Hallo,
Ik rijd een Mazda 5 2.0 CITD uit 2006. Nu had ik vanochtend het volgende probleem. In de auto ging ineens het motormanagment lampje branden en de motor had ineens veel minder vermogen. Ook ging het DPF lampje knipperen.
Uit laten lezen bij de Mazda dealer in Oosterhout. Ze hadden het eroverom hem dan te regenereren. Storing gereset maar probleem niet opgelost. Toen begonnen dezelfde lampjes weer te knipperen en te branden. Weer uit laten lezen en toen vertelde ze me ineens dat de turbo overleden was. Ik vertrouw het niet helemaal. Iemand suggesties wat er aan de hand kan zijn??? Toch eerst maar laten regenereren?
Gr Patrick.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je welke foutcodes er zijn uitgelezen?
Wat zegt het instruktieboekje over knipperend DPF lampje? Geforceerd regenereren?
Rijd je veel korte stukjes?
[quote=oldford]Weet je welke foutcodes er zijn uitgelezen?
Wat zegt het instruktieboekje over knipperend DPF lampje? Geforceerd regenereren?
Rijd je veel korte stukjes?[/quote]
Bij de Mazda dealer weet ik niet welke foutcodes er gezien worden. Bij mijn eigen garage heeft ie 2 maal foutcode P 0106 gemeten met als storing omschrijving: Absolute druksensor inlaat, onaannemelijk signaal.
En er wordt de laatste tijd inderdaad veel korte stukjes gereden.
13 jaar
Die P0106 geeft aan dat er iets niet klopt met het signaal van de map-sensor (meet de turbodruk).
Kan zijn dat deze afwijkt van de barometrische druk of onlogisch laag of veel te hoog is.
Exacte uitleg verschilt nog wel eens per fabrikant. Maar daar moet wel wat aan gedaan worden.
Zonder meer de turbo de schuld geven is wat kort door de bocht.
Daar moet voor worden proef gereden met aangesloten uitleesapparatuur om te zien wat er aan de hand is.
Als je veel korte stukjes rijdt kan het regenereren van de DPF wel eens niet lukken of te vaak afgebroken worden.
Een stuk snelweg met een hoger toerental (bewust 1 of 2 versnellingen lager) kan dan uitkomst bieden.
[quote=patje1505][quote=oldford]Weet je welke foutcodes er zijn uitgelezen?
Wat zegt het instruktieboekje over knipperend DPF lampje? Geforceerd regenereren?
Rijd je veel korte stukjes?[/quote]
Bij de Mazda dealer weet ik niet welke foutcodes er gezien worden. Bij mijn eigen garage heeft ie 2 maal foutcode P 0106 gemeten met als storing omschrijving: Absolute druksensor inlaat, onaannemelijk signaal.
En er wordt de laatste tijd inderdaad veel korte stukjes gereden.[/quote]
Instruktieboekje geeft aan dat je minimaal 15 min met een minimaal toerental van 2500 moet gaan rijden om de regeneratie te starten, meerdere malen gedaan maar dat gebeurd niet. Maar het rare is dat het vermogen weg blijft, kom op de snelweg nu met moeite op 120km/h
13 jaar
[quote=oldford]Die P0106 geeft aan dat er iets niet klopt met het signaal van de map-sensor (meet de turbodruk).
Kan zijn dat deze afwijkt van de barometrische druk of onlogisch laag of veel te hoog is.
Exacte uitleg verschilt nog wel eens per fabrikant. Maar daar moet wel wat aan gedaan worden.
Zonder meer de turbo de schuld geven is wat kort door de bocht.
Daar moet voor worden proef gereden met aangesloten uitleesapparatuur om te zien wat er aan de hand is.
Als je veel korte stukjes rijdt kan het regenereren van de DPF wel eens niet lukken of te vaak afgebroken worden.
Een stuk snelweg met een hoger toerental (bewust 1 of 2 versnellingen lager) kan dan uitkomst bieden.[/quote]
Dat de Mazda dealer te turbo als overleden beschouwt vondt ik ook wat overdreven dus vandaar dat ik hier om hulp vraag. Hij gaat, helaas pas a.s. donderdag, naar een dieselspecialist om hem helemaal goed uit te laten lezen dus het is nu even afwachten wat hij als diagnose stelt. Hopelijk valt het mee....
13 jaar
Je hoeft niet iedere keer te citeren. Je kunt rechtstreeks in de witte box onderaan antwoorden.
Dat het motor-vermogen beperkt is met een actieve foutcode op de map-sensor is wel aannemelijk.
De motor-ecu denkt dat de sensor defect is en kan daardoor de maximale turbodruk niet verantwoord regelen.
Dus wordt de turbodruk laag gehouden, dan kan er niets fout gaan.
Mogelijk wil het regenereren daarom ook niet starten.
Maar voor hetzelfde geld is de DPF te veel verstopt en wordt er daarom niet meer geregenereerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 5 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar