close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: slecht of niet starten bij warm weer en/of warm blok tevens verl

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: DITD V 2.0

Hallo medeweggebruikers, ik rij nu a zo’n 6 jaar in een Mazda 626 V DITD 2.0 wagon uit 1999 met 330000 op de teller.

Echt het is een heerlijke wagen en heb er weinig onderhoud aan gehad, op een wiellager, remklauwen achter en koppelingsplaten na dan.

Echter afgelopen jaar in november na een rit van 3 uur ( met 160 op de plank) even gestopt bij een tankstation. Na 10 minuten weer ingestapt maar starten ho maar. Ik kreeg de motor wel rond maar aanslaan no way.
Na 3x goed doorstarten sloeg hij eindelijk aan.

Dit gebeurde tijdens de winter maanden gelukkig maar zelden of nooit maar vanaf maart kreeg hij de kuren weer en werd het na gelang de buiten temperatuur steeg, steeds frequenter en nu start hij 9 van de 10 x zelfs niet meer zonder starthulp uit een spuitbus.

Uit eindelijk had ik er genoeg van en ben eens gaan kijken op de sloop voor een goede egr klep, deze ingebouwd en de snelweg op( met het starten is er geen verbetering) echter na 5 km klapte de snelheidsmeter van 130 terug naar 80 en met veel 5en en 6en haalde ik de 100kmh. Ook het wegrijden van 0 naar 100/110 duurt zo’n 10 a 15 minuten terwijl de motor lekker rustig loopt en het toerental ietje hoger licht als normaal (zo’n 100 a 200 tpm)


Wie o wie kan mij door dit probleem helpen met een goede oplossing en tevens een goedkope.

Geplaatst door

dragons2 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste,

Zelf rijd ik een Premacy DITD, met het zelfde blok als in een 626 of 323.
Al geruime tijd ervaar ook ik dezelfde startproblemen. Vooral nu met he warme weer is het om gek van te worden.
de altijd zo betrouwbare diesel is momenteel één brok onbetrouwbare ergernis.
Sinds een paar weken ben ik er zelf actief mee bezig, ben al bij 2 dealers geweest, laten uitlezen ed.
Volgens de laatste dealer zou het aan de krukassensor liggen..... Duur grapje.... Aangezien ik zelf een autotechnische achtergrond heb heb ik deze sensoor besteld bij die dealer en zelf gemonteerd, met ander half uur zat ie erin. De sleutel in het contact en starten maar, en starten maar en starten maar....
Enfin rond de 180 euro verder, anderhalf uur op de straat gelegen, een paar vieze handen en nog steeds de ergenis van het niet willen starten bij een warme motor!
Eerder heb ik al wat diesel specialisten gesproken over dit euven, want dat blijkt het echt te zijn!
Een zo'n dieselaar vertelde dat hij alleen deze maand al 4 mazda rijders heeft gesproken met dezelfde klachten!!!

We moeten onze krachten bundelen en collectief naar de Mazda importeur gaan bedenk ik nu!

Maar goed, het is een enorme uitdaging om het defecte onderdeel te traceren, motorisch is het niet, wanneer de auto rijdt rijd ie ook echt goed!!!
Het starten met een echt koude motor slaat ie nooit in 1 keer aan, doorgaans de 2de keer wel direct, 1 tik en lopen zolas het hoort met een diesel.
Naa een lange rit met het gas er op en ff een plasje doen en dan de motor weer starten, een drama, nu met de warmte en korte ritjes, een drama, van ellende laat ik de motor maar gewoon draaien.... je moet toch wat.

Wat heb ik zelf al gecontroleerd:
de 2 temperatuur sensoors, op de pomp, in het luchtfilterhuis en in de intercooler, deze NTC 's ohms doorgemeten met veranderende temperatuur en deze werken gewoon goed. Ook heb ik ze vervangen door een vaste weerstand van 2k7, maakt allemaal niets uit.
ook de MAP sensor is aan de beurt gekomen, wat aan gemeten, schoongeblazen, er aan gezogen en gewoon helemaal weggehaald, nou dan merk je verschil, de ECU zet de motor in een noodloop en houdt verschrikkelijk in, start nog steeds ruk, deze sensor terug gezet en rijdt weer goed en starten ho maar deze sensor is dus ook goed.
Al die electronica ookin die auto's!
De EGR klep heeft er niets mee te maken, gewoon een euro in het gaat doen, dan pakt de motor beter op bij een laag toerental.
Nou heeft iemand nog tips of is er een pro ergens die het gewoon weet, dit komt zo vaak voor, het moet bekent zijn!
Zelf blijf ik ook door snuffellen.
Ow nog een ding wat je nog kan proberen, ga eens 40km/u rijden,de koppeling in trappen, zet het contact af dat de motor uitstaat, zet het contact weer aan, in zn 3de versnelling, laat de koppeling eens op komen, die moetr heeft maar een mini tikkie nodig om aan te slaan, moe je een proberen op de zelfde manier op de start motor, gaat niet lukken.
Heel vreemd is het allemaal........ rarararara

Ik hoor het graag, en zeg het voort!

Jan.

Janneman116 0

14 jaar

Het probleem zal in de brandstofpomp zitten, hier zit een nok in de afgesleten is.
Deze is niet zelf tevervangen.
Neem maar eens contact op met Terlouw (diesel specialist) in Mijnsheerenland.

John Hommen 0
badge

14 jaar

goed, ik had afgelopen week ook al wat rond gevraagd en de oplossingen kwamen ook uit op de brandstofpomp.
nu hoop ik dat zo'n ding niet al te duur is, en natuurlijk niet moeilijk uit/in te bouwen is.

is er trouwens iemand die een schema heeft voor de mazda 626 wagon, op het internet vind ik alleen maar tekeningen van oudere modellen.

voor degene die op mijn oproep gereageerd heeft: bedankt ik ga me er nog eens te meer in verdiepen

ik heb nu inmiddels een brandstofpomp op de sloop besteld en ga hem morgen inbouwen (hopelijk is dit niet al te moeilijk omdat ik vrij grote handen heb en er heel weinig ruimte is om te sleutelen) kan er iemand wat tips en schema's geven.

ik laat wel weten of het werk

dragons2 0

14 jaar

goed, aan de pomp lag het niet, egr is het niet, wat blijft er dan nog over. eens kijke,....... luchtmassa meter als deze stuk is trekt hij ook niet hmmmm, turbo.....werk want ik hrb mijn jatten aan dat ding verbrand
boegies kan zijn om het niet willen starten.... 2 er uit gehaald zien er nog redelijk uit, wat nou weer gloeilampje op het dashbord blijft knipperen ook als de moter weer loopt
HELP.... nog even en de auto gaat naar de sloop

iemand een ander of bevestigend idee??????

dragons2 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.