Mazda 323: 323 1.5i (1996) ingesleten inlaatklep, alle klepzittingen vernie

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5i 16v

Hallo, ik ben opzoek naar advies van mensen die ervaring hebben met het volgende probleem:

motor loopt op 3 cilinders, compressie gemeten, 1t/m3 gewoon goed en op cilinder 4 ± 0.5bar, kop gedemonteerd, een van de inlaatkleppen van de 4e cilinder is ingevreten/sluit niet meer af.
Nu wil ik er een nieuwe zitting in laten zetten en uiteraard een nieuwe klep, nou vraag ik me alleen af of het raadzaam is om alle zittingen te laten vernieuwen of alleen die van de betreffende klep?
Komt dit vaker voor bij dit type motoren?
Iemand een idee van de oorzaak van de slijtage?

Alvast bedankt voor de moeite!

paul2222

Geplaatst door paul2222 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

max71 (0), 17 jaar geleden

hallo paul hoeveel heeft de auto gelopen ?als je met de auto verder wil zou ik alle kleppen laten controleren nu je de boel toch los hebt en heeft de auto altijd op benzine gelopen ? als er lange tijd geen kleppen worden gesteld kunnen deze te strak gaan staan en dat kan allerlij schade geven

paul2222 (0), 17 jaar geleden

Hoi Max, bedankt voor je reactie! De auto heeft rond de 200.000km gelopen, lpg weet ik niet (geen koppelstukjes in de koelvloeistofslangen gezien, dus ik denk van niet...) Hij verbruikt wel veel olie, dikke wolk blauwe rook bij koude start! Ik heb de andere kleppen er nu ook uit en die zittingen vertoonde ook wel wat cavetatie, dus ik ben bang dat het een kop revisie wordt.

kasperht (0), 17 jaar geleden

1 klep of alle kleppen reviseren is toch niet zo'n enorm prijsverschil als je de kop er toch al af hebt. Ik zou zeker de hele kop laten reviseren, weet je tenminste zeker dat die er weer een tijdje tegen kan....

max71 (0), 17 jaar geleden

paul als je de cilinderkop er af hebt controleer dan de cilinderwand eens goed niet dat deze buiten sporig is ingesleten en dat je motor langs de zuigerveren/cilinder olie verbruikt het olie verbruik kan ook langs de klep rubbers komen deze moet je nu zeker wel gaan vernieuwen als je de kleppen er uit heb ,maar als ik jou was zou ik de auto eens in zijn geheel goed bekijken naar wat voor onkosten je nu en in de toekomt kunt verwachten bij deze auto niet dat aan het eind van het verhaal de moeite niet waard is

paul2222 (0), 17 jaar geleden

Ik heb geen buitensporige slijtage gezien/gevoeld in de cilinderbussen.
Wel waren de klepseals erg slecht, na het demonteren van de klepveer viel de klep er zo uit! geen enkele weerstand van de seal.

Ik heb de kop afgelopen vrijdag weggebracht naar een revisiebedrijf. Er moet waarschijnlijk een nieuwe zitting in en één nieuwe inlaatklep. De rest van de kleppen/zittingen waren nog goed. Er komen 16 nieuwe klepseals op en alle kleppen worden gesteld.
Als het goed is is hij morgen klaar en kan ie er weer op.

Bedankt voor de info in elkgeval!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.