auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Koplampen gaan te snel kapot!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

De gloeilampen van mijn koplampen (H7) gaan veel te snel kapot. Ik heb in een half jaar tijd het 5e lampje moeten monteren. 10 gloeilampen per jaar vind ik toch echt te veel!!! De spanning op de lamp gemeten is bij verhoogt toerental 14,5V. en op de accupolen gemeten 14,8V. Zou dit te hoog zijn? De andere lampen blijven tot nu toe wel heel. Kent iemand dit probleem en wat is er aan te doen? Of kan er misschien een andere oorzaak zijn? Wi kan mij helpen?

Bij voorbaat bedankt!
m.vr.gr. Lanfranco

Geplaatst door

Lanfranco (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op zich is 14,5V bij draaiende motor prima.

Is dit opeens begonnen een half jaar terug en deed je daarvoor langer met een lamp? Ik heb gewoon de standaard philips-lampen erin zitten en die doen het al probleemloos 80.000km (altijd aan).

Wat wel verstandig is (misschien doe je dat ook) is motor aan/af zetten met de verlichting uit, zodat je geen spanningspiek over de verlichting krijgt op dat moment.

kasperht 0

17 jaar

14.8 volt bij de accu is te hoog, max is 14.4.

Hierdoor zal de accu worden overladen met een kortere levensduur, een hogere belasting voor de lampen zoals je al merkte.
Eerst startten, even wachten zodat de spanningsregelaar de spanning stabiliseerd, dan lichten aan.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Het is wel zo dat h7 sneller stuk gaan dan b.v h4 lampen is mijn ervaring nu vind ik 14,5 volt vrij hoog maar ik dacht dat die lampen worden gemaakt voor maximaal 17 volt dus dat moet kunnen
ik heb wel eens gezien dat ze er een spanningsbeveiliger overheen zetten dit om eventuweele piekspanning te vermijden
succes jan

jan5047 0
badge

17 jaar

Er zijn auto's met Smartcharging die na een koude start vlot 15 V laden zonder dat de lampen merkbaar sneller stuk gaan.

Hendrik4290 0
badge

17 jaar

Eerst maar proberen om te startten, even wachten en dan pas licht aan als de spanning is gestabiliseerd.
Blijven de lampen stuk gaan dan weet je het waar je moet zoeken.

Lampen zijn gemaakt voor de nominale accuspanning bij het vol geladen zijn, 13.8 volt.

Geladen wordt meestal met 14.2 tot 14.4 volt.

Inderdaad gaan H1 lampen sneler stuk dan de H4 of ander lampen, maar 5 setjes per jaar?

Het verlagen van de werkspanning met 10% geeft een levensduurverlenging met 50%, 10% te hoge spanning verkort de levensduur met 50%.

Verder zal door spanningspieken ook de levensduur verkort worden.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

En als laatste wil ik nog even melden dat jouw koplampen niet of nauwelijks mogen TRILLEN bij stationair draaien.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Heren, bedankt voor de snelle reactie. Even nog wat aanvulling: Ik heb de auto sinds augustus dus van de periode daarvoor weet ik niets. Ik zet altijd de verlichting pas aan na het starten en voor het uitschakelen. Ben gistermiddag langs de Mazda dealer gereden en deze heeft niets kunnen vinden. (Ook zit er geen speling in het lamphuis of de reflector) Ook na het uitlezen van de computer zijn geen fouten gevonden en een spanning van 14,5V op de lamp gemeten is volgens de dealer normaal voor deze wagen. Heb nu maar weer 2 nieuwe philips lampen gemonteerd en wacht het maar weer af!

m.vr.gr. Lanfranco

Lanfranco 0

17 jaar

Ik neem aan dat je de lampjes niet met de blote handen aanraakt bij het monteren? Als je dat wel doet gaan ze namelijk veel sneller kapot!

PayDay 0

17 jaar

Volgens mij is hierover een servicebulletin geweest, en moest er ergens een weerstandje tussen gesoldeerd worden. Hoe dit nou in elkaar zat weet ik zo niet meer.....

Harald1980 0
badge

17 jaar

Voor dit probleem zijn weerstand setjes te verkrijgen en die zet je tussen de massa van het dimlicht.
Probleem opgelost!

boeska 50

17 jaar

Ook mijn ervaring met een Zafira is dat H7 sneller kapot gaat dan vorige auto's met H4.

Laadspanning 14,8 is wat hoger dan de normaliter 14,4V over accu. Diode in de voeding van de lampen zal de spanning over de lamp met 0,7V verlagen wat de warmteontwikeling (en lichtopbrengst) verminderd en levensduur verlengd.

De warmteontwikkeling in de koplamp is ook erg bepalend. Maar dan zou het een generiek probleem moeten zijn. Zijn de ventilatieopeningen wel aanwezig? Er zijn er die gaten bijboren in het lamphuis voor extra warmteafvoer. Wel goed opletten waar je boort.

Het meten van de spanning met een multimeter zegt niet alles. Spanningspieken kunnen ook tot versnelde veroudering leiden. Dit moet je meten met een scoop. Het aanbrengen van een spanningsstabilisator helpt hiertegen en kan nooit kwaad om te monteren.

Eventueel Xenon overwegen. Deze ontwikkelen 35Watt i.p.v. 55Watt. Achterafinbouw slechts 160 euro. Maar als spanningspieken nu de H7 lampen vernield zal je dat eerst op moeten losen.

hoogfrequent 0

17 jaar

Heren even een (late) update over het koplampenprobleem.
Na de montage van 2 (dure) Philips H7 lampen hebben ze het wel 25.000km of 10 maanden uitgehouden terwijl ik altijd met licht aan rij! Het merk van de lampen lijkt dus heel belangrijk! Voorheen gebruikte ik vaak Makro lampen of andere lampen van een onbekend merk. Het probleem lijkt dus opgelost. In ieder geval allemaal bedankt voor de moeite om op dit bericht te reageren.....

Lanfranco 0

16 jaar

..en voor wie problemen houdt; bij elektronica zaken koop je voor weinig een diode waarmee je de spanning kan begrenzen tot waar je wilt, bijv. 14 V..
Heb ik gekocht voor mijn oude Honda motorfiets omdat de laadspanning standaard beetje hoog is, en daardoor verliest de accu nogal wat water.

Moet dus ook werken voor koplampen.

gr., Bert

Bertvb 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.