Mazda 626: loopt slecht/hobbelend stationair

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

mijn mazda loopt slecht/hobbelend stationair en dreigt af en toe af te slaan wanneer ik de koppeling intrap, nagenoeg altijd pakt ie hem net weer op. Soms heb ik ook weinig vermogen en voel je hem gewoon inhouden. Er zijn ook dagen dat er geen problemen zijn. Soms onder het rijden versnelt de auto ineens vanzelf van 80 naar 100 terwijl ik niet meer gasgeef. Het brandstof verbruik is toegenomen van 1op12 naar 1op8 op lpg dan. Benziene weet ik niet. Op benziene geeft dezelfde problemen alleen loopt ie wel goed stationair.
Ik heb geen storingslampjes branden dus uitlezen heeft weinig zin zegt de autogarage (universeel) Ondertussen heb ik het gasklephuis schoongemaakt die erg vies was en het ding wat bovenop het gasklephuis met beveiligde torxboutjes. Ik weet niet wat dat voor iets is maar in iedergeval iets met een veertje erin. Deze was ook erg vervuild.
Ondertussen heb ik ook de bougiekabels vervangen en de luchtmassameter schoongemaakt. Allemaal geen effect
Iemand nog een idee wat ik kan proberen? Ik hoorde vandaag nog dat het ook aan de katalysator kan liggen? Dat die kapot van binnen is? Oja, bij volgas zijn er geen problemen...dus alleen deellast en stationair. Dan lijkt het mij niet dat het aan de kat kan liggen?

remco1984

Geplaatst door remco1984 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

remco1984 (0), 13 jaar geleden

hoe kan ik die leidingen controleren?
Maar heeft uitlezen zin als ik geen foetmeldingen zie doormiddel van een lampje op het dashboard?

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

titel van het probleem aangepast; (het merk is niet het probleem, dat staat al bij de autogegevens)

mvg,
Hans

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt uitlezen en uitlezen. Je kunt foutcodes lezen, maar als die aanwezig zijn brandt meestal het lampje.
Je kunt ook de waardes van sensoren uitlezen - mist je de juiste software hebt.
Kun je zien of de b.v. de koelwater temperatuur sensor goed aan geeft. Als die -30 graden zegt (kan in de winter, maar niet nu) is er iets niet goed.

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Juist, gewoon even de "live data" uitlezen en verifieeren

remco1984 (0), 13 jaar geleden

waar zit eigenlijk de stroomverdeel rotor? Bij de bobine ergens?
Ik hoor namelijk een een soort tikkend geluid (net stroom schokjes) wanneer ik gasgeef. Het gaat met het toerental mee. Waar zou dat weg kunnen komen? Bougiekabels zijn al vervangen.

remco1984 (0), 13 jaar geleden

Eindelijk het pobleem gevonden!!
Diagnose bedrijf kon niks vinden omdat de diagnose stekker niet paste ofzo :?

Maargoed, diezelfde middag zelf nog even gekeken. Motor liep op dat moment weer verrot stationair. Ik dacht laat ik de lambda sonde stekker eens los trekken en kijken wat er gebeurd. Op het moment dat ik aan de stekker trok begon ineens de motor weer goed te lopen. De stekker kreeg ik er niet af omdat hij nogal vast zit... Maar sindsdien zijn de problemen geheel verdwenen. Het verbruik daalde daarna elke tank van 1 op 7 naar 1 op9 daarna 1op10 en nu zit die weer netjes op 1 op 11,5/12. Afgelopen week een ritje naar Wuppertal Duitsland gemaakt. Voor die tijd Volgetankt en lekker het gas eens open gezet op de autobahn. Topsnelheid lag tegen de 200 op de teller. In Duitsland weer eens gas getankt en kwam op 1 op 11,2 uit! Netjes vind ik met dit soort snelheden.

Ben weer helemaal blij

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.