👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo.
Aan de hand van topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... heb ik het voor elkaar gekregen om een zelfdiagnose te stellen op mijn LPG systeem. Aangezien dat topic vrij oud is besloot ik een nieuw topic te openen, maar gaat ook om een Koltec gasinstallatie.
Uit de zelfdiagnose kwam code 12 naar voren: geen toerentalsignaal. Hierbij stond beschreven voor oudere types zonder temperatuursensor. Nu was ik bij een LPG specialist langs geweest doordat de LPG sinds een revisie nooit meer goed heeft gelopen. Deze vertelde mij dat vuil en aanslag in de leidingen waarschijnlijk de oorzaak zou zijn van de problemen. Kan dit kloppen en wat voor suggesties dragen jullie hiervoor aan?
Het verhaal er omheen:
Ik had de kop laten reviseren, maar daarna kregen ze de LPG niet goed aan de praat. Het had als resultaat dat de auto soms spontaan afsloot van gas, maar niet overschakelde op benzine. Tot 3 keer toe terug geweest om het goed te krijgen en zou een relais zijn geweest. Bij het vervangen van het relais bij de verdamper heeft hij een hoekig vloeistof inlaatstuk geraakt en is gebroken waarna het hele koelvloeistof systeem leeg liep. Deze werd dus vervangen. Sindsdien heb ik het probleem dat de auto enorm stottert en inhoud als de motor op bedrijfstemperatuur is. Dit probleem had ik een paar weken terug weten "op te lossen" door de kachel niet meer aan te zetten. Hierdoor gaf de LPG specialist de diagnose dat de slangen van het koelsysteem richting de verdamper te dun waren (geworden door aanslag etc). Nu het warmer is merk ik het toch weer af en toe.
Kunnen jullie hieruit afleiden icm de storingscode 12 (geen toerentalsignaal) dat de LPG specialist een goede conclusie heeft getrokken of lijkt het nu toch iets anders te zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De storings code 12 (geen toerentalsignaal) klopt wel.
ik ga er van uit dat je het geheugen uitleest met stilstaande motor?
Dan is er dus geen toerental.
Wat betreft het stilvallen:
dat zou kunnen komen door te weinig koelwater in de verdamper, waardoor deze bevriesd.
De verdamper wordt door het koelwater voorverwarmd.
Ontlucht het koelsystem goed en vul zonodig bij.
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar