close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: Koppeling slipt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd (110pk)

Beste lezers,

De koppeling van mijn Mazda 626 slipt door bij 2.000 toeren, precies de plek waarop zijn maximum vermogen vrij komt.

Dit gebeurt het duidelijkst op de snelweg wanneer ik in de 4e of 5e versnelling vol vermogen vraag, bijvoorbeeld om in te halen als ik van 100 naar 120 km per uur moet versnellen in de 5e versnelling.

De koppeling slipt even door waarbij er toeren worden gemaakt die niet in 'sneller rijden' worden omgezet. Wanneer de motor zijn kachtigste punt passeert daalt ineens het motortoerental en grijpt de koppeling weer aan.

Ik ben bang dat als ik naar de garage ga, men meteen de hele koppeling vervangt zonder eerst naar andere mogelijke oorzaken te kijken. Wat zouden die andere oorzaken kunnen zijn?

De auto heeft overigens een kleine 110.000 km gereden en geen trekhaak. Maar aan de manier hoe met het interieur en exterieur van de auto is omgegaan heeft de vorige eigenaar hem niet liefdevol behandeld. Misschien is er veel mee gescheurd?

Ik hoop dat julie me raad kunnen geven.

Met vriendelijke groet,

FRC

Geplaatst door

Kirrikirril (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mij is je koppeling versleten, nu slipt ze als je plots veel gas geeft. als je gelijdelijk aan versnelt zal er geen probleem zijn neem ik aan? je kan er nog een tijdje mee doorrijden maar uiteindelijk is je koppeling zo erg versleten dat je wagen niet meer te rijden is en je toch moet gaan vervangen...

gilbert3744 0

17 jaar

Hallo Gilbert,

Dat zou balen zijn.

Ik heb begrepen dat koppelingsplaten ook wel eens door vettigheid hun grip kunnen verliezen, ik zat daaraan te denken, maar ja... hoe kom ik erachter of dat het probleem is. En, waar komt die vettigheid dan vandaan.

Ook heb ik begrepen dat het koppelingspedaal zelf af te stellen is. Waarschijnlijk moet ik gewoon naar de Mazda-dealer en gaat die mij een hele hoge rekening geven en geen uitleg.

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Oh ja, inderdaad.. bij geleidelijk versnellen geen probleem.

Kirrikirril 0

17 jaar

mogelijk is de kabel bij te stellen maar dat weet ik niet zeker. Ga of bel even naar de dealer met die vraag, als de kabel te stellen is kan je er mogelijk goedkoop vanaf zijn. Bij de VW van mijn vrouw zit er een regeling op de kabel dus het zou bij Mazda ook wel eens kunnen.
Als de koppeling vettig is zou hij vaker moeten doorslippen denk ik.

gilbert3744 0

17 jaar

[quote=gilbert3744]Als de koppeling vettig is zou hij vaker moeten doorslippen denk ik.[/quote]
Nu, je dat zegt, lijkt mij dat ook wel ja.

Is het niet een beetje snel? Een versleten koppeling na 110.000 km?

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

hangt ervan af hoe er mee gereden is.

gilbert3744 0

17 jaar

...dus het is mogelijk?

Enfin, blijkbaar... ik vrees dat het inderdaad vervangen moet worden, net als deze week de voorbanden, onze vaatwasser, de stofzuiger en niet te vergeten het dak van m'n huis.

juni 2007, een maand om nooit te vergeten.

hartelijk dank voor je snelle antwoorden,

met vriendelijke groet,

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Aan de afstelling van de koppeling zal het niet liggen, want deze is hydraulisch. Ik ben bang dat het inderdaad versleten platen zijn, vooral als er regelmatig met hoge toeren met slippende koppeling is "gescheurd"...

kasperht 0

17 jaar

Ok, Kasper, bedankt.
Gek eigenlijk, een Mazda 626 station is nou niet echt een wagen om flink mee te scheuren. Ik begin zelf te vermoeden dat vorige eigenaar/eigenaresse misschien continu met zijn/haar voet op de koppeling reed. Ik ga eens kijken hoe het koppelingspedaal eruit ziet, morgen met daglicht. Wie weet is het afgesleten, of ziet het er verdacht nieuw uit. (vernieuwd door de verkopende partij).

groet,

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Heeft iemand een idee wat zoiets kost?

