Mazda 6: Inhouden / stotteren bij deellast

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v (mot.lfd 1999cc 104kw)

De mazda 6 van een bekende van mij heeft last van inhouden, stotteren, bokken bij het rijden in deellast op constante snelheid.
Zodra de auto met een constante snelheid rijdt voel je dat de auto "hikt" en dit is vrij storend. Bij vollast en het rijden van hogere constantesnelheden (100 / 120 km/u ) is het probleem niet aanwezig. Zodra er een aanhanger of caravan achter wordt gehangen is het probleem ook niet aanwezig. Bij het uitlezen komen geen foutmeldingen naar voren en de plaatselijke Mazda dealer weet het ook niet omdat de computer niets aangeeft maar doet geen enkele moeite om het probleem te onderzoeken/verhelpen

De onderstaande zaken heb ik al vervangen:

Bougies (klacht voor een week weggeweest)
Bougiekabels (geen effect)
Luchtmassameter (geen effect)
Bobine (geen effect)
Lambdasonde (geen effect)
EGR klep gereinigd en later afgedopt (geen effect)
Gasklephuis en gasklep gereinigd (geen effect)
Injectorenreiniger en kleppenreiniger toegevoegd
Alle slangen nagekeken en de twijfelachtige vervangen
getankt met octaangetal van 98 ipv 95 (klacht voor een week weggeweest)

Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn ?

Assink

Geplaatst door Assink (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

marcelw7083 (0), 13 jaar geleden

zoiets had een collega ook met een mazda, dat bleek door een defecte temperatuursensor te komen

necfan (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi thomas

hoe is de klepspeling deze zijn te stellen moet elke 90000 km gecontroleerd worden

gr van martijn

Peter8888 (0), 13 jaar geleden

Vandaag is voor mij het zelfde probleem opgelost bij de dealer. wat bleek de klepspelling was niet juist afgesteld.
Drie kleppen stonden te strak en een gescheurde luchtfilter slang is vervangen. De scheuren waren voor mij niet echt zichtbaar zaten aan de onder kant.
Gr Peter

velde (0) PRO, 13 jaar geleden

Thomas,

Hoe staat het met deze auto. wij hebben nl. hetzelfde probleem met deze auto. Bij 2200tpm voel je de hele carosserie trillen.

Gr,
Arno

Assink (0) PRO, 13 jaar geleden

Helaas is het probleem nog niet gevonden. De klepspeling is goed. De onderstaande zaken uitgezocht/getest maar nog geen goede diagnose gevonden.

- 4-gas meting: onverbrande gassen 0
- Vacuümslangen zijn gecontroleerd en vervangen
- Kompressie goed
- Klepspeling goed
- Luchtinlaatslang geen lekkage
- Inlaatspruitstuk geen lekkage
- Uitlaatsysteem is gasdicht
- Bougies vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Bobine uitgewisseld
- Lambdasonde uitgewisseld
- Luchtmassameter uitgewisseld
- Klopsensor uitgewisseld"
- EGR-klep gereinigd (en ook afgedopt geweest)
- Gasklephuis gereinigd

necfan (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi thomas

is er bij de importeur geen klacht iod bekend?
evt een update van het motorregelapparaat.
ps is het een schakelbak of automaat

gr van martijn

Assink (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij de importeur is ook geen dergelijk probleem bekend, het is geen mazda 6 eigen probleem maar een uniek probleem voor deze auto.
Het betreft een schakelbak.

Foutcodes die zijn ontstaan:
P0301 - Cylinder 1 One Misfire Detected
P0171 - System to Lean (Bank 1)

Echter zijn de foutmeldingen maar enkel terwijl het probleem continu aanwezig is.

Ik vermoed zelf dat er op een of andere manier een te arm mengsel is bij deellast, maar wat de reden er van is.....

Jack T (0) PRO, 13 jaar geleden

Het lijkt erop dat de injector van de 1ste cilinder niet fris meer is.
Demonteer alle 4 injectors en laat ze testen.

Gr. Jack

Sjoerd Massop (0), 13 jaar geleden

Hebben jullie de oorzaak inmiddels achterhaalt ??

Heb een soort gelijk probleem !!

Hoor het graag.

Gr Sjoerd

Rob9921 (0), 13 jaar geleden

Hoi Thomas,

Wij hebben dit probleem al vaker gehad en opgelost! Ik ben zelf werkzaam bij een Mazda dealer. Het is een motor met en variabel inlaat spruitstuk! als de motor stationair loopt hoor je de kleppen ook rammelen. vaak gebeurd dit rond een km.st. van 100.000km. net achter het gaskleppenhuis zit een vacuum potje die het variabele inlaatspruitstuk regelt. die kan ook losgeschoten zijn zodat eigelijk het inlaat spruitstuk word afgesloten! inlaatspruitstuk is niet goedkoop ( +/- 800 euro! echter is dit een veel verkomend iets. Het is dezelfde motor als die in een Ford ligt en die hebben daar ook veel problemen mee! Ook komen daar de foutcodes uit die jij benoemd hebt

Graag hoor ik alls het probleem verholpen is! Succes

Assink (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste Rob,

Hartelijk dank voor je reactie, echter kan ik het niet meer proberen. De auto is al verkocht na maanden lang en vele kosten (onderdelen) tevergeefs zoeken.
Wel jammer want het was een zeer mooi exemplaar waarmee enkel en alleen vanwege de storing niet normaal mee gereden kon worden.
Hopelijk hebben andere mensen iets aan deze oplossing waarmee hun storing wel verholpen kan worden.

Carreco (0) PRO, 8 jaar geleden

Beste Rob, heb ook een Mazda rijden met soortgelijk probleem, bedoel je dat dan compleet inlaatspruitstuk vervangen moet worden of alleen vacuumpotje? Kosten nogal hoog lijkt mij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.