Hallo!
een vreemd probleem met mijn MX-3 v6 uit 1991. Een paar maanden nadat ik hem kocht moest ik de accu vervangen (startte niet meer). Niets geks, accu's gaan nou eenmaal stuk na verloop van tijd.
Echter, na een paar maanden was mijn accu weer stuk! Gelukkig kon ik deze dure Varta onder garantie omruilen. Ik dacht dat ik een slecht exemplaar te pakken had, en reed met mijn nieuwe Varta weer nietsvermoedend enkele maanden rond.
TOTDAT vorige week weer mijn auto niet startte. Uit nood heb ik even een goedkope merkloze accu erin gezet om thuis te komen. Deze nieuwe accu heeft het slechts 4 dagen volgehouden. Daarna startte hij zelfs met startkabels niet meer.
De accu's die ik leeg uit de auto haal zijn zo ernstig beschadigd dat mijn intelligente lader/druppelaar ze ook niet meer op wil laden (het lampje 'polen verkeerd-om' brand op de acculader).
Vanavond ben ik even aan het meten geslagen. De accu zonder draaiende motor geeft +/- 13V af, maar als ik de lampen aandoe daalt het langzaam. Dit is een goede indicatie dat de accu slecht is. Met draaiende motor (gestart met startkabels toen het nog lukte) is de laadspanning 14.4V. De dynamo en gelijkrichter lijken dus OK.
Als de auto uit staat (dus sleutels in mijn broekzak) trekt de auto 60mA.
Dit kan de accu nooit binnen enkele dagen leeg trekken. Als ik de plafondlampjes aanzet schiet dit naar 800mA (da's ongeveer 10 Watt bij 13V). Lijkt me redelijk klinken, dus ik maak geen meetfouten.
Mijn grote probleem is momenteel dus: de laatstroom is goed, en er is geen lekstroom. Wat is nu de conclusie?
Suggesties zijn welkom, ik ben het spoor een beetje bijster..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meet eens met een led tester eens de polariteit van de accu en de dynamo???
maffe ingeving
maar ja
Ik zie op mijn multimeter dat de polariteit goed is, anders had er wel -14.4V gestaan denk ik?
Toch bedankt, meer suggesties zijn natuurlijk welkom.
17 jaar
als je de dynamo irem loshaalt
en deaccu pool losmaakt en de mm hiertussenn zet en dan langzaam de dynamo draait
wat meet je dan
de dynnamo wel langzaam een slag rond draaien
ik zou nog eens een paar keer lekstroom meten.
misschien dat er ergens een relais af en toe blijft hangen.
een accu gaat iig niet uit zichzelf leeg.
ergens moet er dan een gebruiker aanstaan...
toevallig zware audio-installatie?
17 jaar
Uit je schrijven lees ik nergens hoeveel ampere hij bijlaadt.
Wel 14,4 volt maar hoeveel amp. bij een lege accu en bij een volle.
Lijkt mij toch eens het controleren waard.
succes
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar