zou kunnen wissen zijn de zelf-lerende waardes.
Maar gezien de leeftijd van deze auto zal dat wel apart moeten gebeuren m.b.v. dealer diagnose apparatuur.

oldford 0
badge

11 jaar

Je, kunt het lezen zoals je wilt. Maar de noodloop moet na reparatie beeindigd worden. dat bedoelde ik te melden... Gelukkig is het geen commodere 64. Daar moest elke keer opnieuw elk programma geladen worden...

Hij deed het perfect de eerste 20km nu zijn ze weer terug de klachten. Kan het zijn dat deze motor / ecu opnieuw is aan het inleren? Je verneemt wel vaker dat je even een 50 km moet inrijden. Kun je het ECU niet op andere wijze uit de noodloop halen dan met appertatuur normaal is dat toch gewoon even ontkoppelen van de accu.

Mazda 121 0

11 jaar

Ik ga ervan uit dat je het ecu gewoon reset door de stroom los te koppelen dat dat met apperatuur moet lijkt mij eerder iets voor nieuwere auto's daar die complexer kunnen zijn onder andere. Voorts denk ik dat de auto nog is aan het bijleren en dat hij wat teveel benzine krijgt op sommige momenten zal wel een kwestie van tijd zijn.

Mazda 121 0

11 jaar

Misschien gaat de motor dan juist weer opnieuw in de noodloop procedure functioneren. Intussen zijn er hoogstwaarschijnlijk opnieuw fouten geregistreerd in het geheugen van de ecu.
Die fout(en) kunnen een electrische of mechanische oorzaak hebben. Zoals je zelf al meldde bv de benzinetoevoer...

Hieronder het principe van de brandstof toevoer.

Tijdens het starten en daarna, zolang de motor draait, pompt de electrische benzine pomp de brandstof rond.

Er wordt druk opgebouwd in het brandstof circuit. Een soort variabel overdruk ventiel (brandstofdruk regelaar) zal bij het overschrijden van de maximale toegestane druk open gaan. en de brandstof loopt via de retour terug in de tank. Meestal komt het er op neer dat altijd de maximale druk op het systeem staat.

De maximale druk van de regelaar is veelal variabel. Een vacuumdoos , aangesloten op het inlaatspruitstuk, beinvloedt de kracht van de veer in de overdrukklep.

Die klep is, net als de injecteur(s), aan het einde van de brandstoftoevoer geplaatst en ergens in de leiding is het brandstof filter geplaatst.

Afhankelijk van het systeem ,mulitipoint/monopoint, injectie. worden de injecteurs door de Ecu bediend, naar gelang de ecu het nodig vindt de injectijd langer of korter, of zelfs nihil te maken. In ieder geval is de hoeveelheid gepompte brandstof veel meer dan de motor nodig heeft.

Een bijna verstopt filter of op andere wijze verstopte toevoer zal er voor kunnen zorgen dat de brandstof druk te laag is (wordt)
De hoeveelheid geinjecteerde brandstof is daardoor veel minder dan wat de ecu bedoelt.. (inhouden)

Het testen van de correcte werking van het circulatie systeem van de brandstof doe je als volgt.

Sluit een T stuk met erop een manometer (max 10 of 15 bar) aan op de brandstof leiding.
Laat de motor (stationair) draaien.
Je leest nu de druk af op het brandstof systeem. Deze moet vergeleken worden met de druk welke door de fabrikant is voorgeschreven.
Met een tang knijp je nu , van de drukregelaar, de vacuumslang dicht en je maakt de slang los van de membraamdoos. De druk zal nu ongeveer een halve bar hoger worden. De doos werkt correct..
teruggeplaatst knijp je nu met de tang de retour dicht.. De druk zal nu snel oplopen. Als de druk het dubbele wordt van het voorschrift is de benzine pomp goed....
PAS OP, die druk (tijdens het dichtknijpen van de retour) zal snel oplopen. Dus bij het bereiken van het dubbele van de maximale druk de tang loslaten. Veel meer druk kan het systeem (pomp) niet aan, en schade kan (zal) dan het vervolg zijn...

We stoppen de motor. We verwijderen de meter. De toevoerslang hangen we in een beker of fles met minimale inhoud van 1 liter.. We starten nu de motor rond. Er moet tijdens het starten een behoorlijke stroom brandstof in de fles komen. na 10 tot 20 seconden moet dat een halve liter zijn.. zo nee, toevoer is verstopt.

Dat kan het niet zijn want de symptomen zijn af en toe daar en soms loopt hij goed en ook goed stationair. Men zou verwachten bij een vernauwing of verstopping dat dit constant zou zijn.

Mazda 121 0

11 jaar

[quote=cor van jaarsveld]Laat de motor (stationair) draaien.
Je leest nu de druk af op het brandstof systeem. Deze moet vergeleken worden met de druk welke door de fabrikant is voorgeschreven.
............
knijp je nu met de tang de retour dicht.. De druk zal nu snel oplopen. Als de druk het dubbele wordt van het voorschrift is de benzine pomp goed....[/quote]
Dit is DE manier om foutcodes te veroorzaken. Met de dubbele druk wordt er veel te veel brandstof ingespoten.
De ecu zal dit proberen te corrigeren met de fuel trim, maar loopt geheid tegen de limiet aan.
Dat is als de motor niet verzuipt en afslaat.

Ik zou de meting doen ZONDER dat de motor loopt.

oldford 0
badge

11 jaar

De zg opbrengst meting zal het uitwijzen. zwevend vuil kan zich ophopen in een vernauwing. ook kan de aanzuigleiding na verloop van tijd bv dichtklappen. Oldford meldde dat de testen met stilstaande motor moeten gebeuren. Ik prefereer het met lopende motor te doen. Je moet de ecu na afloop toch resetten. De kans op sluiting, door per ongeluk de verkeerde contacten te verbinden is er niet, net als het risico op vonken in de buurt van brandbaar mengsel. De leidingen worden immers losgemaakt. [quote=Mazda 121]Dat kan het niet zijn want de symptomen zijn af en toe daar en soms loopt hij goed en ook goed stationair. Men zou verwachten bij een vernauwing of verstopping dat dit constant zou zijn.[/quote]

Als het vuil uit de tank is zou je er met een volle tank waarschijnlijk geen last van hebben dat valt te proberen verder is het zo dat als een leiding dichtklapt deze dat doet bij een bepaalde zuigkracht / druk hetgeen wil zeggen dat ik in de hoge toeren er eerder last van moet hebben omdat je dan meer druk hebt dus ook dat is niet logisch. Het benzine filter is 10.000km geleden vervangen dus daar ligt het probleem ook niet.

Ik gok dan op een verstopping in de tank door zwevend vuil. ik zal hem eens volgooien ipv max 1/4 en eens kijken of het dan beter gaat. Vreemd vind ik dat hij na een reset de eerste 20km wel goed rijd maar dat zou dan kunnen komen omdat hij iets meer benzine geeft voordat het ecu de fijnafstemming regelt.

Zwevend vuil in de tank zou een oorzaak kunnen zijn logischerwijs. Het brandstoffilter ook nog als dit nu enigszins verstopt zit door het vuil wat bovenop de benzine dreef.

Ik tank hem eens vol en kijk wat er gebeurd het brandstoffilter kan ik loshalen en eens erdoorheen blazen als dat verstopt is merk je het wel een beetje is niet erg want dan zou het ECU dat moeten bijregelen daar een verstopping constant minder benzine door laat en niet af en toe. Dit kan komen door stukjes vuil die hem even blokkeren.

Als het dat niet is ga ik hem wel uitlezen zo een apparaatje kost maar een 50 euro nieuw met boekje waar de betekenis van de foutcodes instaan.


