Mazda 626: Luchtmassameter - Slecht optrekken uit lage toerentallen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: DITD-16v

Hallo, in diverse forums wordt er gepraat over vervuilde luchtmassa meters, (dit ivm slecht optrekken) ik zou dit bij mij graag controleren, maar weet niet waar deze zit.

Kan iemand mij wat aanwijzingen geven???

Probleem is dat mijn auto slecht oppakt uit lage toerentallen.

J-W vd H

Geplaatst door J-W vd H (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

In een niet zo oude topic is dit uitgebreid aan de orde gekomen voor diverse Mazda modellen met ditd motor:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

J-W vd H (0), 17 jaar geleden

Nico, daar praten jullie over de EGR, maar ik lees niet over de luchtmassameter, lees ik eroverheen mischien???

Laurens6460 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een 626 diesel heeft geen luchtmassa meter, deze heeft een MAP sensor. Hij meet de druk in het inlaatspruitstuk. Slecht optrekken legt meestal niet hieraan. ik denk meer aan vervuiling in het spruitstuk.
defcte brandstofpomp, distrubutie timeing ofzo.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Je leest eroverheen. Niet alleen de EGR klep kan het probleem veroorzaken, maar ook de condensatoren in de IDM (inspuit module die de pomp bestuurd) of een verstopte katalysator.

Hoeveel kilometer heeft je auto gereden? En rookt je auto erg tijdens flink optrekken? Is het probleem opeens ontstaan?

J-W vd H (0), 17 jaar geleden

Heb van de paddestoelvormige klep op het spruitstuk de boutjes losgehaald klep naar achter getrokken, plaatje ertussen en weer terug vast. Test gaan rijden maar geen noemenswwaardige verbetering, na ca. 10min rijden inderdaadknipperend voorgloeilampje.


Dus nico tenzij ik de klep aan de verkeerde zijde heb afgedopt, bracht het bij mij weinig resultaat.

Auto loopt stationair +/- 750 omw/min en is in toerentalgebied 750/2000 toeren traag. Daarna trekt de auto goed.

Zijn er nog meer tips???. Wat is bij jullie het statonair toerental???

J-W vd H (0), 17 jaar geleden

Heb van de paddestoelvormige klep op het spruitstuk de boutjes losgehaald klep naar achter getrokken, plaatje ertussen en weer terug vast. Test gaan rijden maar geen noemenswwaardige verbetering, na ca. 10min rijden inderdaad een knipperend voorgloeilampje.


Dus nico tenzij ik de klep aan de verkeerde zijde heb afgedopt, bracht het bij mij weinig resultaat.

Auto loopt stationair +/- 750 omw/min en is in toerentalgebied 750/2000 toeren traag. Daarna trekt de auto goed.

Zijn er nog meer tips???. Wat is bij jullie het statonair toerental???

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

De EGR is het dus niet. Vreemd dat het lampje gaat knipperen. Zit het slangetje nog steeds goed vast aan de 'paddestoel'? Zoja, dan heeft jouw auto misschien toch een luchtmassameter. Die zou je ergens tussen het luchtfilter en de turbo moeten vinden.

Bij mijn auto zit er een temperatuursensor (dus geen luchtmassameter) net na het luchtfilter. Dat is een plastic staafje met aan het uiteinde een bolletje van zo'n 5mm doorsnee. Deze steekt door een rubber tule. Op de bovenkant zit een steker met 2 draden. Als jouw auto een zelfde soort sensor heeft, dan heeft jouw auto volgens mij geen luchtmassameter.

Mijn auto (323 ditd 66kW) draait stationair ook 750 rpm. Met alle aanpassingen die ik in een eerder topic heb beschreven (condensatoren in de IDM vervangen, katalysator weg en de turbodruk voor de gek houden) rijdt mijn auto prima. De EGR dicht helpt voornamelijk goed tegen het roken.

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij de latere typës 626 kun je de egr niet meer afdichten omdat de werking gecontroleerd wordt dit is euro 3. Weet het niet zeker voor een 626 maar denk dat dit gedaan wordt met een lucht massa meter. Is bij de 6 wel zo.

Bij mazda wordt de luchtmassa meter bij een diesel niet gebruikt voor de inspuit hoeveelheid zoals bij vw en andere merken.

Heb jij op je motor een grote kap zitten en niet alleen 1 over de voorkant die het kleppendeksel vrijlaat.

Als dit zo is kun je ook eens bij de turbo kijken omdat deze dan een variable is en dit wel eens vast wil gaan zitten. Kijk dan ook eens of je aan de bijreiders kant onder de mat geen diesel vind. De klep onder aan de pomp wil bij deze types nog wel eens gaan lekken waardoor de diesel door de hele kabelboom gaat en in de pcm uitkomt. Dit heeft heel veel rare storingen tot gevolg. Dit komt omdat de diesel de kabelboom aantast.

Succes

J-W vd H (0), 17 jaar geleden

Motor is zoals afbeeldingen op deze site.

www.mazda.mms.si/tehnika.htm

kasperht (0), 17 jaar geleden

Volgens mij is dat nog het "oude" DITD model met vaste turboschoepen....
Daarnaast kan je het volgens mij aan je kenteken zien. De motor met variabele schoepen heeft 81kW, de voorloper met vaste schoepen 74kW.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.