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Zit er niet ergens een powerbox verstopt (chiptunen gaat volgens mij niet bij deze auto's)? Dan levert de motor wellicht meer koppel dan waar de koppeling voor gemaakt is.

Voor de kosten van de koppeling vervangen kun je het beste even rondvragen. Een kleine universeelgarage kan een dergelijke klus wel klaren voor een schappelijke prijs.

Nico8119 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril]Heeft iemand een idee wat zoiets kost?

FRC[/quote]
uni ongeveer €600

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=Nico8119]Zit er niet ergens een powerbox verstopt?[/quote]
Heb ik nog niet gevonden (gelukkig). Waar zou zoiets moeten zitten? Onder de motorkap of onder het dashoard ofzo?


FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=CARS&MOTORS][quote=Kirrikirril]Heeft iemand een idee wat zoiets kost?

FRC[/quote]
uni ongeveer €600[/quote]
Universeel garage €600, maar bij de dealer vast nog meer.

Is het aan te raden om het bij Mazda zelf te laten doen? Of is het echt niet zo'n "big deal" en kan een uni-garage het ook netjes?


m vr gr,

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril][quote=CARS&MOTORS][quote=Kirrikirril]Heeft iemand een idee wat zoiets kost?

FRC[/quote]
uni ongeveer €600[/quote]
Universeel garage €600, maar bij de dealer vast nog meer.

Is het aan te raden om het bij Mazda zelf te laten doen? Of is het echt niet zo'n "big deal" en kan een uni-garage het ook netjes?


m vr gr,

FRC[/quote]
waarom bij mazda laten doen ? omdat er mazda op de gevel staat gebeurt het extra goed ? je moest eens weten hoeveel geld er met dit denken over de balk wordt gegooid.... maarja sommige mensen zijn er nog niet rijp voor om zichzelf over die streep te kunnen zetten.

Gr. paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

precies.....
en het probleem zal wel veroorzaakt zijn door een "pedaalridder"
vliegwiel zal ook wel mooi blauw zijn van kleur....

[quote=paulkelder][quote=Kirrikirril][quote=CARS&MOTORS]
uni ongeveer €600[/quote]
Universeel garage €600, maar bij de dealer vast nog meer.

Is het aan te raden om het bij Mazda zelf te laten doen? Of is het echt niet zo'n "big deal" en kan een uni-garage het ook netjes?


m vr gr,

FRC[/quote]
waarom bij mazda laten doen ? omdat er mazda op de gevel staat gebeurt het extra goed ? je moest eens weten hoeveel geld er met dit denken over de balk wordt gegooid.... maarja sommige mensen zijn er nog niet rijp voor om zichzelf over die streep te kunnen zetten.

Gr. paul,[/quote]
Hoi Paul,

Wij 'leken' vinden auto-techniek en soort magie, en zoeken houvast door naar de merkdealer te gaan. Ten onrechte waarschijnlijk. Als jij het zegt dan ga ik wel naar een universele garage.
Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de monteur van Mazda een stuk vaker een 626 zoals de mijne onder handen heeft genomen dan een uni-monteur.
Ik ga overigens altijd naar een uni-garage, maar heb nog nooit een koppeling laten vervangen, en als ik in mijn handboek al die onderdeeltjes van de koppeling zie dan neig ik naar de dealer.

groet,

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=fastbreakrijder]precies.....
en het probleem zal wel veroorzaakt zijn door een "pedaalridder"
vliegwiel zal ook wel mooi blauw zijn van kleur....[/quote]
Blauw? door de hitte ofzo?

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril][quote=paulkelder][quote=Kirrikirril]
Universeel garage €600, maar bij de dealer vast nog meer.

Is het aan te raden om het bij Mazda zelf te laten doen? Of is het echt niet zo'n "big deal" en kan een uni-garage het ook netjes?


m vr gr,

FRC[/quote]
waarom bij mazda laten doen ? omdat er mazda op de gevel staat gebeurt het extra goed ? je moest eens weten hoeveel geld er met dit denken over de balk wordt gegooid.... maarja sommige mensen zijn er nog niet rijp voor om zichzelf over die streep te kunnen zetten.

Gr. paul,[/quote]
Hoi Paul,

Wij 'leken' vinden auto-techniek en soort magie, en zoeken houvast door naar de merkdealer te gaan. Ten onrechte waarschijnlijk. Als jij het zegt dan ga ik wel naar een universele garage[/quote]
natuurlijk niet omdat ik dat zeg, jij zelf beslist uiteindelijk... ik gaf jou slechts een hint, doe daar je voordeel mee.

Gr. paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=Kirrikirril][quote=fastbreakrijder]precies.....
en het probleem zal wel veroorzaakt zijn door een "pedaalridder"
vliegwiel zal ook wel mooi blauw zijn van kleur....[/quote]
Blauw? door de hitte ofzo?

FRC[/quote]
precies...

[quote=paulkelder]natuurlijk niet omdat ik dat zeg, jij zelf beslist uiteindelijk... ik gaf jou slechts een hint, doe daar je voordeel mee.

Gr. paul,[/quote]
Natuurlijk,
zo had ik het ook opgevat hoor, bedankt voor de tip!



groet,

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=fastbreakrijder][quote=Kirrikirril][quote=fastbreakrijder]precies.....
en het probleem zal wel veroorzaakt zijn door een "pedaalridder"
vliegwiel zal ook wel mooi blauw zijn van kleur....[/quote]
Blauw? door de hitte ofzo?

FRC[/quote]
precies...[/quote]
Welke loser gaat er nou sportief rondscheuren met een Mazda 626 diesel..?
Ik ben zeer verknocht aan dit merk maar moet toch toegeven dat wanneer ik zelf een sportieve rijder zou zijn ik toch een andere auto zou kopen, op z'n minst een ander model.

Zijn er nog andere zichtbare aanwijzingen voor eventueel ruw rijgedrag van de vorige eigenaar die ik kan opzoeken?

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

dit zijn normaalgesproken probleemloze auto's dus ik zou zou me daar niet te druk om maken.
gewoon de koppeling laten vervangen en weer lekker verder rijden...

[quote=fastbreakrijder]dit zijn normaalgesproken probleemloze auto's dus ik zou zou me daar niet te druk om maken.
gewoon de koppeling laten vervangen en weer lekker verder rijden...[/quote]
Ok,

Dan denk ik dat ik wel genoeg heb gevraagd over dit onderwerp. Morgen afspraak maken en laten vervangen.

Hartelijk dank voor alle reacties.

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril][quote=CARS&MOTORS][quote=Kirrikirril]Heeft iemand een idee wat zoiets kost?

FRC[/quote]
uni ongeveer €600[/quote]
Universeel garage €600, maar bij de dealer vast nog meer.

Is het aan te raden om het bij Mazda zelf te laten doen? Of is het echt niet zo'n "big deal" en kan een uni-garage het ook netjes?


m vr gr,

FRC[/quote]
en waar heben die mazda monteurs daar voor gewerkt
of waar komt de monteur bij de uni versele garage vandaan???

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Inderdaad..
dat weet je nooit.

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

daarom
ik doe ales aan alle auto s
ook met de dealers heb ikgoede contacten
en als er iets specifiek uitgelezen of ge reset moet worden kan ik daar altijd terecht
en soms komen ze bij mij om iets te doen en omgekeerd stuur ik mensen weleens bij hun langs
en dit werpt tot heden zn vruchten af om dat mn klanten terug komen en hun klanten ook
dus niks klanten pikken maar aanvullen en mensen adviseren wat op dat moment t beste is

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Perfect!

Had ik niet gedacht.

gr

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Bij mijn garage konden ze geen duidelijk slipgedrag merken. (ze hebben alleen getest met de handrem en op laten komen in z'n 5. *slik* arme auto).

Ik daarna op de snelweg weer 110 rijden en dan volgas in z'n 5, en ja hoor, toch slipt ie door tussen 120 en 130 km p/u.

Het advies was, gewoon blijven rijden en als het erger is geworden pas vervangen.

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril]Bij mijn garage konden ze geen duidelijk slipgedrag merken. (ze hebben alleen getest met de handrem en op laten komen in z'n 5. *slik* arme auto).