Aanvulling:

Ik heb zojuist met een volle tank gereden en het probleem bleef zich voordoen het is dus geen zwevend vuil in de tank dat drijft en word de leiding ingezogen als hij bijna leeg is dat is ook waarom het zweeft anders ligt het op de bodem het kan ook fijn vuil zijn van de bodem wat door die aanzuiging begint te zweven dus 100% uitgesloten is het niet dan zou ik de tank moeten demonteren en schoonmaken.

Ik heb op de terugweg het ECU gereset en het probleem was weer opgelost alleen als hij van rijden naar stationair moet valt hij bijna uit en dan loopt hij goed. Af en toe merk je het nog een kleine beetje dan. (Het probleem doet zich alleen voor in de lage toeren dus vuil in de tank is onwaarschijnlijk dan zou hij dat in de hoge toeren waarschijnlijk (niet 100% zeker) ook doen. Als ik in de 2 20 of 30 wil rijden dat gaat niet maar 50 is geen probleem. Hij doet het in alle versnellingen maar in de 1,2 en 3 het ergste de 4 en 5 zijn rijdbaar of hebben geen last ervan.

Het kan komen door tal van verscheidene zaken ik denk eerder aan de MAP sensor of de Lambda sonde dan vuil in de tank en een dichtklappende leiding is 100% uitgesloten. De LHM en stappenmotor kunnen het ook niet zijn deze werken 100% en zijn nieuw, benzinefilter andere filters en bougi's zijn ook 10.000km geleden vervangen op het oliefilter na die een aantal 1000 later.

Als je het ECU reset komt het in de opstartprocedure waarin je normaal gesproken iets meer benzine verbruikt dus ook krijgt geleverd naar de motor. Na een 20 tal kilometer heeft het ECU genoeg data verzameld en gaat een berekening maken daarna komt het probleem dus weer terug. Er zal waarschijnlijk een onderdeel zijn wat niet 100% werkt.

Wat het nu is kan ik eventueel vaststellen middels een uitlezing van het ECU waarvoor ik volgend apparaat bestel: http://www.diagnoseapparatuur.nl/motorma...

Indien opgelost zal ik de oplossing ook plaatsen.

Mazda 121 0

11 jaar

Ik zou nog wel 20 andere varianten kunnen noemen, welke er voor kunnen zorgen dat de brandstof druk na enige tijd minder wordt.. Ik zeg niet dat het de reden is, maar de storing wijst in dat soort richting... Om het voor 100 % uit te sluiten, kun je gaan rijden met de manometer aangesloten op de brandstofgallerij. blijft de druk intact tijdens het inhouden, dan kun je dat afstrepen.. Maar zelfs dan kun je nog niet uitsluiten dat brandstofgebrek de oorzaak is. BV omdat op dat moment bv water in de brandstof de correcte werking van injecteurs belemmerd.

Waarom 3 garages geen (universele) tester hebben kan ik niet beoordelen. Als minstens 1 van hen deze wel heeft gebruikt, Maar de tester niet met de ecu kon communiseerde, hoop ik dat deze het wel doet.. ook de diagnose stekker kan een defect hebben. succes ermee.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-diverse...

dit is een veel goedkopere oplossing om uit te lezen en de fout codes kun je gewoon via googel vinden

http://www.qooqle.nl/?q=obd2+code+list+....

ulbert 0

11 jaar

Ik heb het door mij genoemde apparaat in Hong Kong besteld voor 26 euro incl. verzendkosten. Dat is veel uitgebreider dan de door jouw aangeboden oplossing die is enkel voor het uitlezen van foutcodes.

Mazda 121 0

11 jaar

en welke is dat dan daar ben ik benieuwd naar zou je dat willen schrijven alvast bedankt

ulbert 0

11 jaar

Dit is het apparaat. http://www.diagnoseapparatuur.nl/motorma...
Hier heb ik besteld: http://www.ebay.com/itm/151112143414?ite...

Betalen kan met Paypal of creditcard.

Mazda 121 0

11 jaar

dank u wel voor de info

ulbert 0

11 jaar

Graag gedaan.

Mazda 121 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.