Mazda 323: Laag stationair toerental bij warme motor en stroomgebruikers

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16V

Sinds 5 maanden ben ik in bezit van een Mazda 323 1.6i 16v uit 1994 met 140.000 km op de teller.

Ik merkte na vrij korte tijd dat wegrijden vanuit de 1 lastig ging omdat het leek of de koppeling niet goed koppelde
ook was het stationair toerental bij warme moter erg laag en wiebelde (vooral met aan/uitzetten stroomverbruikers).

Nu is mijn koppeling vorige week vervangen omdat deze volgens de monteur versleten was.
Ik heb nu nog steeds het probleem met het toerental. Het toerental ligt tussen de 500 en 600 toeren, het wiebelt
nogal en de auto schokt dan ook tijdens stationair draaien. Wegrijden gaat dan ook niet bepaald soepel (schokkerig).

De auto start 's morgens meteen en de automatische choke doot zijn werk 1500 toeren stationair.
Dit loopt al snel terug naar de normale 900/1000 toeren. Echter als de motor echt goed warm zakt het toerental aanzienelijk omlaag.

Volgens de garage is de bobine versleten en moet deze vervangen worden..

Wie heeft ervaring met dit probleem en weet of de monteur wel/niet gelijk kan hebben en zo niet waar het dan aan kan liggen.

ran-dy

Geplaatst door ran-dy (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

peerke8670 (0), 17 jaar geleden

je probleem zal te maken hebben met het verlagen van het toerental op moment dat je verbruikers inschakelt. Het probleem is te verhelpen door je stationair afte stellen dit doe je met behulp van een draadje waarmee je de computer van de autokort sluit in de diagnose stekker. deze zit rechts onder de motorkap. Klein zwart kastje in de deksel zit meestal een sticker geplakt hier op staat een afbeelding van de stekker. er staan ook code's in. Je moet dan de TEN en de GND aan elkaar verbinden en dan kan je beginnen met afstellen op je gasklephuis daar zit een luchtomloop schroef op deze draai je uit met een schroevedraaier tot de auto weer redelijk stationair loopt dan de GND los halen en luisteren of je verschil hoord als er verschil is in motor toerental GND weer er in steken en na verlang de schroef in of uit draaien om het toerental beter te laten lopen. Lukt dit je niet of twijfel je rij dan even langs een erkende mazda dealer en vraag of ze je toerental willen afstellen denk dat dan je probleem is opgelost

Transaxle-Auto (0) PRO, 17 jaar geleden

Hee Randy,
is je IACV (Inlet Air Control Valve) niet kapot?
Daar lijkt het wel op als ik de klachten lees,als je de lichten ontsteekt dan moet het toerental ff omhoogschieten en zonder de een goed werkende stappenmotor(IACV) is meestal de klacht aanwezig die jij aanstipt,bij uitlezen zal de tester code 34 aangeven als de IACV kapot is,ik ben benieuwd

Harald1980 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een Inlet Air Control Valve? Of bedoel je gewoon de luchthoeveelheidsmeter?

Transaxle-Auto (0) PRO, 17 jaar geleden

Hee beste Harald,
inderdaad een Inlet Air Control Valve.
Jij werkt bij of bent zelf een Mazda dealer?
Zou jij moeten weten!!!
Luchtmassameter is totaal iets anders.
"Airflow meter in het Engels"
Inlet Air Control Valve is de stappenmotor.
En Mazda heeft de aanduiding IACV daarvoor.
Kijk maar in jullie diagnose apparatuur op de display in de foutcodebibliotheek.
Ik doe veel in MX-5 en heb ook dealer apparatuur om uit te lezen dus moet bij jullie dezelfde aanduiding erin staan.
Ik hoop dat ik het wat duidelijker gemaakt heb voor je,daar is problemcar voor toch?
Vr gr Transaxle-Automobielen

ran-dy (0), 17 jaar geleden

Heren,
Het lijkt er dus op dat ik naar de dealer moet want zoveel verstand heb ik er niet van.
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp..
Ik heb het idee dat er meer niet klopt aan de auto...
Een monteur bij een garage heeft twee weken geleden mijn auto gemaakt maar ik heb het idee
dat hij niet helemaal eerlijk is geweest..
Volgens hem was mijn koppeling en mijn homokineten versleten.
De koppeling koppelde heel hoog en heel snel waardoor de auto schokkerig wegreed.
Na de reparatie pakt de koppeling vrij onderin alleen nu, 2 weken later, vind ik dat de auto nog niet soepel wegrijdt. Hij schokt nog steeds.. Ook tikken de homokineten nog in de bochten..
Ik heb het idee dat ik ben opgelicht maar hoe weet ik dat de koppeling zeker is vervangen door een nieuwe??

Gr. Randy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.