Ik daarna op de snelweg weer 110 rijden en dan volgas in z'n 5, en ja hoor, toch slipt ie door tussen 120 en 130 km p/u.

Het advies was, gewoon blijven rijden en als het erger is geworden pas vervangen.

FRC[/quote]
bij twijfel toch vervangen.... denk aan je vliegwiel anders ben je meer geld kwijt dan wat eigelijk de bedoeling was.

Gr. paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Vervang dat ding nu maar VOORDAT straks de hele boel verbrand is en zo'n mooie blauwe kleur heeft, m.u.v. de koppelingsplaat... Maar DIE kun je dan wel weer lekker goed ruiken.......

OF gewoon nooit meer plank gas geven!

Santa 0

17 jaar

Ik snap ook niet dat zo een garage er niet even fatsoenlijk mee gaat rijden, en de snelheden en toerentallen op zoekt waarop zich dit probleem voordoet.

primera p11 0

17 jaar

Hier in de randstad hebben ze meestal geen tijd, denk ik.

Diezelfde garage als van de banden (475 euro ) vraagt 520 euro voor een nieuwe koppeling.

oh, oh, wat een geld, wat een geld...

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Valt me nog enigszins mee, is een reeel bedrag.

primera p11 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril]Hier in de randstad hebben ze meestal geen tijd, denk ik.[/quote]
Dat hangt er dus maar helemaal vanaf wat de bedrijfspolicy van dat bedrijf is.

Vroeger heette zoiets "SERVICE"..............

Diagnose stellen is OOK een vak op zich maar je moet het wel goed WILLEN doen!

Santa 0

17 jaar

Mijn ervaring is dat als je voor het eerst bij een garage komt ze vaak minder tijd/moeite voor diagnose willen doen, dan wanneer je er vaker komt....

Maar ik zou toch nog de koppeling even goed laten nakijken voordat je er 520 euro (wat op zich redelijk is voor de klus) tegenaan gooit, zelfs al ben je redelijk zeker...

kasperht 0

17 jaar

wat santa zegt
ik vind elke klant belangrijk
ook voor een diagnose
als de mond tot mond op een verjaardag loopt komen ze toch eens langs
en dan moet je daarvoor al getoont hebben aandacht te geven
ik doe niks anders
en vanmiddag een dealer met dezelfde filosofie gevonden
ik bel voor een probleem met een auto van een klant en wat zie hoor ik
onze monteur komt met de draagbare diagnose wel even langs
ik bedoel maar
alsde mensen in het bedrijf dealer of uni de juiste spirit en mentaliteit hebben DAN win en behoud je klanten
en dan is prijs en tijd ondergeschikt

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Sterker nog: dan kan de prijs een sterke concurrentriestrijd worden........

Santa 0

17 jaar

[quote=Santa]OF gewoon nooit meer plank gas geven![/quote]
Dat doe ik eigenlijk nooit, alleen dus als ik bij een bepaalde inhaalmanoeuvre van 110 naar 130 versnellen moet.

Enfin, ik merk het dus echt op geen enkele andere manier. Zou het niet iets met de hydrauliek kunnen zijn?

... die zal ik maar zelf beantwoorden.: nee, koppeling moet vervangen worden. ok


FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Vrijdag krijg ik een nieuwe koppeling.
Echt baaalen, zo'n uitgave voor zo'n klein beetje slippende koppeling.
Nou ja, ik hoop dat het dan ook echt opgelost is.

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Beste mensen please help!

Ik heb mijn auto terug van de garage, en de koppeling is vervangen. Maar er is nu iets anders raars aan de hand.

Als ik de motor start en afzet gaat dat vergezeld van een soort 'bonk' in de aandrijflijn (?) in de laatste/eerste omwentelingen van de motor.

