Mazda Premacy: premacy 2.0i op LPG ombouwen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 i

Wie heeft er ervaringen met het gebruik en de ombouw van een 2.0i motor op LPG
Wat is de levenduur van de cilinderkop?

groeten

henk

hbaas

Geplaatst door hbaas (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda Premacy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Laat er een installatie van vialle inleggen,verdamperloos en simpel van techniek.
Cilinderkop houd het ongeveer 2 a 250.000km vol,mits je niet teveel trapt,zware karren/caravans gaat trekken.
Rijd met beleid,tenslotte is een auto geconstrueerd om op benzine te rijden.
Als je deze regels een beetje in acht neemt kun je er een hoop plezier van hebben.
Ga ook geen flash-lube of iets dergelijks monteren,is niet nodig en is een extra investering van een paar 100 euro.
ik heb goede ervaringen met vialle,de andere merken met verdamper heb ik ook gereden maar vond uiteindelijk de vialle de fijnste.
Persoonlijk vind ik de verdamper een bron van ellende.

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Kijk op de R middenstijl,daar zit een witte sticker. Als hier als fueltype LPG staat kan er zonder probleem gas in. Staat er premium of unleadet oid. dan is de kop niet geschikt voor lpg en zal deze vervangen moeten worden. Direct of na een X aantal kilometers.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Kop pas reviseren of vervangen als de kleppen uit gesteld zijn.
Via die sticker kun je aflezen or een kop inzit met harde zetels.
Maar als tie nooit op lpg gelopen heeft staat er altijd premium of unleaded.
Gas erin leggen,rijden totdat de kleppen uit gesteld zijn,dan kop reviseren,dat is vroeg genoeg,niet op voorhand kop vervangen.

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Sorry Primera, maar jouw informatie is niet correct.Af fabriek kunnen er wat soort brandstof betrefd verschillende motoren in zitten.Één ervan is LPG en heeft dus niets te maken of er al LPG in gezeten heeft.Omdat de auto al een X aantal kilometers gereden heeft is de kans v.a. een 50.000km op LPG dat de kop aan revisie toe is (een niet lpg motor). Het direct aanpassen van de kop (Végé ruilkop werd via de importeur als garantie geleverd en is probleemloos) is te overwegen, want hij gaat altijd problemen geven op het meest ongunstge moment, zoals net voor of in de vakantie.En daar sta je dan met boot of caravan in ihet buitenland. Hou in het begin in elk geval de klepspeling goed in de gaten(elke 15.000 k.m.) en een iets verhoogd olieverbruik. Afhankelijk van soort gebruik vermoedelijk één liter per 2500/5000 km.
M.V.G. Vutter

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hallo vutter,dan is mijn antwoord toch correct?.
Op het moment dat je kiest voor lpg word de kop vervangen door een kop met harde zetels bij aanschaf nieuw.
Als er dus geen lpg sticker in de stijl zit heeft tie dus nog nooit op lpg gelopen.
Want je laat geen kop met harde zetels monteren bij een nieuwe auto en er vervolgens mee op benzine gaan rijden.
Overigens was dit een actie van de importeur en niet fabrieksaf.
Er is geen enkele fabrikant die dit doet.
Een auto is geconstrueerd om op benzine te rijden en zodoende door de fabrikant ook ontwikkeld.
De importeur kwam destijds met deze actie en nam ook de garantie voor zijn rekening bij problemen.

Lekiam_B (0), 12 jaar geleden

Vraag anders ook wat het stellen van de klepjes kost bij je garagist. Ik weet niet wat het 2.0i Mazdablok van die tijd voor stelling heeft, maar sommige blokken is het nog een hele gebeurtenis die aardig geld kost.

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Primera, je begrijpt het nog steeds niet. De indenteftcatiesticker met de aanduiding van LPG als brandstof wordt door de FABRIEK in de auto geplakt en betekend NIET dat de auto op LPG gelopen heeft, maar dat de motor zonder aanpassingen GESCHIKT is voor het gebruik op LPG. Bij ELKE ANDERE brandstofaanduiding dient de kop aangepast te worden.Omdat het voor de fabriek onmogelijk was voor Nederland de productie dusdanig aan te passen om hier, wanneer gewenst, een LPG motor in te bouwen was het goedkoper om met een paar gevallen per jaar een defecte kop als garantie te geven.
Maar deze site dient om de mensen JUIST te informeren dus houdt het voor mij bij deze op.
VUTTER

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Beste Lekiam,de motoren van 626 type GF en GW (1.8,2.0 en 2.0HP)hebben geen hydrolische klepstoters meer en dient dus de klepspeling gecontroleerd/gesteld te worden.De tijd (dus kosten) welke hier voor nodig is, is afhankelijk van hoeveel kleppen er gesteld moeten worden. Geen of zestien kan zo een uur schelen, omdat het met vulplaatjes gaat en je er ook nog speciaal gereedschap voor nodig hebt. Het dunste vulplaatje betekent dus een andere (LPG)kop.Maar reken op een half uur tot anderhalf uur en een nieuwe klekdekselpakking natuurlijk.
Vutter

goochem (0), 12 jaar geleden

Hallo,
Ik volg de discussie met veel belangstelling want ondanks dat ik altijd van mening ben geweest dat gas is om op te koken, begint mijn bloeddruk de laatste tijd ook het kookpunt te bereiken bij de benzinepomp en zie ik welicht een oplossing in een G3 installatie voor mijn premacy uit 2003.
Alleen als dat betekend dat ik na de dure aanschaf van een G3 installatie ook nog eens na een of twee jaar tegen een koprevisie aanloop word een mens daar niet vrolijk van.

Eer je dat geld eruit heb, ben je wel ff verder.

Dus mijn vraag aan Vutter is waar zit die sticker precies want ik kan niks vinden?

m vr Groet
Jochem

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ach ik kook al jaren electrisch en ik rij al jaren op gas en dat bevalt mij(mijn knip eigenlijk) steeds beter. Als je het rechter voorportier opent, hoort op de middenstijl onder de slotplaat een grote witte indentificatiesticker te zitten.Hierop staat onder andere het brandstoftype vermeld. Als één of andere onverlaat deze sticker heeft verwijderd kan een dealer, als hij het wilt, je misschien middels de computer verdre helpen, maar dit weet ik niet zeker.
Succes Vutter

goochem (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de snelle respons, ik ben bang dat een onverlaat de sticker verwijderd heeft, maar in ieder geval van mijn kant bedankt voor de info.

jochem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.