auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Premacy: lichtjes stotteren op lpg-g3

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Hallo allemaal,

Ik merk een zeer licht gestotter van de motor en dan vooral zo rond de 2000 toeren, vaak de hoogste versn. bij 80 km/h.

Bij hogere toeren en accelereren is het niet of minder merkbaar, maar het is niet zeker dat het dan ook helemaal weg is.

Op benzine totaal geen probleem.

Kan ik hier zelf wat aan doen? (demonteren van iets en schoonmaken?)


Bedankt alvast voor jullie bijdrage!


kmstand 190k, lpg g3 vanaf fabriek ingebouwd.

Geplaatst door

forte (60)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Langdurig gestotter kan de levensduur van je katalysator (drastisch) verkorten en die zijn duur.
Als de motor op benzine foutloos loopt, lijkt het mij in het gas-systeem te zitten en zou ik een afspraak maken met een lpg-specialist.
Tot die tijd zou ik even op benzine gaan rijden.

oldford 0
badge

12 jaar

De fabriek heeft geen LPG instalatie ingebouwd, maar zal wel door/via de dealer gebeurd zijn en van Vialle.Belangrijk voor het lopen op LPG zijn de electrodeafstand van de bougies. Deze moet 0,6/0,7 zijn.Ook dienen de bougiekabels om de ongeveer 80.000 km. vervangen te worden.Je meet of ziet er niets aan en toch veroorzaken ze een boel ellende.Uiteraard moet de klepspeling regelmatig decontroleerd/afgesteld worden.Ok de basisafstelling op benzine is van belang op het lopen op LPG. Trouwens dien ik op te merken dat 80 km. in de hoogste versnelling ook wel absurt is. Vergeet in vredensnaam het "Nieuwe Rijden" en rij lekker ouderwets en normaal. Met het nieuwe rijden berijk je met de huidige motoren precies het tegenovergestelde van wat beweert/nagestreeft wordt.Meegemaakt van 1:23 naar 1:8. Er zullen wel weer vele"betweters" zijn die hierover een andere mening hebben, maar geen discussie hier graag.
M.V.G. Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

Na wat googlen stuitte ik op een beschrijving om de verdeler(Gas) schoon te maken. Dit toegepast en het probleem was verholpen.


Het betreft overigens een Koltec/Necam VG392.


P.S. volgens het instuctieboekje van mijn mazda Premacy mag ik al vanaf 71 km/h naar de hoogste versnelling (op benzine), dan lijkt me 80 km/h op gas toch niet absurd te noemen!

Toch bedankt voor jullie bijdrage!

forte 60

12 jaar

Is een bekend en terugkerend probleem bij deze verdeelblokken. Vandaar dat men vanaf type GF/GW weer Vialle inbouwde en deze (nagenoeg) probleemloos is.Wat betrefd de schakelmomenten kan ik alleen maar zeggen dat een gewaarschuwd mens voor TWEE geldt.Zeker met jouw gasinstalatie. Deze zijn aardig gevoelig met back-fire, dus daar gaat dan de luchtmassameter.Vooral met accelereren of met iets meer belasting.
Vutter

Vutter1 0
badge

12 jaar

Ik ben toch wat voorbarig geweest met mijn conclusies, het probleem blijft toch bestaan, toch ook op benzine.


Nu heb ik bij toeval wat ontdekt.

Tijdens bep. werkzaamheden had ik vergeten om de stekkers van de luchtmassasensor en de thermosensor inlaatlucht aan te sluiten.

Afgezien van wat slecht starten, bleek het stotteren duidelijk erger te zijn geworden. Na wat testjes (ene stekker erin en andere eruit en omgekeerd, veel test-ritjes )bleek de Luchtmassasensor (stekker eruit) de hoofdschuldige voor de stottertoename, terwijl hiervoor geen foutcode kwam.

Voor de Thermosensor (stekker eruit) kwam de foutcode hiervoor wel, maar had geen invloed op het (extra) stotteren.

Kan ik hier nu een conclusie uit trekken m.b.t. de Luchtmassasensor ? ? (of evt. hieraan gekoppelde elementen t.w. Lamdasonde)


Je zou toch een storingscode verwachten wanneer deze niet is aangesloten?

forte 60

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.