Het was zo dat ik moest werken en dus ging mijn partner de auto ophalen. Ze merkte die rare stoterige bonk, en geschud bij het starten. Ze dacht zich vergist te hebben en besloot naar huis te rijden en daar te kijken of het geluid zich weer zou voordoen tijdens het afzetten van de motor. En ja, weer een "bonk" met een schok. Nu ik zelf om 23:30 thuis ben en pas de gelegenheid heb om het horen en hoor hoe heftig dat geluid en geschud is baal ik enorm, omdat ik helemaal tot maandag moet wachten, en ik vraag me af wat het zou kunnen zijn.
Ze hebben bij de garage de hele motor eruit gehaald (?!) was dat nodig?? misschien wel, ik ben geen expert.

Weet iemand wat er mis is? Wat is er nu weer aan de hand. help!

heel hartelijke groet, en prettig weekend.

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril]Vrijdag krijg ik een nieuwe koppeling.
Echt baaalen, zo'n uitgave voor zo'n klein beetje slippende koppeling.[/quote]
DAT is nu exact denkfout nummer 1!

"Beetje" slippende koppeling..................

Santa 0

17 jaar

Hoi Santa,
Mee eens. Ik heb gewoon veel uitgaven dicht bij elkaar.
Enig idee waarom hij nu bonkt bij starten en afzetten?

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril]Hoi Santa,
Mee eens. Ik heb gewoon veel uitgaven dicht bij elkaar.
Enig idee waarom hij nu bonkt bij starten en afzetten?

FRC[/quote]
motorsteun(en) niet goed vastgezet

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Hoi Jerry,

Is er een manier hoe ik dat kan zien?

frc

Kirrikirril 0

17 jaar

Toch maar naar de dealer?.

primera p11 0

17 jaar

Ik kan dat hier beter niet zeggen want dan krijg ik allerlei reacties, van fel tot feller. maar inderdaad, ik wou dat ik nar de dealer was geweest.

Ik bracht de auto en was door allerlei toestanden nogal aan de late kant (9:45). helemaal mijn fout. Maar goed dat krijg ik meerdere keren te horen van de garage-man. Het leek me beter om dan een nieuwe afspraak te maken, maar kennelijk was hat daar niet laat genoeg voor.

Vervolgens bel ik om 15:00 uur op om te vragen of het mee of tegen zit. Ik krijg te horen dat het enorm tegen zit en dat hij de verkeerde koppeling had toegestuurd gekregen en dat hij net terug was uit hilversum met een goeie. (vanuit den haag). Maar dat was dan wel een origineel mazda onderdeel.. ?? hallo! daar was ik sowieso al vanuit gegaan. Weer mag ik een keer horen dat ik veeeel te laat was met de auto brengen.

Om 17:00 uur gaat mijn partner de auto halen en moet 662,- euro betalen ipv van de 520,- die afgesproken was, en er zit dus een rare "bonk" gratis bij. Ze krijgt wel weer te horen dat "we wel heeeeeel heeeel laat waren met het brengen van de auto".


frc

Kirrikirril 0

17 jaar

"Gelukkig" is het bij de dealers ook niet allemaal goud wat er blinkt, hoor................

Santa 0

17 jaar

Ben ik het mee eens Santa, maar die halen niet de hele motor eruit.
Daarbij als de garage een proefritje had gemaakt hadden ze het gebonk ook gehoord.
Kortom, dit is broddelwerk.
Dit is geen moeilijke technische storing, maar gewoon sleutelwerk.
Repaaraties die met de regelmaat van de klok terug keren.
een beetje garage draait er zijn hand niet voor om.

primera p11 0

17 jaar

motor eruit?????

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ja, hij zei dat de motor naast de auto stond toen bleek dat hij de verkeerde koppelingsset had.
Hij heeft dus de hele motor eruit gehad.

Ik ga in ieder geval nooit meer een afspraak met een garage maken op Vrijdag. Dat was misschien niet de beste dag voor zo'n grote klus. Ik heb het idee dat het afgeraffeld is. Men zat aldaar aan het bier toen mijn partner de auto ophaalde.

In het vervolg maar op een Dinsdag ofzo.

frc

Kirrikirril 0

17 jaar

zeker dronken
motor eruit en de bak laten zitten!!

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=CARS&MOTORS]zeker dronken
motor eruit en de bak laten zitten!![/quote]
Ho wacht even,
dus je zegt dat het niet klopt?

Dan moet ik ze nog stevig aan de tand voelen ook.

frc

Kirrikirril 0

17 jaar

Jack T ?
waar ben je? Jij werkt bij Mazda toch? dus jij weet het vast..

frc

Kirrikirril 0

17 jaar

zover ikweet haal je alleen de bak eruit

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

yep...

blik bier leeg
gaan ze verkeerd om sleutelen
is de rekening zeker ook omgekeerd
€865 ipv€568

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Was het trouwens een garage of was het de bandenman waar je in het begin een offerte had gevraagd?.
Een universele garage gaat de motor er niet uit halen, zeker als het niet hoeft.

primera p11 0

17 jaar

[quote=primera p11]Was het trouwens een garage of was het de bandenman waar je in het begin een offerte had gevraagd?.
Een universele garage gaat de motor er niet uit halen, zeker als het niet hoeft.[/quote]
of ze vervelen zich dood

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ik heb een prijsopgaaf bij Mazda zelf aangevraagd en bij deze garage. Deze garage is een Bosch-car-service garage (,vorig jaar waren ze een Unigar-garage).
Mazda gaf 650,- als prijsopgaaf, en deze garage gaf 520,- als opgaaf.

Die 520,- is uiteindelijk dus 662,- geworden, en dus met een "kloenk"-geluid.

morgen ochtend vroeg sta ik daar voor de deur.

frc

Kirrikirril 0

17 jaar

Kloenk-geluid er voor niks bij, nie verkeerd.
Geintje natuurlijk.
Kloenk geluid kan wel van een motorsteun afkomen die niet goed of gewoon los zit.
haastwerkje van gemaakt.

primera p11 0

17 jaar

Beste mensen,
jullie hadden allemaal gelijk!

Ik ben vandaag bij de garage geweest, en eerst probeerde hij mij toch een klein beetje af te poeieren. Na alles gecontroleerd te hebben kon hij namelijk de oorzaak niet vinden, en ook zijn "hench-men" konden geen gek geluid ontwaren. Na twintig minuten op de brug in de auto te hebben gezeten en telkens gestart te hebben en weer gestopt ging hij met mij een rondje rijden en zei dat hij niet wist wat het was, waar het vandaan komt, wat er aan te doen is, maar dat het vast niets ergs is. Hij zei me maar gewoon lekker op vakantie te gaan en het verder te vergeten.
Gelukkig heb ik dat niet over m'n kant laten gaan en na wat aandringen heeft hij nog eens de auto op de brug gezet en alles gecontroleerd.
Nou ja, na verloop van tijd valt het kwartje toch wel, en ja hoor, hij herinnerde zich dat een van de motorsteunen een "sleuf" had en er maar op een manier gemonteerd kon worden. Even checken, dat zat inderdaad fout. Goed monteren en voila, geluid weg, probleem opgelost.

Voor mij denk ik de laatste keer bij deze garage.

Hartelijk dank allemaal!

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

[quote=Kirrikirril]Jack T ?
waar ben je? Jij werkt bij Mazda toch? dus jij weet het vast..

frc[/quote]
Misschien beter laat dan nooit!!

Bij iedere Mazda demonteer je alleen de bak bij het vernieuwen van de koppeling. Ik kan me idd. voorstellen na het lezen van jou verhaal, dat ze in tijdsnood zijn gekomen en alles rap hebben moeten doen om optijd aan het bier te kunnen zitten!!!.

"Motor uitbouwen hahahaha," en naderhand geen proefrit maken hahaha, (klungelaars)

frc, misschien toch een les voor de volgende keer?

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

[quote=Jack T]Bij iedere Mazda demonteer je alleen de bak bij het vernieuwen van de koppeling. Ik kan me idd. voorstellen na het lezen van jou verhaal, dat ze in tijdsnood zijn gekomen en alles rap hebben moeten doen om optijd aan het bier te kunnen zitten!!!.

"Motor uitbouwen hahahaha," en naderhand geen proefrit maken hahaha, (klungelaars)

frc, misschien toch een les voor de volgende keer?

Gr. Jack[/quote]
Ha, hallo meneer Jack

Ik heb vier vragen die alleen u volgens mij makkelijk kunt beantwoorden:

Inderdaad een wijze les. Ik ga daar niet meer naartoe. De prijsverhoging was volgens hun te wijtten aan het feit dat hij eerst een valeo-koppeling wilde monteren, daarop de prijs van 520,- had gebaseerd en uiteindelijk een origineel-mazda koppelings-setje heeft gebruikt. Het werd 662,- euro. 142,- euro prijsverschil is toch dubieus veel. Toch?

Verder had mijn vrouw, die de auto ophaalde, begrepen dat hij zei "...motor eruit geweest..." , maar tegen mij zei hij dat de bak er alleen af is geweest. Waarschijnlijk heeft ze het verkeerd verstaan. Ik vraag mij dan wel af waarom al die motorsteunen dan zijn los geweest?? Moet dat?

Verder heeft hij een dingetje gesloopt. Bovenaan de motor (als je met geopende klep ernaar staat te kijken, en dan het verst van je af) is een zwarte buis die net buiten die motorafdekkap uitsteekt. Dat ding zit een beetje los omdat hij naar eigen zeggen een messing schroef die vastgeroest zat heeft stuk gedraaid. Hij heeft dat met een ty-rap vast gezet. Ik kan in mijn mazda-boek niet vinden wat dat ding is. Maar er zit nog een rare resonantie in de auto bij accelereren. Ik heb het idee dat die knakker nóg niet alles goed heeft gedaan. Wie weet nog iets met een motorsteun of misschien is het dat ding da ligt te trillen. (??)

En mijn laatste vraag: Waar is de mazda garage waar u werkt?

Hartelijke groet.

FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Hoi FRC,

Een orginele kopp. is idd. een stuk duurder, je kunt het zelfs niet als een set bestellen. plaat, drukgroep en druklager apart bestellen, maakt het natuurlijk niet goedkoper!!
Ik vraag me zelfs af, of ze deze delen allemaal vernieuwd hebben, wij hebben zoiets iig. niet op voorraad liggen.
(vandaag bestellen, morgen in huis). Heb je de oude delen gezien??

De motorsteunen moeten allemaal los op 1 na (die van de distributiezijde), motor wordt dan met een speciale beugel opgehangen.

De enigste zwarte buis die daar zit, gaat van de turbo naar de intercooler, maaaaar een "messing schroef", zegt me niks. Maak anders ff een foto, tis wat makkelijker!!
Alle rammeltjes en resonanties die na de reparatie te horen zijn, duidt op een slechte rep..........!!!
Je weet dat je voor dergelijke problemen terug moet gaan, tis garantie!
Ik kan me ook goed voorstellen dat je weinig of geen vertrouwen meer hebt in deze knakkers.

Midden-Limburg

Ik heb ook nog een vraag aan jou;???
ik ben een jij of je en geen........ .......... hahaha

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Ha Jack,
Ik ben ook een 'jij' en 'je', dus dan zijn we allebei een 'jij' en 'je' vanaf nu.

Die garagist had eerst een Valeo koppeling, maar al doende bleek die niet goed te zijn. Toen moest hij (op vrijdag middag) een juiste koppeling zien te vinden, en naar zijn zeggen was de dichtsbijzijnde in Hilversum (ongeveer 60 km van de garage vandaan). Die is hij gaan halen, het was geen valeo maar een origineel mazda.
De oude delen heb ik niet gezien, ik weet dus ook niet of hij alles heeft vervangen.

Ok, goed om te horen van die motorsteunen. Dat was dus logisch.

Ik ga dat ding wat een beetje loszit inderdaad morgen even fotograferen.

Wat je zegt van de nog te horen resonanties is absoluut waar, maar .... aargh.. ik heb geen zin om nog eens naar die knakker terug te gaan. Ik dacht ik ga gewoon naar die garage van JackT langs en laat het daar goed afmaken. Helaas, Midden-Limburg is te ver.
Die knakkers deden al net alsof ze dat bonkende geluid niet hoorden, terwijl het echt mega goed hoorbaar was. Die resonantie die nu nog over is is nog een stuk zachter. Ik geef mezelf weinig kans bij hun.
enfin, ik ga morgen eens alles nalopen onder de kap en maak gelijk een duidelijke foto van wat ik bedoel.

Groet
FRC

Kirrikirril 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.