Ik ga volgende week met de auto op vakantie en wou voor die tijd even kijken of mijn klepspeling niet al te erg verlopen was. Laatste keer (75.000km geleden, tegelijk met distr.riem) heb ik alle 16 kleppen op ca. 0.26mm gezet. Nu waren 14 vd 16 kleppen nog netjes: tussen de 0.24 en 0.28mm (norm is 0.225 tot 0.295). 1 uitlaatklep zat op het randje (0.23mm) en 1 uitlaatklep zat eigenlijk iets te dicht (0.20mm). Nu heb ik niet zoveel zin om voor die ene klep héél erg veel moeite te gaan doen, vooral omdat ik in dit najaar (over ca. 10-15.000km) de distributieriem ga vervangen en dan de nokkenassen zo even loshaal om waar nodig de klepstelplaatjes te vervangen...
Mijn vraag is nu, hoe erg is het als één uitlaatklep niet iets dichter zit dan de norm. Het heeft 75.000km geduurd voordat die zover was als nu, dus zou die het niet nog 10-15.000km uithouden??? (PS bij de vorige distr.riem wissel zaten er meerdere uitlaatkleppen rond de 0.15-0.17mm, nooit wat van gemerkt)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aangezien niemand kan/durft te antwoorden wil ik wel een gooi doen, ondanks dat ik geen garanties durf te geven over mijn uitspraken :)
Volgens mij zal er niet direct schade ontstaan. Je hoort regelmatig van mensen waarbij de motor rottig begint te lopen dat klepspeling veel te klein is (ordegrootte 0.15mm). Maar voor schade aan de motor zou ÍK verwachten dat de klepspeling nog verder moet afwijken, aangezien bij deze mensen na kleppen stellen het probleem is opgelost.
MAAR, zekerheid kan ik je niet geven.
PS heb je ook geprobeerd de klepstelplaatjes eruit te wippen met de nokkenas op zijn plaats? Nokkenaslagerkapjes een klein stukje losdraaien en met een magneetpen zou het moeten lukken (gebruik de zoekfunctie van het forum...er is een paar maanden geleden op het mazda-gedeelte een topic over geweest).
bij mij stonden de kleppen echt ver uit de marge. Het leverde een slecht stationair lopende motor op maar gelukkig verder geen schade. Ik raad je aan de kleppen even te laten stelllen in de garage. Je kunt er op wachten en je kunt er zelf niet tegen op sleutellen. Het koste mij een kleine 100 euro en 1 uur tijd. De goede mazda monteur met het juiste gereedschap heeft het zo gedaan. Ik weet niet of je op lpg rijdt, anders is het wel erg belangrijk de speling niet te ver te laten oplopen. Te grote klepspeling leverd extra slijtage aan de klep en zitting als deze niet meer goed sluit. Je kleppen kunnen verbranden als ze niet goed meer afsluiten.
Gr Detlef
18 jaar
Mijn ervaringen met klepspelingen is dat wanneer je met voelermaten werkt de spelling in werkelijk 0.02mm groter zijn.
Een te krappe speling zorgt ervoor dat je klep tijdens 't arbeidsproces openblijft staan. kans is groot dat je klep op den duur verbrand, of je zitting en klepvlak beschadigt want gas snijdt.
18 jaar
Bedankt voor de reacties!
Ik heb besloten de distr.riem gewoon iets eerder te gaan vervangen en dan gelijk de klepspeling met de klepstelplaatjes in orde te maken.
@kasper, ik heb wel geprobeerd de klepstelplaatjes eruit te peuteren, maar kreeg ze er net niet uit....en wou ook de lagerkapjes niet té ver losdraaien met distr.riem gewoon gemonteerd...
@Detlef, ik rij inderdaad op lpg. de dealer die ik hier heb gevraagd naar de kosten had het over 150 euro incl. nieuwe pakking. Vindt ik nogal veel (voor dat bedrag vervang ik over een maand of 2 wel mijn distributie én zorg gelijk voor goede klepspeling)
@Maritieme, hoe moet je de speling dan meten zonder voelermaten? Ik gebruik één losse of een combinatie van 2 voelermaatjes om tot op de 0.01mm nauwkeurig te meten. Maar als je er 0.02mm bij moet tellen zit de krapste klep dus net binnen de marge en zou ca. 5000km extra niet zo'n probleem moeten zijn....
18 jaar
Nee dat wat ik bedoel is, dat je in je achterhoofd moet houden dat wanneer je er een voelermaat doorhaalt de klepspeling in werkelijk 0.02mm groter is (want anders krijg je de voelermaat er niet door. Verder is 't gewoon een kwestie van optellen en aftrekken toch. de dealer werkt dan met een ruilsysteem op de plaatjes om te wisselen
18 jaar
Maar die 0.02mm, moet je daar nu wel of niet rekening mee houden? Ik ging er eigenlijk vanuit dat de waarden in het werkplaatshandboek gecorrigeerd zouden zijn voor dit soort "foutjes" en dat je de met voelermaatje gemeten waarden moet gebruiken. Daarna is het inderdaad simpel optellen en aftrekken om de juiste dikte van het nieuwe stelplaatje te berekenen...
Simpel gezegd. Moet ik rekenen met:
"dikte nieuwe plaatje" = "dikte oude plaatje" - ("gewenste klepspeling" - "gemeten klepspeling")
óf
"dikte nieuwe plaatje" = "dikte oude plaatje" - ("gewenste klepspeling" - "gemeten klepspeling + 0.02mm")
Alvast bedankt!!
18 jaar
Daar kun je automatisch rekening mee houden door ze strakker te zetten. Dat is een gevoel en daar moet je door ervaring achterkomen. de een zal kleppen anders stellen dan de ander
18 jaar
Ok, bedankt voor je reactie!
Ik stel kleppen normaal op het aangeraden gemiddelde af (0.26mm). In dit geval zou met 0.02mm extra de klepspeling nog steeds binnen de marge (0.28mm versus maximum van 0.295mm) zijn. En aangezien de uitlaatkleppen toch dichter gaan zitten met de tijd is die 0.02mm extra geen probleem lijkt mij.
18 jaar
Het heeft even geduurd. Maar ik heb ondertussen bij de dealer de kleppen laten stellen, aangezien ik er zelf de tijd niet voor kon vrijmaken.
Daar nog wel een vraagje over. Ik had vooraf gevraagd alle kleppen te stellen op minimaal 0.26mm, omdat een aantal kleppen nog wel binnen de tolerantie zaten, maar aan de lage kant waren. Nu haalde ik de auto op, en bleek bij navraag dat alleen de 3 kleppen buiten tolerantie waren gesteld "omdat dat normaal is". Klopt dit? Want nu zit ik met nog 3 of 4 kleppen die bijna op het randje zitten en moet ik al snel weer kleppen laten stellen....
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar