Mazda 626: Kleppen tikken?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Hallo beste mensen,

Ik heb sinds een half jaartje een Mazda 626 1.8 16V uit 1993, en daar tikken al een paar maanden de kleppen (of injectoren? geen idee) nogal erg van. Hij heeft al een grote beurt gehad 3 maanden geleden bij Mazda Biesheuvel en dat loste het niet op. Tevens heb ik al tig keren meerdere verschillende kleppen- en injectiereinigers geprobeerd, van Wynns tot Elf etc.

Het gebeurt zowel bij koude als warme motor, al moet ik wel zeggen dat bij koude motor de motor wat luidruchtiger en hoger toerental heeft, waardoor het tikken wat harder klinkt, en tevens bij stationair gas geven hoor je nog iets mee ratelen wanneer het toerental terugloopt vanaf ong. 2000.

Vorige week is nog de distributieriem vervangen, ook niet geholpen. Wat ik ieder geval weet is dat toen ik de auto een half jaar geleden kocht in ieder geval de eerste weken dat tikken totaal niet voorkwam, de motor liep heerlijk rustig.

Iemand die kan helpen? Heb gehoord dat 5W40 en motorreiniger + nieuw oliefilter wel eens wil helpen, maar zo handig ben ik zelf (nog) niet, hehe. Er zit nu 10W40 in van de grote beurt.

Aghilas

Geplaatst door Aghilas (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Laurens6460 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk dat er een of meer hyrdraliche klepstoters defect zijn. met andere olie los je dat probleem niet op.

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

5W30 of 5W40 proberen.
5W30 wordt trouwens aanbevolen door Kroon Oil.
Nieuwe stoters kan altijd nog.

Aghilas (0), 16 jaar geleden

Het getik lijkt vooral uit de rechtercilinder te komen, al is 't erg moeilijk te pinpointen.

Hoeveel zou dat kunnen kosten dan, dat vervangen van die hydraulische klepstoters?

paddo (0), 16 jaar geleden

ik zou persoonlijk voor 5w30 olie gaan en dan pas kijken naar nieuwe klepstoters.Denk dat met andere olie het probleem weg is.

gr paddo

Laurens6460 (0) PRO, 16 jaar geleden

ALs je 5w30 gaat gebruiken gaat je motor nog meer tikken, omdat die olie dunner is ik zou er eerder wat dikkere olie gebruiken. Het komt ook vaak voor dat de olie pomp defect is ( de plunjer is dan versleten ) dan is je olie druk te laag en tikken de stoters. Als dan nog dunnere olie gebruikt zakt de olie druk nog meer. P.S de plunjer kan je los vervangen

Aghilas (0), 16 jaar geleden

Wat is een effectieve en makkelijk verkrijgbare motorreiniger om bij in de olie te gooien? Eens kijken of die de kleppen wat kan schonen alvorens nieuwe olie en filter erin te (laten) zetten...

paddo (0), 16 jaar geleden

[quote=Laurens6460]ALs je 5w30 gaat gebruiken gaat je motor nog meer tikken, omdat die olie dunner is ik zou er eerder wat dikkere olie gebruiken. Het komt ook vaak voor dat de olie pomp defect is ( de plunjer is dan versleten ) dan is je olie druk te laag en tikken de stoters. Als dan nog dunnere olie gebruikt zakt de olie druk nog meer. P.S de plunjer kan je los vervangen[/quote]
is het niet zo dat als de olie te dik is de klepstoters niet snel genoeg gevuld dan wel geleegd worden via de kleine gaatjes? dit is een verschijnsel dat ook veel bij Ford voorkomt met klepstoters.

gr paddo

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Paddo, je slaat de spijker op z`n kop!

paddo (0), 16 jaar geleden

[quote=Laurens6460]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/quote]
Zoals ik dat lees zou het volgens jou aan de pomp liggen gaat er dan geen waarschuwingslampje branden voor een te lage oliedruk?? zowiezo meteen vrij dure uitgaaf nieuwe pomp erop zou dan nog liever een gokje wagen met dunnere olie.

gr paddo

Jack T (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Laurens6460]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/quote]
Hoi Laurens,

Wat Jan in jou link beschrijft is niet van toepassing op het probleem van Aghilas!!!!!

De 1ste GE`s hadden inderdaad wel eens dat het klepje bleef hangen, maar toen liep de oliedruk tot boven de 10 bar en bleven de kleppen open staan en sloeg de motor af.........)

Gr. Jack

Aghilas (0), 16 jaar geleden

Na vele reinigers, een grote beurt, met nieuwe olie (5W30) en oliefilter, nieuw brandstoffilter, is het tikken nog steeds alom aanwezig.

Wat valt er nog meer te doen, behalve het vervangen van de klepstoters, wat een dure grap is, en aangezien het vaker voorkomt bij deze 626'en niet eens zeker of dat het probleem wel oplost of dat het na een tijdje ook weer terugkomt bij de nieuwe stoters...

classix (0), 16 jaar geleden

had ook het tikken van de kleppen bij een mazda 626 van 1993 bij de dealer een motorreiniger gehaald van forte motor 20 min stationair laten lopen daarna nieuwe olie 5w40 en een toevoeging van forte erbij bij de mazda dealer weten ze welke hierna geen tikken meer gehoord misschien werkt het bij jouw ook
succes jan

ulbert (0), 16 jaar geleden

gewoon een nieuwe ollie pomp er op dan is het over ,maar het probleem komt toch weer terug oplange duur ,het is gewoon een kwaaltje bij deze type heb ik ook als ik een tijdje stil sta met draaide moter beginnen mijn kleppen ook te tikken niks aan de hand hoor .geen ontrustig iets

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.