Airco werkt niet onmiddellijk na het starten van de motor. Het duurt vaak enkele minuten voordat de compressor (en dus de airco) aanslaat. Heb een maand geleden koudemiddel laten verversen (naar ik meen met ongeveer 650ml?). Koelt nu wel beter dan daarvoor omdat er te weing koudemiddel in zat. Iemand enig idee waar het aan kan liggen dat airco zo laat aanslaat?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Piet ,
Ik weet dat er 470 g in het airco systeem moet .
Misschien is dat je probleem dat er te veel inzit.
Gr
Pasenlin
Hallo Paselin,
Dank voor je antwoord. Heb nagekeken met hoeveel ml koudemiddel gevuld is: was inderdaad 470 ml. Dus daar kan het niet aan liggen. Misschien een ander idee?
Groet,
Piet
14 jaar
Mogelijkheden die over blijven, temperatuursensor(en) die een verkeerde waarde meten, (climate control ?) of de lage drukschakelaar blijft hangen en hierdoor de laagste drukwaarde meet (compressor gaat niet aan).
Het laatste zou dan mogelijk bij een koude start (kunnen) voorkomen, waardoor de compressor te laat aanslaat.
Theo dank voor je suggesties. Het is inderdaad een climate control. Vandaag (regen en vrij snel beslagen ruiten binnen) weer gemerkt dat het meer dan vijf minuten kan duren voordat airco aanslaat; met het aanslaan van de airco worden de ruit direct schoon.
De auto heeft 260k erop zitten. Kan het zijn dat de voorste airco radiator niet meer goed functioneert (de radiator in de kachel onder het dashboard is niet zo lang geleden vernieuwd)? Ik zie dat er flink wat steenslag beschadiging op deze radiator zit. Iemand ervaring met de levensduur hiervan en over de mogelijke kosten van het vernieuwen hiervan?
Groet,
Piet
14 jaar
De condensor (voorste airco radiator) heeft daar niet direct mee te maken dat de compressor te laat aan slaat.
Het aan slaan van de compressor wordt bepaald door de lagedruk schakelaar, die heeft een bepaalde drukwaarde ! Als de druk in het syteem te laag is schakelt deze de compressor niet in.
Er vanuit gegaag dat het systeem juist is af gevuld, blijft het espansieventie (sluit/opent niet), of lagedrukschakelaar (blijft hangen) over..
Het is mogelijk dat de compressor wel meteen inslaat maar geen koeling teweeg wordt gebracht, dus moet je zeker ervan zijn of de compressor aanslaat als de airco is geactiveerd.
Aan de hand van die gegevens kan dan weer een en ander uitgesloten worden of het een mechanisch/elektrischen probleem is.
Komt het alleen bij een koude start voor ? of ook als de motor warm is en een tijdje heeft stil gestaan ?
Hoi Theo. Opnieuw dank.
Omdat het systeem kortgeleden afgevuld is ga ik ervan uit dat de druk hoog genoeg is. Vooral ook omdat als hij eenmaal aanslaat ook goed lijkt te werken.
Gisteren nog uitvoerig gechecked wat er wel en niet gebeurd: bij het inschakelen van de airco met de dashboardschakelaar slaat de de compressor niet aan; wel de extra airco ventilator. Deze ventilator reageert direct op de schakelaar: uit is uit en aan is aan. Na het aanzetten van de airco (via dashboardschakelaar) hoor ik de compressor pas aanslaan na een flink aantal minuten (soms meer dan 5 minuten!). Als de compressor aanslaat wordt het onmiddelijk koud maw dan werkt hij goed.
Het lijkt niet uit te maken of de motor koud of warm is: ook met warme motor schakelt de compressor niet direct aan bij het inschakelen via de airco schakelaar. Wat kan hier aan de hand zijn?
14 jaar
Hoi Piet,
Naar mijn gevoel klopt er iets niet met de druk in het systeem waardoor de compressor te laat aanslaat.
Ik verdenk de eerder genoemde onderdelen [quote]het espansieventie (sluit/opent niet), of lagedrukschakelaar (blijft hangen)[/quote]
Je kunt het volgende proberen, door met een haarfhon het expansieventiel te verwarmen (zit bij/tegen het schutbord), start de auto, zet de airco aan, verwarm het expansieventiel.
Mocht het expansieventiel te laat open gaan, dan wordt het gedwongen om open te gaan.
De lagedrukschakelaar bevindt zich op de dikke leiding (Lage druk) hier kun je het zelfde doen, of deze overbruggen.
Wellicht brengt deze manier van testen iets op, waardoor de compressor wel meteen aanslaat.?
Hoi Theo,
Als ik onder de motorkap kijk kan de door jou genoemde onderdelen niet vinden. Het lijkt erop dat er slechts een drukschakelaar in dit airco systeem zit.
Ook in het Mazda schema zie ik niets van een expansieventiel of lagedruk schakelaar. Ik stuur je een kopie van betreffende bladzijde uit de Mazda handleiding per email toe zodat je er je deskundige blik op kunt werpen.
Groet,
Piet
14 jaar
Het probleem bleek uiteindelijk veroorzaakt door een slechte aarding van de compressor. Heb auto inmiddels verkocht.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar